اردبیل یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خودش جلب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان دریاچه سوها می‌باشد که منظره‌ای بکر و طبیعتی سرسبز دارد.

دریاچه‌ای خیره‌کننده در قلب اردبیل

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه سوها، یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل است که مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبزی را در اطراف خود دارد. این دریاچه حیرت‌انگیز یکی از منزلگاه‌های محبوب طبیعت‌گردان اردبیل نیز محسوب می‌شود و با آب‌وهوای خنک و دلپذیر خود در فصل تابستان، از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگران برخوردار است.

دریاچه سوها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان اردبیل، مقصدی ایدئال برای عکاسان حیات‌وحش و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی نیز به شمار می‌آید؛ جایی که آنان قادرند تا از زیبایی‌های این منطقه رویایی، بهره لازم را ببرند.

دریاچه‌ای خیره‌کننده در قلب اردبیل

تقریبا هیچ فردی را نمی‌توان یافت که به گشت‌وگذار در طبیعت علاقه‌مند نباشد؛ خوشبختانه مقاصد بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی در کشورمان وجود دارد که دریاچه سوها یکی از آن‌هاست. این دریاچه در استان اردبیل و در مجاورت جنگلی زیبا قرار دارد؛ این جنگل آغاز جنگل‌های گیلان محسوب می‌شود. اگر شما هم به فکر بازدید از این دریاچه افتاده‌اید بیایید نگاهی دقیق‌تر به آن و هرآنچه که برای سفر به سوها باید بدانید بیندازیم.

زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی‌شود؛ این استان از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی است. دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود. این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می‌شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود ۱/۵ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

دریاچه‌ای خیره‌کننده در قلب اردبیل

آب سوا راکد است؛ از این‌رو نمی‌توان در آن شنا کرد. اما نگران نباشید چون علاوه‌بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد؛ اگر کمی به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش‌شانس باشید می‌توانید اسب‌های زیبایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را ببینید. به‌علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می‌رسد.

یک سمت دریاچه سوا از جنگل‌های بکر پوشیده شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. بنابراین اگر از عکاسی لذت می‌برید این مناظر زیبا را از دست ندهید. در سوی دیگر این دریاچه، تپه‌های زیبا و مسیر آبشار لاتون است؛ اگر حال‌وهوای پیاده‌روی دارید سری هم به آبشار لاتون بزنید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل ایران محسوب می‌شود.

در کنار این تپه‌ها، اهالی روستای سوها، در آلاچیق‌ها آش دوغ، خوراکی، چای و قلیان و… می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه حدود ۵ کیلومتر فاصله است که بخشی از این مسیر را باید با ماشین‌های آفرود یا نیستان طی کنید. البته در روستای سوها بعضی از محلی‌ها مسافران را با نیسان به محل دریاچه می‌رسانند.

دریاچه‌ای خیره‌کننده در قلب اردبیل


توجه: در اطراف دریاچه موبایل آنتن نمی‌دهد؛ به‌علاوه از آنجا که در این منطقه امکانات رفاهی برای مسافران وجود ندارد باید تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. البته می‌توانید پیش از ترک روستای سوها نیز مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنید. از کمپ زدن در اطراف دریاچه خودداری کنید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی نظیر خرس، گرگ، پلنگ، مار و… وجود دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از تاریک شدن هوا در این منطقه نمانید.

دریاچه سوها در کجا قرار دارد؟

دریاچه سوها یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که در شهر نمین قرار دارد. فاصله این دریاچه که سرآغاز جنگل‌های گیلان محسوب می‌شود تا روستای سوها ۵ و تا اردبیل حدود ۳۲ کیلومتر است.

روستای سوها در محلی قرار دارد که جنگل‌های استان گیلان از آن شروع شده و آب‌وهوای معتدلی نیز دارد. از آنجا که در اطراف این روستا چشمه‌های آب فراوانی وجود دارد به آن سوها گفته می‌شود.

دریاچه‌ای خیره‌کننده در قلب اردبیل

نحوه دسترسی به دریاچه

برای دسترسی به دریاچه باید مسیر اردبیل را درپیش بگیرید؛ سپس از اردبیل به سمت بریس بروید. در این مسیر تابلوهایی را مشاهده خواهید کرد که شما را به سمت روستای سوها واقع در شهرستان نیمن هدایت می‌کند.

پس از عبور از روستا باید مسیری تقریبا ۴ کیلومتری را طی کنید تا به دریاچه سوها برسید. این مسیر را می‌توانید با اتومبیل یا پیاده طی کنید؛ اگر از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستید توصیه می‌کنیم از روستای سوها تا دریاچه پیاده‌روی کنید و از طبیعت این مسیر لذت ببرید.

مناسب‌ترین فصل سفر به دریاچه

بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است. در فصل بهار و ماه‌های تیر و مرداد گل‌های بابونه‌ای که در دشت کنار دریاچه رشد می‌کنند، زیبایی این منطقه را چند برابر خواهند کرد. اگر قصد دارید گشت‌وگذاری در جنگل‌های اطراف این دریاچه بزنید حتما همراه راهنما باشید تا خطری شما را تهدید نکند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید