میاندوآب یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند می‌باشد که بسیار زیباست.

سفری تفریحی در مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند

سلام نو - سرویس گردشگری: مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند در روستای بی بی کند از توابع شهرستان شاهین دژ قرار دارد و فاصله آن تا شاهین دژ ۱۶ کیلومتر است. این مجموعه شامل سه طبقه از کف زمین و پنج اتاق تو در تو می‌شود که به‌وسیله تونلی به یک‌دیگر متصل هستند. در قسمت جلو دخمه، ستون‌های کنده‌کاری شده سنگی دیده می‌شود و در فضاهای داخلی، پنجره‌ها و طاقچه‌هایی حجاری شده‌اند. مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند با قدمتی که به هزاره اول بازمی‌گردد، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مجموعه از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است و دسترسی به آن به دلیل مسافت زیاد و مسیر مالرو و شوسه آسان نیست.

سفری تفریحی در مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند

معماری بنا

مجموعه صخره ای بی بی کند به صورت چندین اتاق تو در تو حفاری شده است که توسط دالان هایی پیچ در پیچ و باریک به یکدیگر متصل شده اند. ورودی مجموعه به صورت یک ایوان است که در گذشته آب حاصل از چشمه جوشیده از دل کوه بی بی کند توسط یک مسیر باریک به این ایوان هدایت می شده است. سکوهایی سنگی نیز در ورودی به چشم می خورد که به شکل زیبایی با ظرافت تمام تراشیده شده اند. در داخل اتاق ها حفره هایی حفر شده است که نقش طاقچه و یا سکو را ایفا می کرده است. در برخی اتاق ها نیز نورگیرهایی نیز به چشم می خورد. در برخی قسمت ها نیز علاوه بر دالان ها از پله ها برای ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف استفاده شده است.

سفری تفریحی در مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند

علاوه بر اتاق های مرتبط به هم در این مجموعه یک اتاق ساده چهارگوش نیز حفاری شده است که هیچ ارتباطی با سایر اتاق های مجموعه ندارد و به زیبای تراشیده شده داست. گمانه زنی های زیادی در رابطه با کاربری این غار دستکند وجود دارد. برخی آن را مسکونی و برخی دیگر نوعی گوردخمه می دانند. برخی دیگر هم آن را ترکیب از هر دو دانسته و بخشی از آن را نیز به عنوان یک نیایشگاه در نظر می گیرند. راه دسترسی به این اثر تاریخی ارزشمند کمی سخت بوده و سبب شده تا آنچنان که باید و شاید این مجموعه به علاقمندان آثار باستانی معرفی نشود. اطراف این غار دستکند نیز دارای طبیعتی چشم نواز و فرحبخش است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید