خلخال یکی از شهرهای زیبای اردبیل است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار هفت خانه می‌باشد که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

غاری با ارتفاع ۳ متر در میان صخره‌های خلخال

سلام نو - سرویس گردشگری: غار هفت‌خانه یا غار یدی‌دام در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا در بیست کیلومتری جنوب‌غرب شهر خلخال، در روستای گرمخانه، زیر کوه واقع شده است. این غار دارای دو دهانه ورودی است که دهانه اصلی آن در قسمت شرقی قرار گرفته است. غار هفت‌خانه که به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی خلخال شناخته می‌شود، از هفت تالار کوچک که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته، تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها به طور متوسط به سه متر می‌رسد. در غار هفت خانه به ویژه در خانه‌های اولیه آثار اقامت انسانی به مدت طولانی و استخوان‌های پوسیده و راهرو سنگچین که به وسیله انسان به وجود آمده است به چشم می‌خورد.

غاری با ارتفاع ۳ متر در میان صخره‌های خلخال

در غار هفت خانه و به خصوص در خانه های اولیه این غار، آثار اقامت انسان ها به مدت طولانی و استخوان‌های پوسیده و راهرو سنگچین که به وسیله انسان ساخته شده است دیده میشود.

غاری با ارتفاع ۳ متر در میان صخره‌های خلخال

معماری غار

ارتباط به خانه پنجم از طریق یک راهرو به طول چهار متر و با عرض و ارتفاع پنجاه الی هفتاد سانتی‌متر که طرفین آن سنگ چین شده است، انجام میپذرید. خانه‌های پنجم، ششم و هفتم پشت سر هم در جهت جنوب شرقی و شمال غربی قرار دارند، ارتباط خانه هفتم با یک مدخل تنگ استوانه ای شکل به قطر چهل و پنج سانتی متر و به طول دو متر که در ارتفاع حدود یک متری از کف غار ششم قرار دارد صورت می‌گیرد. حداکثر ارتفاع خانه هفتم حدود ۵ متر است و در آن حوضچه آبی به طول و عرض سه و پنج متر به ارتفاع حدود یک متر شکل گرفته است

در داخل این غار سه اتاق تو در تو وجود دارد که یکی از آنها در وسط قرار گرفته است و به همدیگر راه دارند.در داخل اتاق ها جای تیشه و ضربه دیده میشود، به صورتی که طاقچه هایی برای قرار دادن اشیاء در آنها ساخته شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید