یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کهگیلویه و بویر احمد می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان منطقه حفاظت شده دنای شرقی می‌باشد.

آشنایی کامل با منطقه حفاظت شده دنای شرقی

سلام نو - سرویس گردشگری: مناطق حفاظت‌شده ایران بخشی از زیست‌بوم آن است که در آن، همه عناصر آن اعم از زنده و غیرزنده شامل جانوران (مهره‌داران)، گیاهان، حشرات و بندپایان، جلبک‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و تک سلولی‌ها و... و حتی منابع کانی، شکل زمین، مورفولوژی، منابع آبی و کلیه عناصر فیزیکی آن را به طور کامل و با اهداف خاص در غالب طرح‌های پهنه‌بندی داخلی مناطق، در سطوح حفاظتی مختلف مورد حفاظت قرار می‌گیرند. هدف از حفاظت این مناطق، مطالعه و تحقیق، حفظ و نگهداری زیست‌بوم منطقه، جهت نسل حاضر و آینده و گردشگری بوده است. منطقه حفاظت‌شده محدوده‌ای از منابع طبیعی مثل جنگل، مرتع و...است که به جهت ضرورت حفظ و تکثیر جانوران و رستنی‌هایش تحت حفاظت قرار گرفته و در آن قطع درختان و شکار بدون مجوز ممنوع است. در ادامه به یکی از این مناطق می‌پردازیم که از مقاصد طبیعت‌گردی و مکان های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

آشنایی کامل با منطقه حفاظت شده دنای شرقی

ویژگی آب و هوایی

دره‌های پرآب این منطقه در تامین آب برخی رودخانه‌ها، نقش مهم و حائز اهمیتی را ایفا می‌کنند.منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی، اقلیمی سرد و مرطوب دارد. دنای شرقی، منطقه‌ای است کوهستانی و برف‌گیر با یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پرآب و دره‌های عمیق که از تنوع گیاهی و جانوری بسیار خوبی برخوردار است . بخشی از منطقه دنای شرقی از رویشگاه‌های جنگلی رشته‌کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی جنگلی با نام بید ابریشم قرار گرفته است که پوشش گیاهی آن را درختان بلوط و ارژن تشکیل می‌دهند.

این منطقه جنگلی در سال‌های اخیر چندین بار دچار آتش‌سوزی شده و بسیاری از جنگل‌های آن سوخته‌اند. این منطقه محل زیست گونه‌های جانوری نظیر بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کفتار،‌ گرگ، سنجاب ایرانی، گربه جنگلی، سیاه‌گوش، عقاب دو برادر، عقاب طلایی، کبک‌، کبک دری، هما، قرقی و انواع سارگپه است.

آشنایی کامل با منطقه حفاظت شده دنای شرقی

تاریخچه

در بهار سال ۱۳۹۵ یک گورستان قدیمی در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی کشف شد. در این گورستان بقایای استخوان‌های انسان‌های دفن شده پس از قرن‌ها قابل مشاهده است. این گورستان قدیمی متشکل از ۵ قبر است که هنگام گشت‌زنی محیط‌بانان در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی کشف شد. سودجویان برای دستیابی به گنج گورستان را حفاری کرده‌اند. قدمت این قبرستان به درستی مشخص نبود و نیازمند تحقیقات بیشتری در منطقه بود. در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی، ۳ ساختمان واقع شده که مقر ۳ پاسگاه‌ منطقه حفاظت‌شده هستند. علاوه براین، منطقه دارای ۸ نفر نیروی انسانی و کادر محیط بانی و یک دستگاه خودرو و ۳ دستگاه موتور سیکلت است که مورد استفاده محیط‌بانان و مراقبت‌کنندگان از این منطقه حفاظت‌شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید