بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق انگلیس، از نامزدی برای پست نخست وزیری انصاف داد و گفت: هر کسی که موفق باشد، حمایت می کنم.

انصراف بوریس جانسون برای نخست‌وزیری انگلیس / گزینه اصلی حزب محافظه‌کار کیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، خبرگزاری راشا تودی نوشت: بوریس جانسون از رقابت رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس کناره‌گیری کرده و بدین ترتیب راه را برای تصدی پست نخست‌وزیری از سوی ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری سابق خود که در حال حاضر گزینه اصلی است، هموار کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس عصر یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که ۱۰۲ نماینده از او حمایت کردند و او می‌تواند جمعه به دفتر نخست‌وزیری بازگردد و در جایگاه مناسبی هم قرار دارد که حزبش را در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ به پیروزی برساند.

با این حال جانسون در ادامه گفت: اما طی چند روز گذشته، متاسفانه به این نتیجه رسیدم که چنین کاری درست نیست. شما نمی‌توانید حکمرانی موثری داشته باشید، مگر آنکه یک حزب متحد در پارلمان داشته باشید.

ریشی سوناک گزینه اصلی حزب محافظه‌کار است

جانسون همچنین از تماس با نامزدهای پست نخست‌وزیری از جمله ریشی سوناک که سابقا وزیر خزانه‌داری دولت او بود و همچنین پنی موردانت، از اعضای حزب محافظه‌کار صحبت کرده و امیدوار است که "آنها برای خاطر امنیت ملی متحد شوند." با این حال، جانسون توضیح داد که "راهی برای انجام این کار پیدا نشد."

نخست‌وزیر پیشین انگلیس گفت: بنابراین فکر می‌کنم که بهترین کار این است که نامزدی خودم را مطرح نکنم و از هر کسی که موفق می‌شود، حمایت کنم.

بیانیه بوریس جانسون یک روز پس از آن منتشر شد که سوئلا براورمن، از متحدان دیرینه او که زمانی دادستان کل دولتش بود، از ریشی سوناک حمایت کرد.

مهلت ثبت‌نام برای رقابت رهبری حزب محافظه‌کار حاکم انگلیس، تا ساعت دو بعد از ظهر امروز دوشنبه به وقت انگلیس است. ریشی سوناک با حمایت بیش از ۱۴۰ قانونگذار، اکنون پیشتاز است و پنی موردانت از حمایت بیش از ۲۰ قانونگذار برخوردار است.

چنانچه موردانت یا هر نامزد دیگری بتوانند ۱۰۰ رای حمایتی بگیرند، رقابت با رای‌گیری الکترونیکی از اعضای حزب محافظه‌کار برگزار می‌شود. چنانچه ریشی سوناک تنها نامزدی باشد که این حد نصاب را گرفته باشد، امروز به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلیس معرفی می‌شود.

ریشی سوناک روز یکشنبه تمایل خودش را برای رسیدن به نخست‌وزیری و گرفتن جایگاه لیز تراس که از نخست‌وزیری کنار رفت، اعلام کرد.

سوناک در پیامی توییتری نوشت: بریتانیا کشور بزرگی است اما ما با یک بحران اقتصادی عمیق روبرو هستیم. به همین دلیل است که من به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر بعدی شما نامزد شده‌ام. می‌خواهم اقتصاد را درست کنم، حزبمان را متحد کنم و به کشورمان ارائه کنم.

رقابت درون حزب محافظه‌کار انگلیس و رسیدن به پست نخست‌وزیری، پس از آن به راه افتاد که لیز تراس پنج‌شنبه گذشته استعفا داد. او تنها ۴۴ روز قدرت را در دست داشت و به مقامی تبدیل شد که کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری را گذراند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید