اردبیل یکی از زیباترین و گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر دریاچه شورابیل می‌باشد که ۱۸۰ هکتار مساحت دارد. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری کشور است.

شورابیل ؛ دریاچه‌ای با بیش از ۱۱ متر عمق

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه شورابیل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال غربی ایران است که در اردبیل قرار دارد. این دریاچه با امکانات تفریحی و رفاهی مناسب از بهترین جاهای دیدنی اردبیل است و گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کند.

مسیر پیاده روی سلامت در دریاچه شورابیل طولانی‌ترین جاده تندرستی در ایران است. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های درون شهری در کشور ما به شمار می‌رود و بازدید از آن در تمام فصل‌های سال برای گردشگران جذابیت دارد.

دریاچه شورابیل با مساحت ۱۸۰ هکتار به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری ایران قدمتی دیرینه و بیش از دریاچه ارومیه دارد. تاریخچه دریاچه شورابیل به اواخر دوره سوم و اوایل دوره چهارم زمین شناسی باز می‌گردد و توسط بارش‌های طبیعی و رودخانه‌ها و چشمه‌های داخل دریاچه و اطراف آن تشکیل شده است.

آب این دریاچه در ابتدا شور بوده و از گل و لای کف آن برای مصارف درمانی استفاده می‌شده است اما در سال‌های اخیر به دلیل تزریق آب جدید از طرق مختلف، آب آن شیرین شده است و دیگر خواص درمانی ندارد.

شورابیل ؛ دریاچه‌ای با بیش از ۱۱ متر عمق

نحوه دسترسی به دریاچه شورابیل

برای بازدید از دریاچه شورابیل باید نخست به اردبیل بروید. این دریاچه در جنوب غربی این شهر قرار دارد و مسیرهای مختلفی از داخل شهر، دسترسی به دریاچه شورابیل را میسر می‌کنند. خیابان‌ها و بزرگراه‌های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به این دریاچه دسترسی دارند. از میدان بسیج در شمال غربی این دریاچه دسترسی مناسبی به دریاچه شورابیل وجود دارد. از این میدان باید وارد خیابان عطایی شوید و کمی جلوتر از ورودی فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض‌زاده برسید.

از سوی مقابل بزرگراه میلاد در میدان عوض‌زاده، یعنی بلوار برزگر می‌توانید خود را به جاده دور دریاچه شورابیل برسانید. اگر قصد استفاده از تفریحات خاصی در اطراف این دریاچه را دارید، بسته به محل مورد نظر خود باید مسیرهای دیگری را انتخاب کنید. خیابان دانشگاه در شرق دریاچه شورابیل دسترسی به شهربازی و باغ بهشت را میسر می‌کند و بزرگراه میلاد به بخش زیپ لاین این مجموعه نزدیک‌تر است.

آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل (مشاهده روی نقشه)

شورابیل ؛ دریاچه‌ای با بیش از ۱۱ متر عمق

سرگذشت دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل از قدیمی‌ترین عرصه‌های آبی ایران به شمار می‌رود که بنا بر نظر محققان قدمت آن از دریاچه ارومیه بیشتر است. زمین‌شناسان زمان پیدایش این دریاچه را در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین‌شناسان تخمین زده‌اند. در گذشته از دریاچه شورابیل با نام تالاب یاد می‌کردند که آب آن از بارش‌های جوی در طول سال و رودخانه «بالیقلوچای» تامین می‌شد.

جریان چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف دریاچه شورابیل در گذشته بخشی از آب این دریاچه را تامین می‌کردند و از طرف دیگر این منطقه از کشور ما در طول سال بارش‌های زیاد برف و باران را تجربه می‌کند. این عوامل سبب پر آبی دریاچه شورابیل در طول زمان شده‌اند و روند شیرین سازی این دریاچه در طول سال‌های اخیر نیز، حجم آب آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. هیچ مسیر خروجی در دریاچه شورابیل برای کنترل آب آن وجود ندارد و تا چند سال پیش تنها میزان جذب خاک و تبخیر سطحی، عوامل تاثیر گذار بر میزان آب این دریاچه بودند. در حال حاضر یک دریچه تخلیه برای کنترل سطح آب دریاچه شورابیل در اطراف آن تعبیه کرده‌اند.

امروزه شوری آب دریاچه شورابیل از ۸۰ گرم در لیتر به دو گرم در لیتر رسیده است. با تجمع آب پشت سد «یامچی» و ورود آب رودخانه بالیقلوچای از این راه به این دریاچه، مساحت دریاچه شورابیل به سرعت افزایش پیدا کرد و از حدود ۷ هکتار به ۱۸ هکتار رسید. این افزایش حجم سبب افزایش ۱۴ برابری آب این دریاچه و شیرینی آب آن شده است.

شورابیل ؛ دریاچه‌ای با بیش از ۱۱ متر عمق

پوشش گیاهی و جانوری

در گذشته به دلیل شوری آب این دریاچه گیاهان مختلفی که مقاوم به شوری بودند مانند نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم و … در این منطقه وجود داشتند اما پس از شیرین شدن آب بسیاری از این گیاهان مثل سابق به حیات خود ادامه ندادند.

این دریاچه محل زندگی پرندگان بومی زیبایی مانند دراج، قرقاول، مرغابی، خوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت و … محسوب می‌شود و هر سال در فصل پاییز پرندگان مهاجری همچون پلیکان خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و … به شورابیل مهاجرت می‌کنند. همچنین با شیرین شدن آب دریاچه در حال حاضر یک نوع ماهی قزل آلا نیز در آن پرورش داده می‌شود.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل اردبیل

با توجه به کوهستانی بودن اردبیل و آب و هوای سرد آن در پاییز و زمستان، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از دریاچه زیبای شورابیل فصل بهار و تابستان می‌باشد. البته اوایل بهار و اواخر تابستان نیز هوا کمی سرد بوده و داشتن لباس گرم لازم است.

در فصل تابستان که اکثر مناطق کشور در گرما به سر می‌برند، اردبیل از آب و هوایی خنک و مطبوع برخوردار می‌باشد و می‌توانید بهترین زمان برای سفر به این شهر و بازدید از اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری اش مانند شورابیل را تابستان انتخاب کنید.

شورابیل ؛ دریاچه‌ای با بیش از ۱۱ متر عمق

دلیل نام‌گذاری

در گذشته میزان شوری آب دریاچه شورابیل بسیار بیشتر از امروز بود و دلیل نامگذاری این دریاچه نیز همین مطلب بوده است. شوری آب این دریاچه در طول سالیان متمادی به‌دلیل اضافه شدن آب شیرین رودخانه بالیقلوچای به شکلی برنامه‌ریزی شده شیرین شد. شوری آب دریاچه شورابیل در مقایسه با گذشته‌های دور ۴۰ برابر کمتر شده است.

اطراف دریاچه شورابیل در سال‌های دور گیاهان دارویی با خواص درمانی بالا می‌روییدند که رشد آن‌ها در بستر آب شور رودخانه میسر بود و امروزه دیگر خبری از این‌گونه‌های دارویی نیست. گل و لای دریاچه شورابیل نیز خاصیت درمانی بالایی داشتند. وجود املاح فراوان در بستر این دریاچه، سبب استفاده درمانی بیماران با دردهای مفاصل از خاک گل آلود شورابیل می‌شد که با تغییر ماهیت آب آن، این خواص را از بین رفته است.

در حال حاضر با شیرین شدن آب دریاچه شورابیل اداره شیلات اردبیل گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها مانند قزل آلای رنگین کمانی، کپور و شاه میگو را در این دریاچه پرورش می‌دهد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید