۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55399088

سنندج یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل کردستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر عمارت تاریخی خسروآباد می‌باشد.

سفری به عمارت خسروآباد

سلام نو-سرویس گردشگری:سنندج یکی از مشهورترین شهرهای کردنشین ایران به شمار می‌آید. این شهر با بناها و مساجد تاریخی‌اش، مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جا می‌دهد. یکی از این ابنیه، عمارت خسروآباد است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

سفری به عمارت خسروآباد

کمی راجب عمارت خسروآباد

به خانه‌های بسیار بزرگ با کاربری مسکونی عمارت می‌گویند. از آنجا که از دیرباز فرهنگ اعیانی‌نشینی در ایران رواج داشته است، عمارت‌ها به‌عنوان نماد این نوع زندگی همواره در ایران ساخته می‌شد. در ساخت عمارت‌ها از سبک خاصی تاثیر گرفته شده است که ما امروزه آن را ایرانی می‌نامیم. همچنین به‌دلیل تفاوت‌های فرهنگی زیادی که پس از ورود اسلام در کشور حاکم شد، سبک معماری عمارت‌ها در دوران پیش از اسلام با دوران پس از آن بسیار تفاوت دارد؛ اما با این وجود به‌خوبی می‌توان روح ایرانی‌ را در آن‌ها مشاهده کرد.ویژگی بارز اغلب این عمارت‌ها قرارگیری بنای اصلی در میان باغی بزرگ است. عمارت خسروآباد یکی از ده‌ها عمارت زیبای ایرانی است که به شماره‌ ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه از جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌رود. بخش‌های زیادی از عمارت خسروآباد بازسازی شده است و امروزه در تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار داد. از این‌رو امکان دیدن بخش‌های زیادی از این مجموعه برای عموم امکان‌پذیر است.

سفری به عمارت خسروآباد

سرگذشت عمارت خسروآباد

قدمت عمارت خسروآباد به دوران قاجار و سال ۱۲۲۳ هجری قمری بازمی‌گردد. امان الله خان اردلان والی، حاکم وقت کردستان دستور ساخت این بنا را با ۶۰۰۰ متر مربع مساحت صادر کرد.البته برخی اعتقاد دارند بخش شرقی بنا که قصر نامیده می‌شود، در دوران زندیه ساخته شده است و توسعه‌ آن را به امان الله خان اردلان والی نسبت می‌دهند. با اینکه این عمارت گاهی به‌عنوان مقر حکومتی سیاسی و نظامی استفاده می‌شد؛ اما بیشتر به‌عنوان محلی برای انجام مراسم‌های تشریفاتی و استقبال از شاهان کاربرد داشت؛ به‌طوری که حتی مراسم عروسی حسن جهان خانم، دختر فتحعلی شاه با پسر امان الله خان در این عمارت صورت پذیرفت.

کی بروم؟

از آنجا که این مجموعه متشکل از فضاهای باز و بسته است، بهترین زمان برای بازدید از آن فصول گرم‌تر سال، یعنی بهار و تابستان است. در برخی از ایام سال همچون نوروز نیز در عمارت خسروآباد برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید