۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 55395375

ورزنه یکی از شهرهای زیبای اصفهان می‌باشد که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سیاه کوه می‌باشد که به دلیل سرشار بودن از آهن و منیزیوم سیاه است.

کوهی سیاه در دل ورزنه

سلام نو - سرویس گردشگری: سیاه کوه، کوه کم ارتفاعی در حاشیه تالاب گاوخونی است که به دلیل پوشیده شدن توسط سنگ‌های تیره، از جاذبه های گردشگری ورزنه محسوب می‌شود که مورد توجه طبیعت گردان است. این کوه به خاطر ترکیب شیمیایی خاصی که دارا است سرشار از آهن و منیزیوم بوده و به همین دلیل سیاه است و خروج و محبوس شدن گازهای گدازه از قبیل گوگرد و بخار آب منظره متخلخلی بوجود آورده که همان پوکه معدنی یا سنگ پا نام برده خواهد شد.

کوهی سیاه در دل ورزنه

مساحت منطقه

پارک ملی سیاه کوه مساحتی حدود ۸۱ هزار هکتار دارد دارد و در مجاورت منطقه ی حفاظت شده ی سیاه کوه قرار دارد. این پارک بین استان های یزد و اصفهان قرار دارد و در واقع بخشی از آن در استان اصفهان و بخش دیگر آن در استان یزد قرار دارد.

کوهی سیاه در دل ورزنه

ویژگی جانوری

از نظر گونه های جانوری باید گفت که این پارک یکی از شاخص ترین هاست در حال حاضر در منطقه ی حفاظت شده ۱۹ گونه پستاندار زیست می کنند که از شاخص ترین آن ها یوزپلنگ و کاراکال هستند. قوچ، میش، کل، جبیر، گرگ، شغال، روباه و یوزپلنگ آسیایی، خرگوش، خارپشت و کفتار و… از حیوانات دیگری هستند که در این پارک وجود دارند. قوچ و میش بیشتر در ارتفاعات پارک و جیبر ها که همان غزال های ایرانی هستند بیشتر در دشت ها زندگی می کنند و خوشبختانه تعداد آن ها هم روز به روز در حال بیشتر شدن است.

عللاوه بر پستاندارانی که در پارک ملی سیاه کوه وجود دارند، تا به حال ۳۴ گونه پرنده هم در این پارک دیده و شناسایی شده اند که از میان آن ها چند گونه ی در حال انقراض هم وجود دارد. از بین این پرنده ها می توان به گونه هایی مثل کبک، چکاوک، انواع گنجشک ها، شاهین و هوبره اشاره کرد که هوبره ها و شاهین در خطر انقراض هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید