۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 55399889

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خوزستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان مقبره دعبل خزاعی می‌باشد که در شوش می‌باشد.

سفری به مقبره دعبل خزاعی

سلام نو-سرویس گردشگری:شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم به شمار می‌رود و پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی بوده‌ است. شوش در دوره اسلامی نیز مدت‌ها از شهرهای پرجمعیت و پررونق بود. همین دلایل سبب شده‌اند جاهای دیدنی شوش از اهمیت درخوری برخوردار باشند. یکی از این نمونه‌ها، مقبره دعبل خزاعی است.دعبل خزاعی یکی از شاعران مشهور شیعه بوده است که در دوران زندگی خود، به سرودن اشعاری در مدح اهل عصمت (ع) و هجویاتی درباره خلفای عباسی پرداخت. سرانجام، وی در ۹۸ سال گی به شهادت رسید. مقبره او امروزه از دیدنی های استان خوزستان به شمار می‌آید و در مرکز شهر قرار دارد.

سفری به مقبره دعبل خزاعی

معرفی دعبل خزاعی

نام اصلی دعبل خزاعی، محمدبن علی خزاعی است و ابوعلی یا ابوجعفر نیز به او می‌گفتند. وی در ابتدا از شاعران عرب بود که در سال ۱۴۴ هجری شمسی، در زمان امام جعفر صادق (ع)، در کوفه به دنیا آمد. روز و ماه تولد او مشخص نیست. دعبل از سن نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد. خاندانش از شیعیان قدیمی و راوی حدیث و شاعر بودند و برادرش علی و پسر عمویش، ابوالشیص نیز همگی شعر می‌سرودند. در اوایل جوانی، دعبل به درخواست هارون‌الرشید، خلیفه عباسی به دربار رفت تا شعر بسراید. اما پس از مدتی از دربار هارون‌الرشید خارج شد. مسیر زندگانی دعبل از این زمان عوض شد. او بیش از گذشته شیفته اهل بیت شده بود و از این زمان به بعد، شروع به سرودن شعر در مدح اهل عصمت (ع) کرد.دعبل خزاعی به‌طور مخفیانه و محرمانه، به‌دلیل هجویاتی که در مورد خلفای عباسی سرود و برای فرار از ماموران خلفای عباسی، میان شهرها رفت‌وآمد می‌کرد. او در خوزستان، در یکی از روستاهای اطراف شوش، پس از نماز مغرب و عشا توسط تیری زهرآگین کشته شد. در آن هنگام دعبل خزاعی ۹۸ سال داشت و به دستور مالک بن طوق به شهادت رسید.برای دعبل خزاعی پنج قبر ذکر شده بود. آن هم به دلیل اینکه شیعیان سخت شیفته دعبل و ایثار و مبارزات ایشان بودند و قبر واقعی ایشان (در شوش) را مخفی نگه داشتند تا مورد توهین بنی عباس قرار نگیرد و این شایعه را پخش کردند که قبر دعبل در خراسان، آفریقا، شادگان و بین راه اهواز و آبادان قرار دارد.

سفری به مقبره دعبل خزاعی

هنر معماری مقبره

معماری مقبره دعبل خزاعی با گنبد خاص آن و محوطه آجری‌اش، فضایی فرهنگی و هنری با حال‌وهوای سنتی ایجاد کرده‌اند. این مکان مدت‌ها مهجور واقع شده بود و افراد کمتری نسبت به آن مطلع بودند. اما امروزه گردشگران زیادی از این مقبره بازدید می‌کنند. گنبد بقعه با رنگ سیاه و فرم غیرمتعارفش، این بنا را متمایز و منحصربه‌فرد کرده است. فضای داخلی گنبد نیز زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و مجموعه از چندضلعی‌هایی است که روی هم واقع شده‌اند و تا نوک گنبد پیش رفته‌اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید