یک کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد که اگر رشد آغاز شده در بازار پایدار و به دور از رفتار هیجانی باشد، قابلیت برگرداندن اعتماد و اعتبار عمومی به بورس وجود دارد.

پیش‌بینی بورس برای فردا سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱/ صعود بورس تا کی ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، امروز دوشنبه ۱۶ آبان تقاضا در بازار از ابتدای شروع بازار پیوسته افزایش یافت و فروشندگان تمایل کمتری به عرضه سهام خود نشان دادند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای امروز ۳.۳۵ درصد رشد کرد. این مقدار افزایش این نماگر را در محدوده یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۴۹ واحد قرار داد. شاخص کل هم‌وزن نیز در روز رشد یکپارچه بازار سهام ۱۳ هزار و ۲۴۷ واحد افزایش را ثبت کرد و به عدد ۳۹۳ هزار و ۱۰۹ واحد رسید.

نکته جالب توجه امروز ارزش معاملات خرد بازار سرمایه بود. در جریان دادوستدهای امروز با ثبت رقم ۵ هزار ۸۰۰ میلیاردی رکورد ۵ ماه و نیم اخیر خود را شکست. همچنین بازار سرمایه امروز میزبان ۵۹۱ میلیارد ورود پول حقیقی بود. این اتفاقات در حالی است که جهش نرخ ارز نیما بازار معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داد. نمایشگر این سامانه نرخ دلار نیمایی را ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان را نشان داد. این درحالی است که نرخ این ارز دیروز حوالی ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان در حال معامله بود.

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد نرخ دلار آزاد به محدوده ارزش ذاتی خود نزدیک شده است و انتظار می‌رود فعلا دیگر شاهد رشد آنچنانی آن نباشیم. قاعدتا در چنین وضعیتی واگرایی که بین بازار ارز و بازار سرمایه تبدیل به هم‌گرایی می‌شود. بدین صورت که در مرحله اول خروج نقدینگی از بازار به صفر می‌رسد. در مرحله دوم به دلیل اینکه متغیر اصلی بازارها دلار است، ورود نقدینگی از بقیه بازارها به بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

عامل اصلی تغییر جریان نقدینگی

این کارشناس بیان کرد: عامل اصلی تغییر جریان نقدینگی، افزایش اخیر نرخ ارز است. در چند ماه گذشته بانک مرکزی، نرخ ارز را زیر ارزش ذاتی خود نگه داشته بود. این موضوع عاملی شد تا خروج نقدینگی از بورس را به سمت بازار ارز شاهد باشیم. حال اما با بالا رفتن نرخ ارز و نزدیک شدن آن به ارزش ذاتی خود در وضعیت اشباع خرید و ریسک به ریوارد پایین قرار گرفته است. به نحوی که میتوانیم ورود سرمایه به تالار شیشه‌ای را شاهد باشیم. چراکه بورس تنها بازاری است که در حال حاضر زیر ارزش واقعی خود قرار دارد.

ارزشمندی بازار با P/E

فلاح افزود: سرمایه‌گذاران همواره P بر E بازار سرمایه را با P بر E بازار پول می‌سنجند. P بر E در بازار پول در حال حاضر حدود ۴ است. در این شرایط قاعدتا انتظار اهالی بازار سرمایه این است که P بر E فوروارد بازار تا محدوده ۵ الی ۶ رشد کند چرا که بورس تهران بازاری دارایی محور است و انتظارات تورمی این بین نقش مهمی ایفا می‌کند. بر طبق این عامل بازار سهام ارزنده تلقی می‌شود حتی در مقایسه با بازار پول و بدهی که در حال حاضر P بر E ۴ ارائه می‌دهد.

وی تشریح کرد: نکته دیگر اثری است که رشد نرخ ارز در صنایع صادراتی ما خواهد گذاشت. با نرخ ارزی که در حال حاضر در این بازار در حال معامله است، چشم انداز نرخ ارز برای سال آینده نرخ تسعیر میانگین بالای سی هزار تومان را برای این شرکت ها فراهم می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: اگر این روند فعلی مدیریت شود و شاهد این نباشیم که صندوق توسعه و صندوق تثبیت با توجه به اینکه در نقاط بسیار پایین‌تری از قیمت‌های فعلی سهام اقدام به خرید کرده‌اند، از بازار نوسان‌گیری کنند می‌توان منتظر رشد بیشتر بازار سرمایه تا محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد بود.

پیش بینی بورس برای فردا

این کارشناس افزود: درست است که روند بازار عوض شده است اما هنوز شاهد برگشت اعتماد عمومی به این بازار نیستیم. اگر رشد آغاز شده در بازار پایدار و به دور از رفتار هیجانی چه در سمت حقوقی‌ها و چه در سمت حقیقی‌ها باشد، قابلیت برگرداندن اعتماد و اعتبار عمومی به بورس وجود دارد. اما در سوی دیگر اگر قرار باشد که این رشد مقطعی باشد و صرفا به قصد نشان دادن به از بین نرفتن اعتماد در فضای سرمایه‌گذاری ایران به فضای بین‌الملل توسط دولت باشد نمیتوانیم شاهد بازگشت اعتماد و اعتبار عمومی به بازار سرمایه باشیم.

فلاح در پایان گفت: امیدواریم که نگاه تقویت بازار سرمایه که نگاه درستی نیز است ادامه‌دار باشد و شاهد افزایش ارزش معاملات و افزایش ورود پول حقیقی به بورس مانند زمانی که اعتماد به بازار سرمایه وجود داشت باشیم جایی که میانگین ورود پول روزانه ده هزار میلیارد تومان بود. این درحالی است که در حال حاضر در روز خوب بازار صرفا رقمی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد پول حقیقی وارد بازار سهام می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید