۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
کد خبر: 55396201

شهر اردبیل از بزرگترین شهرهای ایران است که مراکز تفریحی زیادی را در کنار طبیعت دارد. شهر سرعین یکی از قطب های گردشگری در آذربایجان غربی است که با امکانات متنوع و بسیار جالب تفریحی و گردشگری طرفداران زیادی را شیفته خود کرده است

پیست اسکی آلوارس

سلام نو-سرویس گردشگری:پیست‌های اسکی مدرن‌ و مجهزی در کشور وجود دارد که تجربه بی‌نظیری از تفریحات زمستانی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. پیست اسکی آلوارس شاید جزو بهترین پیست‌های ایران نباشد؛ اما بی‌گمان تجربه‌ رفتن به آن که یکی از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود، به‌یادماندنی‌ترین خاطرات اسکی را برای گردشگران رقم خواهد زد. فاصله گرفتن از ازدحام و شلوغی شهر، سفر به دل طبیعت و هم‌نشینی با مردم مهمان‌نواز و خون‌گرم روستای آلوارس، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما به‌همراه خواهد داشت.

پیست اسکی آلوارس

مشخصات پیست

پیست اسکی مهرگان آلوارس از جاذبه‌های گردشگری سرعین در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین است. از آنجایی که این پیست در ارتفاع ۳,۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، در طول پاییز و زمستان پر از برف است و در حدود ۶ تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. پیست اسکی آلوارس در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.پیست اسکی آلوارس علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود، بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. البته این خاص بودن به خاطر امکانات اسکی کردن در آن نیست؛ بلکه به‌دلیل مکانی‌ است که این پیست در آن قرار دارد. پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان و در نزدیکی روستای آلوارس واقع شده است. روستای آلوارس یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه به شمار می‌رود که پیش‌تر محل ییلاق شاهسون‌ها بوده است.

امکانات

مجموعه تفریحی و ورزشی آلوارس علاوه بر پیست اسکی، دارای امکاناتی نظیر بالابر، تله‌سیژ، غرفه فروش صنایع دستی، رستوران، کافی‌شاپ و زمین بازی است. گردشگران قادر هستند تا تجهیزات موردنیاز برای اسکی را کرایه کنند. وجود چشمه‌های آبگرم در حوالی چند کیلومتری این پیست، از دیگر امکانات منطقه به‌شمار می‌آید.گرچه آلوارس بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود، امکانات کافی را دارا نیست و نیاز به بازسازی و به‌روزآوری تجهیزات در آن دیده می‌شوند. این مجموعه پس از بازسازی‌های محدود در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، برای اولین‌بار موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری طی ۲۱ سال گذشته شد.

پیست اسکی آلوارس

کی برم ؟

بازدید از مجموعه فرهنگی و ورزشی آلوارس در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار امکان‌پذیر است؛ چراکه بارش‌های پربرکت منطقه و آب‌وهوای سردسیر، سبب وجود برف در ماه‌های مختلف سال می‌شود. فصل تابستان نیز باوجود اینکه برف‌ها آب می‌شوند، طبیعت سرسبز و جویبارهای روان سبب رونق گردشگری در منطقه می‌شود.

مکان های دیدنی مجاور

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان و ایران است. جریان آب و چشمه‌های فراوان، به‌ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، هر بیننده‌ای را به شوق و تامل وامی‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند. عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به‌ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند. به‌جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.

به یاد داشته باشید اگر به این روستا رفتید، حتما غذای محلی آن‌ها را امتحان کنید (ترجیحا دست‌پخت خود اهالی). لذت کبابی که از گوشت تازه گوسفندان روستاییان و نان لواش مخصوص آلوارس که زنان روستایی آن‌ را به‌وسیله‌ ساج (نوعی وسیله‌ فلزی) می‌پزند، در هیچ رستورانی قابل‌دسترسی نیست.چشمه و آبشار گورگور با ایجاد طبیعتی چشم‌نواز در دره آلوارس، یکی از شاخصه‌های این منطقه به شمار می‌روند و همچون نگینی ارزنده در منطقه سبلان می‌درخشند. اطراف آبشار و چشمه گورگور مقصدی محبوب برای کمپینگ طبیعت‌گردان است.

پیست اسکی آلوارس

نحوه دسترسی

برای دسترسی به پیست اسکی آلوارس از شهر سرعین با عبور از بزرگراه شهید بنامعلی محمدزاده به‌سمت شمال غرب، وارد جاده روستای آلوارس شوید و با طی مسیر ۳۰ کیلومتری آن به مقصد برسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید