یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان آذربایجان غربی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان عمارت کلاه فرنگی ماکو می‌باشد.

تجربه سفری بکر در عمارت کلاه فرنگی ماکو

سلام نو - سرویس گردشگری: عمارت کلاه فرنگی ماکو با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد، از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی ماکو به شمار می‌آید. این بنا بخشی از مجموعه‌ای بزرگ از ساختمان‌های قدیمی محسوب می‌شد که به یکی از خوانین ماکو، به نام علی‌قلی خان بیات تعلق داشته و بعدها توسط اداره بهداری خریداری شده است. با بنایی دو طبقه، نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی را به شکل چندضلعی منظم ساخته‌اند. از تزیینات قابل توجه سازه می‌توان به گچبری، آیینه‌کاری و شیشه‌های رنگی ارسی‌ها اشاره کرد.

تجربه سفری بکر در عمارت کلاه فرنگی ماکو

معماری بنا

این عمارت تاریخی دو طبقه است. قسمت داخل از نظر شیوه معماری، مخصوصاً با گچبری‌ های الهام گرفته از طبیعت و آینه‌ کاری‌ های بسیار ارزنده، اثری جالب و دیدنی است. هر طبقه دارای یک بالکن با بیست ستون چوبی است. فضای ساختمان کم است و پوشش بام آن، شیروانی و طرح عمارت هشت ضلعی است.

تجربه سفری بکر در عمارت کلاه فرنگی ماکو

دو طبقه این عمارت از نظر نقشه مانند هم ولی از نظر تزیینات و نقاشی های روی دیوارها متفاوت است. تزیینات گچبری و آینه کاری فوق العاده زیبا و شیشه های رنگی ارسی ها، اتاق آینه کاخ گلستان را تداعی می کند و این دلیل آن است، که معماران چیره دست ایرانی بر روی آن کار کرده اند. تاکنون هیچ دخل و تصرفی در این بنای تاریخی صورت نگرفته است. کنار این عمارت ساختمانی قدیمی دیگری نیز وجود دارد که عکس دو شیر در آن حجاری شده است که این ساختمان مدتی بیمارستان بوده است. این بنا به شماره ۲۲۱۴ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید