سیستان و بلوچستان یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قلعه دزک می‌باشد که در شهرکرد قرار گرفته است.

قلعه‌ای متشکل از دو دژ در شهرکرد

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه دزک از جاهای دیدنی شهرکرد است و در جنوب شرق روستای دزک قرار دارد. واژه دزک از دو بخش دز یا دژ و ک تصغیر تشکیل شده است. دژک در واقع به معنی دژ کوچک بوده و برای استفاده نظامی ساخته شده بود.

این قلعه از لحاظ معماری یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین قلعه‌ها و مکان های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی شهرکرد است، زیرا این استان چندین قلعه دارد که همگی دارای قدمت تاریخی هستند. قلعه دزک از مهم ترین پایگاه‌ بختیاری‌ها در زمان مشروطیت و در زمان فتح تهران بود.

قلعه‌ای متشکا از دو دژ در شهرکرد

قلعه، عمارت و منزل مسکونی چندین نسل از ایلخانان بختیاری بوده است. این قلعه که در حال حاضر ۲۰/۵۰۷۶ مترمربع وسعت دارد در سال ۱۲۹۲ قمری توسط امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی از خوانین بزرگ هفت لنگ بختیاری بنا شد. قلعه دزک ابتدا شامل اسکلت بنا و طبقه همکف بوده و قسمت‌های دیگر ساختمان که شامل عمارت و طبقه دوم و حیات خلوت و تزیینات ساختمان است، به تدریج بر ساختمان افزوده و تکامل یافت.

قلعه‌ای متشکا از دو دژ در شهرکرد

قدمت بنا

این قلعه در سال ۱۲۹۲توسط امیر مفخم بختیاری تاسیس شد که در ابتدا در یک طبقه و بدون تزئینات و جهت امور نظامی ساخته شد و بعد ها با گذر زمان به دوطبقه با تغییر کاربری به عنوان محل سکونت تبدیل شد.از ویژگی های آن می توان دیوار های قطور و چهار برج مخروطی شکل و دو ایوان شمالی و جنوبی را نام برد.دیوارهای ضخیم جهت حفظ دمای اتاق و عدم تبادل با محیط بیرون است و برج های قلعه صرفا جهت نما و شکوه بنا ساخته شده اند.از مهم ترین قسمت های این بنا تالار سفره خانه است که سراسر حاشیه آن مملو از نقش های شیر،شکار،فرهاد، فرشته که برگرفته از داستان های نظامی گنجوی است که با گچ بری هایی تزیین شده است و زمانی کف اتاق توسط یک فرش ۵۰ متری پوشیده شده بود که جلوه ی بی نظیری را به اتاق می بخشید. اتاق دیگری هم وجود دارد که به ارزش و اهمیت این قلعه افزوده است اتاق آیینه از زیباترین بخش های این قلعه است همان طور که از نامش پیدا است سقف و دیوارهای اتاق با آیینه پوشیده شده است و روی آن ها با نقوش جذاب سوارکاری،قصرها،طرح های گل و مرغ تزیین شده است.

قلعه‌ای متشکا از دو دژ در شهرکرد

ویژگی‌های بنا

این اثر باستانی دارای حیاط زیبا و درختان کهن سال است که در میان حیاط حوض بزرگ با کاشی های کوچک وجود دارد این کاشی ها و تزئینات روی آن ها مربوط به حوادث سیاسی واجتماعی است همچنین وجود یک نوشته بر روی یکی از کاشی های حوض تاریخ دقیق اتمام تزئینات قلعه را بیان می کند.این اثر تاریخی با تمام کتاب های قدیمی داخل آن هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و به یکی از پر بازدیدترین مکان ها شناخته شده است .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید