۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
کد خبر: 55395839

اگر بین اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد به کاشان آمدید، جشنواره گلابگیری را از دست ندهید.

جاذبه‌های کاشان و اطراف آن

سلام نو-سرویس گردشگری: کاشان، شهر واحه‌ای آرام در نزدیکی کویر دشت کویر، در کنار بزرگراه اصفهان قرار دارد. معماری شهر قدیمی با آب و هوای کویری سازگار است. طاق‌ها بر روی خیابان‌های پر پیچ و خم قرار دارند، در حالی که دیوارهای بلند آجری یا سفالی سایه‌ای را در خانه‌ها ایجاد می‌کنند. عمارت‌های خصوصی تاریخی خیره کننده یکی از نقاط برجسته است. شما می‌توانید بیشتر جاذبه‌ها را به سادگی با پای پیاده طی کنید. اگر بین اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد به کاشان آمدید، جشنواره گلابگیری را از دست ندهید.

برداشت گل رز در کاشان

هر مزرعه گل رز در ارتفاع متفاوتی قرار دارد به طوری که زمان شکوفه و برداشت نیز متفاوت است. آنها قبل از طلوع خورشید شروع به جمع‌آوری گلبرگ‌های رز می‌کنند، زیرا اشعه‌های گرم خورشید عطر آنها را از بین می‌برد. زنانی که لباس‌های رنگارنگ سنتی به تن دارند دامن‌های خود را پر می‌کنند و مردان در حالی که با شادی آواز می‌خوانند، سبدهای خود را با گلبرگ‌های گل رز پر می‌کنند. ساقه را با دست راست و گل را با دست چپ بگیرید،این قانون است!

گلبرگ‌های رز انباشته شده در خانه باید بلافاصله پس از برداشت پردازش شوند. آنها بیست کیلوگرم گلبرگ تازه گل رز را در یک دیگ مسی 120 لیتری می‌ریزند. یافتن نسبت مناسب آب و زمان مناسب برای بیرون آوردن گلبرگ‌ها از دیگ، نیاز به تجربه و حس زیادی دارد. دیگ را روی اجاق سنتی از سنگ و آجر و گل می‌گذارند. سپس آن را با دیگ سفالی می‌بندند.

بخار عطر گلبرگ‌ها را حل می‌کند و از طریق لوله‌ای که به دیگ مسی متصل است به پارچ مسی می‌رسد که در یک حوض پر از آب سرد قرار دارد. بخار به تدریج خنک می‌شود. پس از مدتی مایع پاک می‌شود و لایه ضخیمی از روغن گل رز روی سطح آن تشکیل می‌شود. صد کیلوگرم گلبرگ گل رز هشتاد لیتر گلاب و یک انگشتانه روغن گل رز تولید می‌کند. کل فرآیند تقطیر حدود 4 ساعت طول می‌کشد.

بسیاری از افراد همچنان به جای راه حل مکانیزه، روش سنتی را انتخاب می‌کنند زیرا کیفیت بهتری را در پی دارد. مردم محلی به فعالیت سنتی خود بسیار افتخار می‌کنند. حتی مقدس ترین مکان دین اسلام، سنگ کعبه مکه، هر ساله با گلاب قمصر شسته می‌شود.

حالا قبل از شروع برای بررسی جاذبه های برتر آن، بیایید ببینیم که چرا کاشان گزینه بسیار خوبی برای گنجاندن در برنامه سفر شماست. کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است. این شهر با قدمتی حدود 7000 سال، نقش بسزایی در دیدنی‌های ایران دارد.

برخی از مورخان معتقدند کاشان اولین شهر اصلی نه تنها در ایران باستان، بلکه در کل جهان است. این شهر همچنین پایتخت فرش کشور است.

اکنون وقت آن رسیده است که نگاهی به برترین جاذبه های گردشگری ایران در این شهر نفس گیر بیندازیم.

جاذبه‌های تاریخی کاشان

  1. باغ فین
  2. خانه طباطبایی
  3. خانه عباسیان
  4. خانه بروجردی
  5. مسجد جامع کاشان
  6. خانه تاج
  7. بازار کاشان
  8. مسجد آقا بزرگ
  9. حمام سلطان امیر احمد
  10. تپه های باستان شناسی سیلک

جاذبه‌های اطراف کاشان

  1. روستای ابیانه
  2. شهر زیرزمینی نوش آباد
  3. کویر مرنجاب
  4. کویر ابوزیدآباد

کد خبرنگار: ۲۱
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد حیدریان یزدلی IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 1
    روستای یزدل از توابع و حاشیه شهر کاشان هم جاهای دیدنی خوبی داره
  • @@@@ IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    نوش آباد هم عالی است دیدن کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید