فرش‌های دستباف ایرانی از نظر تنوع در طرح و نقشه، بی‌نظیر هستند و نقشه‌هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم گوشه‌ای از این طرح‌ها بودند که بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.

۷ نقشه پرفروش انواع فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف، شاهکار بی‌نظیر فرهنگ ایرانی و هنری اصیل و بازمانده از گذشتگان است. فرش ایرانی، مهم‌ترین نماد هنر، روح زیبایی و ذوق جامعه ایرانی است. نقش‌های انتزاعی و دلربای فرش‌های دستباف ایرانی از دید اندیشمندان سنت گرای شرقی و پژوهشگران فرش ایرانی، صرفاً نقش و نگاری برای پر کردن فضاهای خالی فرش نیست، بلکه هر نقشه معنا، مفهوم و فلسفه منحصر به فرد و خاص خود را دارد.

نقوش و طرح‌های اصیل فرش ایرانی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند، در این مطلب قصد دارم ضمن معرفی اجمالی این طرح‌ها، شما را با ۷ نقشه پرفروش انواع فرش دستباف ایرانی آشنا کنیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به قالی‌ها و قالیچه‌های دستباف زیبای ایرانی هستید یا دوست دارید دکوراسیون خانه خود را به طرح‌های برگزیده این دست‌بافته‌ها مزین کنید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

انواع نقوش و طرح‌های اصیل فرش ایرانی

یکی از برجسته ترین جلوه های فرهنگ و هنر ایرانی، بدون اغراق فرش دستباف ایرانی است. انواع نقش و طرح‌های فرش ایرانی در یک ‌دسته بندی کلی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • نقوش و طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی (گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، گنبد مسجد امام، تخت‌ جمشید، طاق‌ بستان و...)
  • نقوش شاه عباسی (لچک و ترنج شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی و...)
  • طرح‌های اقتباسی از کشورهای همسایه (افغان، قفقازی و گوبلن)
  • نقوش فرش‌های تبریزی (هریس، خطیبی، تقی‌زاده و...)
  • نقوش واگیره‌ای (نقش اسلیمی، خشتی، دسته گل و...)
  • نقوش ایلی و عشایری (قشقایی، شاهسون، بلوچ و...)
  • نقوش خشتی یا قابی (گلستان، بختیاری و قاب قرآنی)
  • نقوش هراتی (ماهی هراتی، زنبوری، کردستان، ریزه ماهی و طرح حوض ماهی)
  • نقوش گلدانی (گلدان هزار گل، گلدان محرابی و گلدان ظل السطانی)
  • نقوش شکارگاه (نقش شکارگاه، تیر و کمان، شکار آهو و سایر حیوانات)

۷ نقشه پرفروش انواع فرش دستباف ایرانی

۷ طرح محبوب و پرطرفدار فرش دستباف ایرانی

از بین نقشه‌ها و طرح‌هایی که در بخش قبلی معرفی کردیم، محبوب‌ترین طرح‌های فرش دستباف که اغلب علاقه‌مندان به خرید فرش دستباف ایرانی یا کلکسیون داران به سراغ آنها می‌روند، عبارتند از:

✔ فرش‌های نقشه هریس

وقتی صحبت از فرش دستباف تبریز می‌شود، بدون شک اولین طرحی که اغلب مشتریان به ‌دنبال آن هستند، نقشه هریس است. طرح و نقشه به کار رفته در فرش هریس از نوع رزگل، صبوری، تاجری، حیاط گل، صمدخان، چلنگری، افشان و... هستند. رنگ‌بندی فرش‌ها الهام ‌گرفته از طبیعت و اغلب شامل قرمز لاکی، سرمه‌ای، بژ و قهوه‌ای بوده و با گیاهان طبیعی رنگرزی شده‌اند. قالی‌های هریس با پشم گوسفند بافته می‌شوند و برای نشستن یا استفاده روزمره یک گزینه عالی هستند!

✔ فرش‌های نقشه خطیبی

یکی دیگر از طرح‌های هنرمندانه فرش‌های دستباف تبریز، نقشه خطیبی است. طرح اصلی این فرش‌ها لچک و ترنج است و چنان با ظرافت و خاص طراحی شده‌اند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. علاوه بر طرح بسیار زیبا، تعداد بالای رنگ‌ها در هر فرش و تنوع رنگ‌بندی آنها از دیگر جذابیت‌های فرش دستباف نقشه خطیبی تبریز است. نقوش فرش نقشه خطیبی تلفیقی از طرح لچک و ترنج با دسته گل، گل فرنگ، نقوش هندسی و گاهی گلدان‌های هزار گل است.

✔ فرش‌های نقشه شکارگاه

یکی از نقشه‌های اصیل، قدیمی و پرطرفدار فرش‌های ابریشم قم، طرح و نقشه شکارگاه است. این طرح با ایده اولیه شکارگاه‌های طبیعی پادشاهان قدیمی ایرانی شکل ‌گرفته و شامل طرح حیوانات گوناگونی مانند آهو، گوزن، ببر، شیر و... است. فرش دستباف طرح شکارگاه در انواع طرح شکارگاه درختی، طرح شکارگاه سراسری، طرح شکارگاه صفوی، ترنج دار و... بافته ‌شده که معروف‌ترین آنها، طرح شکارگاه صفوی است. در این طرح‌ها علاوه بر حیوانات، حضور شاه، شاهزادگان، درباریان، خدمتکاران، شکاربان و حتی بانوان را هم می‌توانید ملاحظه کنید.

✔ فرش‌های نقشه شاه عباسی

کلیه قالی‌های که با طرح شاه عباسی بافته می‌شوند، همگی در طرح خود دارای گل معروف شاه عباسی هستند. در اغلب این فرش‌ها گل‌های شاه عباسی همراه با نقش ختایی، نقوش اسلیمی یا نقوش هندسی در بافت فرش دیده‌ می‌شود. انواع طرح‌های معروف شاه عباسی در فرش‌های دستباف ایرانی، عبارتند از شاه عباسی شیخ صفی، لچک و ترنج شاه عباسی، شاه عباسی درختی، افشان و جانوری. نقشه شاه عباسی از نقش‌های پرطرفدار برای خارجیان علاقه‌مند به فرش‌های دستباف ایرانی نیز هست.

✔ فرش‌های نقشه درختی

طرح و نقشه درختی یکی از نقوشی است که محور اصلی آن درخت است. در این نقشه، متن فرش با یک درخت بزرگ و شاخ و برگ آن پر شده و حاشیه فرش مانند سایر انواع نقشه‌ها با گل، پرنده، ترنج یا گلدان مزین شده‌ است. در بعضی از فرش‌های نقشه درختی، چندین درخت همراه با شکوفه‌ها، پرندگان، آهو یا حتی حیوانات وحشی مانند شیر و پلنگ هم دیده‌ می‌شود. درخت سرو، بید مجنون و کاج و درخت‌هایی که شاخ و برگ انبوه دارد، از پراستفاده‌ترین درخت‌ها در فرش دستباف نقشه درختی هستند.

✔ فرش‌های نقشه گلدانی

نقش گلدانی را اغلب ما به ‌خوبی می‌شناسیم و احتمالاً یکی دو مدل از آن را در خانه‌های قدیمی یا منزل مادر بزرگ‌ها دیده‌ایم. در این مدل فرش، تمام متن فرش دستباف با یک یا چند گلدان کوچک و بزرگ پوشیده شده و شاخه‌های گل‌ها فاصله بین گلدان و گل‌ها را پر کرده ‌است. گل‌های رز باز شده، دسته گل و شکوفه‌های ریز از ویژگی‌های اختصاصی این مدل هستند. طرح گلدانی سراسری، گلدانی حاج خانمی (باغ گلدانی) و گلدانی ظل السلطان از معروف‌ترین فرش‌های دستباف نقشه گلدانی هستند.

✔ فرش‌های نقشه گلستان

فرش‌های قابی یا خشتی یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های فرش ایرانی هستند که از قاب‌های چند ضلعی تشکیل شده‌اند، یکی از اعضا خانواده طرح‌های قابی، نقشه گلستان است. نقشه گلستان یکی از نقشه‌های خاص و بسیار زیبای فرش دستباف تبریز است. در این طرح قاب‌های مستطیلی به ‌صورت منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر قاب شامل طرح‌ها و جزئیات خاصی است. قیمت فرش دستباف نقشه گلستان براساس ابعاد و اندازه فرش‌ها متفاوت است، اما به طور کلی قالی‌های نقشه گلستان در مقایسه با سایر اندازه‌ها (قالیچه، ذرع و نیم و...)، قیمت بالاتری دارند.

۷ نقشه پرفروش انواع فرش دستباف ایرانی

خرید انواع فرش دستباف اصل با بهترین قیمت

فرش‌های دستباف ایرانی از نظر تنوع در طرح و نقشه، بی‌نظیر هستند و نقشه‌هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم گوشه‌ای از این طرح‌ها بودند که بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی سایر طرح‌ها و نقشه‌های زیبای فرش‌های دستباف ایرانی به فروشگاه آنلاین فرش دستباف آریاس مراجعه کنید.

در این فروشگاه می‌توانید علاوه بر نقشه‌های معرفی ‌شده، انواع فرش‌های دستباف ابریشم قم، فرش‌های دستباف تبریز و نایین، فرش‌های زیبای عشایری و همچنین فرش‌های دستباف آنتیک و قدیمی را هم ملاحظه کنید یا به‌ صورت اینترنتی با بهترین قیمت سفارش دهید. برای این کار، فقط کافی است به نشانی https://arias.ir/ مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید