یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان مازندران می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان روستای حیرت می‌باشد.

حیرت؛ روستایی اعجاب‌انگیز در نوشهر

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای حیرت از بهترین جاذبه های گردشگری جاده چالوس در نزدیکی مرزن آباد به سمت شرق می باشد که همانند نامش با ورود به آن چشم هر بیننده ای دچار حیرت و شگفتی می شود، بومیان در این منطقه به مشاغلی همچون اجاره ویلا، کشت برنج، باغداری و صنایع دستی مشغول هستند، در حاشیه رودخانه دلم از جاهای دیدنی حیرت تعدادی چشمه آبگرم رویت می شود که با خواص درمانی متعدد برای امراض گوناگون هر ساله هزاران مسافر را به خود جذب می کند، جنگل و کوه پرشن در بخش جنوبی روستا ویژه طبیعت گردی با مناظر فوق بکر و البته گونه های نادر گیاهی و جانوریست!

حیرت؛ روستایی اعجاب‌انگیز در نوشهر

روستای حیرت دارای پنج بخش می‌باشد که عبارتند از: گته محله، اکرشت، قسبونی سر، مسیح آباد و زاربن گته محله: جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود در این بخش خانه‌های قدیمی بدون سکنه زیادی را می‌توان مشاهده کرد همچنین حمام قدیمی از جنس ساروج و گنبدی شکل که در حال از بین رفتن است در این منطقه قرار دارد. اکرشت: شمال غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و تقریباً مسطح و دارای باغ‌های فراوانی می‌باشد. قسبونی سر :جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و قبرستان قدیمی و مسجد که از قداست خاصی نزد اهالی منطقه کجور و روستای‌های اطراف برخوردار است در این بخش قرار دارند. مسیح آباد: شمال شرقی روستای حیرت را در برمی گیرد و ورودی روستای حیرت در این منطقه‌است و چشمه و باغ‌های بسیار زیبایی را در این بخش می‌توان مشاهده کرد. زاربن: شمال روستای حیرت را در برگرفته‌است و بافت تازه روستا محسوب می‌شود که در حال توسعه می‌باشد و اکنون ساخت و ساز در این بخش رونق خاصی دارد.

حیرت؛ روستایی اعجاب‌انگیز در نوشهر

منابع طبیعی روستای حیرت

منابع طبیعی روستای حیرت استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. روستای حیرت نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه‌ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است. از طبیعت این منطقه جنگل‌های بی‌شمار و دشت‌هایی بی‌نظیر را می‌توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. جنگل پرشن که دارای پوشش گیاهی بسیار عالی می‌باشد که الحمدالله تاکنون دست نخورده باقی مانده‌است. رودخانه دلم رود که یکی از دو شاخه اصلی رود چالوس می‌باشد و به دریای مازندران می‌ریزد قابل ماهیگیری است و انواع ماهی‌ها به ویژه قزل آلای حیرت در آن یافت می‌شود. چشمه‌های آب گرم دلم معروف به لارو چشمه‌های متعدد کچل، کنسنو، سر چشمه، دل دل چشمه، کچیک چشمه، گته چشمه، دروزن چشمه و چشمه‌های درلو دره و چشمه‌های متعدد ازرچال و… لهجه مردم روستای حیرت اکثراً مازندرانی و عده‌ای هم که از روستا مهاجرت کرده‌اند فارسی است و لهجه خاصی را نمی‌توان به عنوان لهجه مردم روستای حیرت نام برد.

حیرت؛ روستایی اعجاب‌انگیز در نوشهر

ویژگی آب و هوایی روستای حیرت

روستای حیرت دارای آب وهوایی معتدل و مر طوب می‌باشد. هوا در اکثر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی‌توان آن را به وضوح در یکی از گروه‌های فصلی قرار داد. زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان‌هایی معتدل و مرطوب است. میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده‌است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به امر کشاورزی، زراعت و باغداری واداشته‌است. به علت رطوبت کم و شرجی نبودن آب و هوای این روستا هر ساله در کلیه فصول سال شاهد حضور مهمانان بسیار گرانقدری از سراسر کشور در این روستا هستیم.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید