کی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان عمارت تاریخی سالار سعید می‌باشد که در دل سنندج واقع شده است.

آشنایی با عمارت تاریخی سالار سعید

سلام نو-سرویس گردشگری:سنندج به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کردنشین ایران و مرکز استان، همیشه میزبان گردشگران زیادی بوده است. این شهر ابنیه‌های متعدد تاریخی را در خود جای می‌دهد. یکی از این بناها، عمارت سالار سعید است که امروزه موزه سنندج در آن برپا شده است.

آشنایی با عمارت تاریخی سالار سعید

کمی راجب عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی سنندج است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این عمارت در طول حیات خود، کاربری‌های گوناگونی داشته است؛ از خانه مسکونی گرفته تا خانه پیشاهنگان. امروزه این عمارت به‌عنوان موزه فعالیت دارد.عمارت سالار سعید با توجه به ارزش تاریخی و معماری، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرگذشت عمارت

این ساختمان به سفارش ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام بنا شد. پس از فوت ایشان، خانه به‌وسیله نوادگان او به دو قسمت مجزا تقسیم و فروخته شد. قسمت داخلی عمارت به مالکیت خانواده حبیبی و قسمت بیرونی به مالکیت عبدالحمید خان سنندجی (سالار سعید) درآمد. امروزه هر قسمت از آن بنای یک‌پارچه با نام مالکان جدید شناخته می‌شود. قسمت بیرونی عمارت در سال ۱۱۳۶، توسط سالار سعید به اداره فرهنگ واگذار شد و تا سال ۱۳۵۱ این قسمت در اختیار اداره فرهنگ قرار داشت و به‌عنوان دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان استفاده می‌شد. در سال ۱۳۵۱ وزارت فرهنگ و هنر وقت این عمارت را به مالکیت خود درآورد و به موزه تبدیل کرد.پس از تعمیر و آماده‌سازی، مجموعه در مهر سال ۱۳۵۴ با نام «موزه سنندج» افتتاح شد. قسمت داخلی تا سال ۱۳۷۱ نیز در تملک خانواده حبیبی بود و در نهایت، به مالکیت میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان درآمد.

آشنایی با عمارت تاریخی سالار سعید

هنر معماری

عمارت سالار سعید در اواخر دوره حکومت ناصرالدین قاجار ساخته شده و از معماری دوره قاجار تاثیر پذیرفته است. این عمارت را از سنگ، آجر و چوب ساخته‌اند و پشت‌بام شیروانی دارد. زیباترین بخش ساختمان پنجره‌های ارسی بزرگ هال محسوب می‌شود که متشکل از هفت در است و یک شاهکار هنری به شمار می‌آید.این عمارت از بنای اصلی و حیاط تشکیل می‌شود. بنای اصلی ساختمان در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل زیرزمین و طبقه فوقانی است. زیرزمین بنا را به‌صورت حوض‌خانه ساخته‌اند و دارای سقفی به‌شکل گنبد با تزئینات و آینه‌کاری است.شاه‌نشین‌ها و حوضی سنگی به‌شکل شش ضلعی در همین بخش ساخته شده است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

کی بروم؟

ساعات بازدید عمارت سالار سعید در شیفت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و در شیفت بعدازظهر، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ است. این مجموعه در روزهای جمعه، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) فعالیت ندارد. بهای بلیط در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان بوده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید