اصفهان یکی از شهرهای زیبای ایران می‌باشد که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. تالاب گاو خونی یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر می‌باشد که در ورزنه قرار گرفته است.

سفری به تالاب توریستی گاو خونی

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در شکل‌گیری و حیات اکوسیستم هر منطقه دارند. تالاب گاوخونی با دسترسی محدود و نام رعب‌انگیز خود، از جاهای دیدنی ورزنه در استان اصفهان به شمار می‌رود و مقصد نهایی سفر زاینده‌رود است. باتلاق گاوخونی با تصویری مبهم نزد گردشگران، یکی از زیباترین و توریستی‌ترین مناطق منحصربه‌فرد ایران به شمار می‌آید.

طول مسیر رودخانه زاینده رود ۴۰۵ کیلومتر می باشد و از دامنه های شرقی ارتفاعات زاگرس و کوههای مرتفع زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و اختلاف ارتفاع تالاب نسبت به سرآب ( زرد کوه بختیاری ) ۲۷۴۷ متر می باشد و وسعت کل حوضه آب خیز زاینده رود ۴۱۳۷۱ کیلومتر مربع است که /۹/۹۰% آن در استان اصفهان و مابقی در استانهای چهار محال و بختیاری و یزد و فارس قرار گرفته است و به تدریج که وارد جلگه اصفهان می گردد از شیب آن کاسته و پس از مشروب نمودن اراضی مستعد و دشت های کشاورزی از شهرهای اژیه و ورزنه عبور نموده و وارد تالاب گاوخونی می شود.

سفری به تالاب توریستی گاو خونی

نحوه دسترسی

گاوخونی در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در مجاورت شهر ورزنه قرار گرفته است. از شهر ورزنه که ۲۵ کیلومتر از طریق جاده شوسه به‌سمت شرق می‌رویم، به تالاب می‌رسیم (ادامه این مسیر از کنار تالاب به یزد منتهی می‌شود).

همچنین می‌توان از سوی استان یزد به باتلاق سفر کرد. در راه سری به ندوشن و مسجد جامع کهن و آثار تاریخی آن زد و سپس از با توقفی در رباط قلعه خرگوشی به‌سمت باتلاق رهسپار شد. مسیر جدید یزد اصفهان که ندوشن را به ورزنه متصل می‌سازد، علاوه بر کوتاه کردن صد کیلومتری این مسیر، دسترسی به باتلاق را نیز ساده‌تر می‌کند.

سفری به تالاب توریستی گاو خونی

مناسب‌ترین زمان سفر به تالاب گاوخونی

فصل بهار بهترین زمان سفر به تالاب گاوخونی محسوب می‌شود؛ چراکه در این ایام علاوه بر دمای مطلوب، طبیعت سرسبزی محسوسی دارد و تالاب نیز پرآب‌تر است. بااین‌حال، پاییز و اوایل زمستان نیز برای بازدید از تالاب گاوخونی بسیار مناسب است. از سوی دیگر، فصل تابستان هوای منطقه گرم و خشک می‌شود و کم‌آبی، جلوه طبیعت را می‌رباید؛ گرچه ناگفته نماند که حضور پرندگان جنوبی در فصول گرم، خود از زیبایی‌های منطقه است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید