آران و بیدگل یکی از شهرهای بسیار زیبای اصفهان می‌باشد که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را سوی خود کشانده است. یکی از زیبایی‌های این منطقه نمکزار چاه کنجه است که ابعاد چهار در دو کیلومتر دارد.

نمکزاری روح‌نواز در دل آران و بیدگل

سلام نو - سرویس گردشگری: نمکزار چاه کنجه با ابعاد چهار در دو کیلومتر، در ۲۵ کیلومتری شمال شرق آران و بیدگل قرار دارد. زمین‌های پف کرده رسی و پس از آن نوار باریکی به طول ۵۰۰ متر از زمین خیس با قشر نامنظمی از نمک دورتادور نمکزار را احاطه کرده‌ و آن را به یکی از جاهای دیدنی آران و بیدگل تبدیل کرده‌اند. پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شورپسند مانند تاغ می‌شود و گونه‌های گیاهی درمنه و نسی نیز در منطقه به چشم می‌خورد. باغی زیبا با درختان کوره گز و گز شاهی، در نواحی شمالی نمکزار قرار گرفته است که به دلیل ازدحام حشرات موذی، چندان مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.

نمکزاری روح‌نواز در دل آران و بیدگل

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی در حاشیه این کویر اغلب از گیاهان شور پسند دست کاشت مانند تاغ می باشد که جامعه گیاهی درمنه و نسی نیز دیده می شود. این کویر در چاله ای آبرفتی ما بین کویر مرنجاب و شهر آران واقع گردیده . در حاشیه کویر زمین های پف کرده رسی به چشم می خورد . پس از خاکهای پف کرده نوار باریکی (حدودا ۵۰۰ متر) از حوزه خیس دور کویر را فرا گرفته و پس از آن قشر نمکی نا منظمی به چشم می خورد .در این کویر پلتفرمهای نمکی دیده نمی شود. این کویر حوزه آبریز رودخانه مشخصی نیست و از چشمه ای که در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده به نام چاه کنجه تغزیه می شود. وجود زمین های پف کرده در این کویر تایید کننده بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در این کویر است. در فصول خشک سال حرکت با خودروهای ۴wd بر روی این کویر مقدور است.

نمکزاری روح‌نواز در دل آران و بیدگل

مسیر دسترسی

مسیر مرنجاب پس از طی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر به دو راهی مزرعه گندم میرسید. مسیر مزرعه گندم را ادامه داده (شمال شرقی) تا بعد از مزرعه (۱ کیلومتر) به دو راهی دیگری برسید. مسیر غرب را انتخاب کرده تا پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر به چاه کنجه برسید. ادامه این مسیر به مسیر اصلی مرنجاب منتهی می شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید