اردبیل یکی از استان‌های خیره کننده ایران می‌باشد که به واسطه جاذبه‌های بسیارش گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از جاهای دیدنی این شهر که در قلب بیله‌سوار واقع شده است کاروانسرای شورگل می‌باشد که قدمت آن به قرن پنجم تا اواخر قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد.

شورگل ؛ کاروانسرایی مربوط به قرن پنجم هجری

سلام نو - سرویس گردشگری: کاروانسرای شورگل که از جاهای دیدنی بیله سوار محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای به ارتفاع سه متر قرار دارد. از ویژگی‌های خاص بنا استفاده از لاشه سنگ در کل بنا حتی در زدن طاق‌ها، قوس‌ها و سر درها و کوهستانی بودن پلان کاروانسرا است. در این محوطه سفال‌هایی از دوران اسلامی و دوران اشکانی کشف شده است که براساس آن‌ها قدمت این کاروانسرا احتمالا به قرن پنجم تا اواخر قرن هشتم هجری قمری می‌رسد.

شورگل ؛ کاروانسرایی مربوط به قرن پنجم هجری

معماری کاروانسرا

ابعاد این کاروسرا بیست در بیست و نه متر بوده و ورودی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که پس از این ورودی راهرویی به طول شش متر ساخته شده و از طریق آن وارد حیاط به ابعاد نه در هیجده متر خواهید شد.

در طرفین این راهرو دو اطاق به طول و عرض پنج در سه و نیم متر ساخته شده. در بخش جنوبی حیاط نیز یک ورودی قرار دارد که از این ورودی میتوان وارد یک فضای مستطیلی که پشت حیاط است شد. ورودی این فضا به شکل قوس هلالی و با مصالح سنگ لاشه و ملات آهکی ساخته شده است.

شورگل ؛ کاروانسرایی مربوط به قرن پنجم هجری

با توجه به محل پاطاق، که در آن اثر خیزطاق در بعضی قسمتها مانده است، می‌توان اینطور استنباط کرد که سقف این تالار قوسی شکل بوده است. از خصوصیات بارز این بنا میتوان به استفاده از لاشه سنگ در کل بنا حتی در بخش های قوس ها، طاق ها و سردرها و کوهستانی بودن پلان کاروانسرا اشاره کرد. در طاق جنوبی نیز در لای سنگها از آجر استفاده شده است. متاسفانه گذر زمان پلان بعضی از قسمتهای آن را به زیر خاک برده است که با خاک برداری و کاوش می‌توان پلان دقیق آنرا بازسازی کرده و بررسی نمود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید