روی قلعه سنگی نقش‌هایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به کلیه‌ی این ساختمان داده است. یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان فارس می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قدمگاه جهرم می‌باشد.

از قدمگاه جهرم چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: قدمگاه جهرم یکی از جاذبه‌های گردشگری جهرم است که به گونه‌ای بر فراز تپه‌ای در جنوب شهر جهرم قرار گرفته که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برطبق کاوش‌های باستانی و به گفته محققان این بنا متعلق به دوران ساسانیان است که در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مرمت و بازسازی شده است.

از قدمگاه جهرم چه می‌دانید؟

جاذبه‌ها

آرامگاه باربد نیز در مجاورت آتشکده جهرم قرار دارد. باربد موسیقیدان شاعر، بربط نواز و خواننده دوران ساسانی در زمان پادشاهی خسرو پرویز بود.اعتبار او در عرصه هنر باعث شده مردم جهرم شهر خود را به شهر باربد بشناسند. درباره زندگی این هنرمند اطلاعات اندک و افسانه آمیزی در کتاب‌های فارسی و عربی آمده است. منابع کهن‌تر او را اهل مرو دانسته‌اند ولی منابع تازه‌تر زادگاه او را جهرم یاد کرده‌اند .همچنین مسعودی از گفته ابن خردادبه او را اهل ری نام برده است. فارابی در کتاب موسیقی کبیر، از فهلیذ یاد می‌کند که در زمان خسرو پرویز، پسر هرمز پادشاه فارس بوده است. ابن خردادبه درباره باربد می‌نویسد: "او از مردم ری بود و با سخنانی موزون به همراه بربط، برای خسرو آهنگ‌هایی می‌ساخت که در آن، حوادثی را که دیگران جرأت بازگفتن آن را نداشتند، با زبان موسیقی و شعر بیان می‌نمود، که از آهنگ‌های باربد در ستایش پادشاه ۷۵ آواز بوده است." باربد برای هر روزی از روزهای هفته نواهایی ساخته بود که این نواهای هفتگانه به نام طرق الملوکیه معروف است. همچنین آهنگ‌هایی برای هر سی روز ماه که به نام سی لحن باربدی نام‌دار است,و ۳۶۰لحن به تعداد روزهای سال نوای خاص ساخته است. باربد از بار به مفهوم اجازه و بَد به معنی صاحب، خدایگان و فرمانده تشکیل شده که در روی هم رفته یعنی کسی که اجازه همیشگی برای باریافتن دارد. در خصوص مرگ باربد روایتهای متفاوتی وجود دارد , از جمله نوشته اند که یوسف مغنی شاگرد خود باربد از روی حسد وی را به قتل رسانیده و دیگری نوشته که سرجیس – سر کیس – مغنی برای رقابت در صنعت او را مسموم کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید