نطنز یکی از شهرهای بسیار زیبای اصفهان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر محله افوشته می‌باشد که ۹ اثر تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده است.

افوشته ؛ محله‌ای ۹ اثر تاریخی و ارزشمند در نطنز

سلام نو - سرویس گردشگری: محله افوشته یکی از محله‌های شگفت‌انگیز در جنوب‌ شرقی نطنز است که در میان درختان سرسبز و سر به فلک کشیده وجود دارد که جایگاه ۹ اثر تاریخی و ارزشمند است. آثار تاریخی نفیسی از جمله خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره میر سید واقف، حمام تاریخی، شربت‌خانه، آب انبار، مسجد، حسینیه و خانقاه، همگی در این محله منحصر به فرد جای گرفته‌اند و به همین دلیل به‌عنوان یکی از دیدنی های نطنز شناخته می‌شود.

افوشته ؛ محله‌ای ۹ اثر تاریخی و ارزشمند در نطنز

اولین بنای تاریخی، یعنی بقعه و گنبد سید حسن واقف بر بلندای تپه ای مشرف به باغ بنا شده و آرامگاه بزرگترین واقف آن حوالی و با تباری شیعه مذهب است. به گفته یک مورخ بومی و از نوادگان خود این سید، خاندان واقفی نخستین بار در قرن هشتم وارد نطنز شدند و تشیع را در میان اهل سنت منطقه رواج دادند.

افوشته ؛ محله‌ای ۹ اثر تاریخی و ارزشمند در نطنز

دومین بنای تاریخی حمام و شربتخانه هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و مردم در روزگاران قدیم پس از استفاده از حمام، به شربتخانه مراجعه می کرده اند.

سومین بنا، آب انبار و حسینیه است. این آب انبار قدیمی در جوار حسینیه تاریخی و مشهوری قرار دارد که سال ها بزرگترین مرکز برگزاری شبیه خوانی و میزبان بهترین هنروران شبیه خوانی کشور در نطنز بوده است. خانه سورگاه چهارمین بنای تاریخی و از جمله مهمترین و برجسته ترین اثرهای تاریخی دهگانه نطنز محسوب می شود که خانه ای بزرگ بر فراز کوهی کوچک در فاصله ای نزدیک به حمام است. به گفته رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نطنز، با تلاش بخش خصوصی، در آستانه بازسازی برای پذیرش علاقه مندان می باشد. از دیگر شگفتی های محله تاریخی افوشته نطنز، کشف تونل های زیرزمینی در زیر خانه سورگاه به هنگام خاکبرداری جهت بهسازی این بنا بود. این تونل نیز پنجمین اثر تاریخی محسوب می شود.

افوشته ؛ محله‌ای ۹ اثر تاریخی و ارزشمند در نطنز

سفر به محله افوشته نطنز

سایر بناهای تاریخی دیگر سردر خانقاه، مسجد جامع و عصارخانه هستند که ساخت مسجد بنابر کتیبه ای درون آن به سال ۸۳۱ می رسد؛ بنایی خشتی آجری، با معماری ساده که درب منبت کاری آن از نمونه های بسیار زیبای هنری است. از دیگر اثرهای به جا مانده در افوشته، بنایی نیمه ویران مربوط به بزرگترین عصارخانه های شهر و یکی از بزرگترین عصارخانه های استان اصفهان است که تا ۲۰۰ سال پیش پا برجا بوده و سنگ های بزرگ آسیاب و چوب بلند سنگ عصاری در میان خاکروبه ها هنوز وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید