آجرها یکی از اساسی‌ترین مصالح ساختمان سازی می‌باشند. انواع مختلفی از آجرها بر اساس مصالحی مانند خاک رس، بتن، آهک، خاکستر و غیره در ساختمان سازی استفاده می‌شود.

  بررسی کامل آجر سه گل؛ ویژگی ها و کاربرد آن

آجر یک مصالح ساختمانی مهم است که عموماً به شکل مستطیل و در دمای بالا ساخته می‌شود. انواع آجرها و به خصوص آجر سه گل از قدیم تا به امروز به دلیل دوام بالا محبوب هستند. یکی از پرکاربرد ترین آجرها در ساختمان سازی، آجر سه گل است. این نوع آجر به دلیل دارا بودن سوراخ‌های بزرگی در سطح آن، عایق مناسب و قوی برای حرارت و صداست. این ویژگی آجرهای سه گل همچنین موجب شده است تا مقاومت ساختاری این آجرها نسبت به سایر انواع آجرهای ساده و یا لفتون بیشتر باشد.
 

آجر سه گل چیست؟

آجرها یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی با اندازه استاندارد هستند. تاریخچه استفاده از آجرها به هزاران سال پیش و تقریباً ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. انواع آجرها اغلب از خاک رس پخته شده در دمای بالا ساخته می‌شوند. معمولاً خاک  رس مورد استفاده در ساخت آجرها از سیلیس (دانه های ماسه)، آلومینا، آهک، آهن، منگنز، گوگرد و فسفات ها با نسبت های مختلف تشکیل شده است. آجرهای سفالی دارای تراکم متوسطی هستند. انواع آجرها از آسیاب یا خرد کردن خاک رس در آسیاب و مخلوط کردن آنها با آب  ساخته می‌شوند. سپس خاک رس قالب گیری و خشک شده و در نهایت پخته می‌شود. 

آجر سه گل نیز یکی از پرکاربردترین انواع آجرها در صنعت ساخت و ساز است. آجرهای سه گل به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی که دارند، عایق بالای حرارت و صدا هستند. در ساختار این آجرها سه سوراخ بزرگ وجود دارد که آن را بسیار مقاوم ساخته است. از آجرهای سه گل به همراه سایر انواع مصالح برای ساخت دیوارهای خارجی و اصلی ساختمان، دیوارهای باربر و نیمه باربر  و همچنین ایجا دیواره‌ها و تیغه‌های قسمت داخلی خانه‌ها استفاده می‌شود. در واقع ساختار آجرهای سه گل و حفره‌های موجود در ساختار آن موجب نفوذ ملات‌ها در دیوار شده و سازه محکم و یک دست می‌شود . از دیگر مزایا و ویژگی‌های آجرهای سه گل  دارا بودن شیارهای ریز در ساختار آجر می‌باشد که موجب چسبندگی بیشتر ملات و مستحکم شدن دیوار و سازه‌های ساخته شده می‌شود.  

اگر شما نیز می‌خواهید سازه‌ای مستحکم، بادوام و با عمر طولانی داشته باشید می‌توانید برای اطلاع از قیمت آجر و همچنین خرید آجرهای سه گل به فروشگاه‌های معتبر مصالح ساختمانی مانند شرکت اصفهان آجر مراجعه نمایید. 


 

تفاوت آجر سه گل با دیگر انواع آجر

  بررسی کامل آجر سه گل؛ ویژگی ها و کاربرد آن

همانطور که گفتیم، آجر سه گل یکی از محبوب‌ترین انواع آجرها در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی است که توسط شرکت‌های مختلف مصالح ساختمانی تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. آجرهای سه گل اغلب در رنگ زرد ساخته شده و به بازار برای مصرف عموم عرضه می‌شوند. از نظر قیمتی نیز آجرهای سه گل، دارای قیمت مناسبتری نسبت به آجرهای سفال و لفتون هستند. همچنین آجرهای سه گل به دلیل دارا بودن سوراخ‌های درشت در ساختار خود، ملات و سیمان را به شکل بهتری به مصالح زیرین خود متصل می‌کنند. 

همچنین آجرهای سه گل به دلیل دارا بودن شیارهایی در اطراف ساختار آجر موجب چسبندگی بهترِ و بیشتر آجر به ملات شده و سازه را از استحکام بارایی برخوردار می‌سازد. یکی دیگر از مزایا و قابلیت‌های آجرهای سه گل، وزن بسیار سبک آن می‌باشد. طراحی این آجرها طراحی بسیار مشابه‌ طراحی آجرهای لفتون است اما قیمت آجرهای سه گل نسبت به قیمت خرید آجر لفتون بسیار کمتر است. ابعاد  آجرهای سه گل برابر با ۷*۹*۲۰ سانتی متر و وزن حدودی آن‌ها حدود ۱۰۰۰ گرم می‌باشد که به طور عمده در بازار موجود و قابل خریداری است. همانطور که گفتیم آجرهای سه گل قیمت کمتری نسبت به سایر انواع آجرها دارند که این موضوع خود موجب محبوبیت بیشتر این آجرها شده است.  


 

کاربردهای اجر سه گل

آجرهای سه گل از محبوبترین و پرکاربردترین آجرها در ساخت و ساز هستند. دلیل نام گذاری این آجرها، وجود سه سوراخ درشت در ساختار آن است. به طور متوسط قطر هر سوراخ این آجرها حدود ۴/۵ سانتی متر است که موجب مقاومت و عایق بالای سازه می‌شود. آجرهای سه گل امروزه با متریال‌های مختلف توسط شرکت‌های مصالح ساختمانی مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت آجرهای سه گل شکل نسبتاً جدیدی از انواع آجرها در بازار هستند و با ویژگی‌هایی مانند شکل ظاهری مناسب و مقاومت بالا و قیمت کم، طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده‌اند. آجرهای سه گل یا به اصطلاح سه سوراخ در ابعاد استاندارد ۷*۹*۲۰   سانتی‌متر تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. از آجر سه گل هم برای مصارف داخلی و تیغه‌ها و دیوارهای داخلی و هم به عنوان آجر نمای بیرونی ساختمان‌ها و نیز به شکل توکار استفاده می‌کنند.

علاوه بر این موارد، از آجرهای سه گل برای ساخت انواع سوله در متراژ بزرگ، مرمت آثار و سازه‌های باستانی و یا مکان‌های مهم تاریخی و دیوارهای باربر و نیمه باربر و همچنین ساخت سقف استفاده می‌شود. سوراخ‌ها و حفره‌هایی که در ساختار این آجرها وجود دارد، باعث می‌شود که ملات و سیمان به راحتی در داخل سازه مورد ساخت نفوذ کند و استقامت و استحکام دیوار یا سقف را افزایش  می‌دهد. 

از آجرهای سه گل اغلب برای ساخت دیوار منازل و ساختمان‌ها، سالن‌های خدماتی، سوله‌ها، انبارهای بزرگ و ساختمانهای تجاری وصنعتی استفاده می‌شود.

از این آجرها همچنین برای جدا کردن دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان‌ها و خانه‌ها و دیوارهای بین فضای داخلی، ایجاد طاق‌های ضربی ، ساخت سوله اماکن بزرگ  و ساخت و باز سازی اماکن باستانی و تاریخی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد آجرهای سه گل در مناطق کویری و جنوبی کشور برای حصار کشی و دیوارهای بیرونی و باربر سازه‌ها و دیوار کشی و طاق ضربی می‌باشد.


 

مزایا و معایب آجر سه گل چیست؟

  بررسی کامل آجر سه گل؛ ویژگی ها و کاربرد آن

آجر سه گل یا حفره دار جزو مصالح محبوب و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که از مزایا و قابلیت‌های فراوانی نسبت به سایر انواع آجرها برخوردار می‌باشد. از جمله مزایای مهم این آجرها می‌توان به مقرون به صرفه بودن این آجرها( مواد اولیه آجرهای سه گل  در دسترس است)، مستحکم و با دوام بودن این آجرها، کاهش فشار وارده به ساختمان، اندازه مناسب و استاندارد، بسیار مقاوم در برابر آتش و عوامل محیطی دیگر مانند زلزله، کاهش آلودگی های محیطی در فرایند تولید، عدم وجود آلوئک در ساختار آجر و آسیاب کامل و چندباره خاک به هنگام ساخت، 

قابلیت جذب آب به صورت استاندارد و متناسب با نیاز و کاربرد، قیمت مناسب و رنگ های طبیعی و غیر قابل تغییر و همچنین هزینه بسیار مناسب اشاره کرد.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، آجرها یکی از اساسی‌ترین مصالح اولیه ساختمان سازی می‌باشند. انواع مختلفی از آجرها بر اساس مصالحی مانند خاک رس، بتن، آهک، خاکستر و غیره در ساختمان سازی استفاده می‌شود. آجر سه گل یا حفره دار نیز یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع آجرها در صنعت ساخت و ساز است که به دلیل مزایا و قابلیت‌هایی همچون استحکام و مقاومت بالا و هزینه کم امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجر پیشگامان اصفهان یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه انواع مصالح ساختمانی و آجر است که مصالح باکیفیت را با هزینه مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید