اردبیل یکی از استان‌های زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این شهر گورستان تاریخی اودلو می‌باشد به شکل هشت ضلعی ساخته شده است.

گورستانی بازمانده از دوره میانه اسلام

سلام نو - سرویس گردشگری: گورستان اودلو در شهرستان بیله‌سوار استان اردبیل یادگاری از دوران اسلامی است. این محوطه از جاذبه های گردشگری بیله‌ سوار به شمار می‌رود که یک گورستان اسلامی بوده و با توجه به مدارک موجود، در دوره میانه اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است. این بنا به شکل هشت ضلعی ساخته شده و با توجه به استنادات باستان‌شناختی این اثر مانند برج مقبره‌های موجود در منطقه آذربایجان که از دوره سلجوقیان تا دوره تیموری رواج داشته از دو فضای اصلی تشکیل می‌شده است. نخستین فضای این اثر مربوط به سردابه آن است که با یک ورودی کم عرض به یک فضای هشت ضلعی سنگی با پوشش گچ کاری شده همراه با یک طاق آجری ساخته شده است.

گورستانی بازمانده از دوره میانه اسلام

فضای اول این گورستان مربوط به یک سرداب و فضای دوم نیز یک هشت ضلعی سنگی با پوشش گچ کاری و سقف آجری میباشد. این گورستان تاریخی از گذشته تا به امروز برای بسیاری از مردم مقدس بوده و آنها در این مکان به اهدای نذر های خود میپرداختند.

مسیر دسترسی

گورستان اودلو در هیجده کیلومتری جنوب غربی شهرستان بیله سوار و دو کیلومتری روستای اودلو واقع شده است. علاوه بر سنگ های صندوقچه ای که در گذشته در محدوده این گورستان پراکنده بوده اند، بقایای یک برج نیز شاخص ترین اثر موجود در این منطقه به حساب میاید که در محدوده جنوب غربی این گورستان واقع شده است.

گورستانی بازمانده از دوره میانه اسلام

معماری گورستان

با توجه به وجود نخاله های فراوان آجر در اطراف این بنا، اینطور به نظر می رسد که بدنه آجری این بنا در گذشته های دور به عمد تخریب و از مصالح آجری آن در مکان دیگری استفاده شده است. این گورستان مربوط به مردمانی است که در بالای تپه های مشرف بر آن سکونت داشته اند. از طرف دیگر بررسی ها در محدوده استقراری مشرف بر گورستان موجود بیانگر اسکان مردمان کوچ نشین در قرون نخستین اسلامی تا دوران سلجوقی در آن است. همچنین گفته میشود که نام روستای اودلو نیز از نام این گورستان گرفته شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید