استان اصفهان یکی از استان‌های تاریخی و پر جاذبه ایران است که به واسطه طیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان قلعه تاریخی قمیشلو می‌باشد که در نجف‌آباد واقع شده است.

قلعه پر رمز و راز تاریخی در نجف‌آباد

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه‌ها از مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری ایران هستند. در دوران معاصر و عصر قاجاریه به‌دلیل حاکمیت ایلی، قلعه‌ها گستردگی بیشتری پیدا کردند و هریک از شاهزادگان قجری که ایالتی را در اختیار داشتند، در آن محل به قصد اداره امور یا به قصد اتراق و نظارت بر آن مکان و گاهی نیز به قصد تفریح، قلعه‌هایی بنا می‌کردند. قلعه قمیشلو در استان اصفهان نیز یکی از قلعه‌هایی است که شاهزاده‌ای قجری در مکانی خوش آب و هوا به قصد تفریح بنا نهاده بود.

قلعه‌ها از مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری ایران هستند. در دوران معاصر و عصر قاجاریه به‌دلیل حاکمیت ایلی، قلعه‌ها گستردگی بیشتری پیدا کردند و هریک از شاهزادگان قجری که ایالتی را در اختیار داشتند، در آن محل به قصد اداره امور یا به قصد اتراق و نظارت بر آن مکان و گاهی نیز به قصد تفریح، قلعه‌هایی بنا می‌کردند. قلعه قمیشلو در استان اصفهان نیز یکی از قلعه‌هایی است که شاهزاده‌ای قجری در مکانی خوش آب و هوا به قصد تفریح بنا نهاده بود.

قلعه پر رمز و راز تاریخی در نجف‌آباد

سرگذشت قلعه

قدمت ساخت قلعه قمیشلو به ۱۴۰ تا ۱۶۰ سال قبل بازمی گردد. این قلعه تاریخی به دستور مسعودمیرزا ملقب به ظل‌السلطان، پسر بزرگ ناصرالدین شاه قاجار شاخته شد که حاکم استان‌های مرکزی ایران بود. وی جهت گذراندن ماه‌های گرم سال در یک منطقه خوش آب و هوا دستور ساخت این قلعه را در قمیشلو صادر کرد. در واقع، این قلعه کنار قلعه‌ای صفوی بنا شده است.

ظل‌السلطان هرسال ماه‌های خرداد، تیر و مرداد را تا نیمه‌های شهریور، در این قلعه می‌گذراند و از همان جا امور را اداره می‌کرد. ظل‌السلطان در این مکان بیشتر به تفریح و شکار آهو، پازن، قوچ یا میش می‌پرداخت.

قلعه قمیشلو پس از ظل‌السلطان به فرزندانش رسید و آن‌ها تغییراتی در آن دادند و بناهایی را برآن افزودند. به استناد کتاب خاطرات ظل‌السلطان، این قلعه تاریخی بخشی از بناهایی محسوب می‌شود که به دستور وی در این منطقه خوش آب و هوا جهت ییلاق و شکار بنا شده و بعد از وی نیز توسط صارم‌الدوله مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه پر رمز و راز تاریخی در نجف‌آباد

معماری قلعه

قلعه قمیشلو مساحتی در حدود ۹,۰۰۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است. این قلعه دارای برج و حصار است. اصطبل‌ها، انبار، محل استقرار نگهبانی و خدمه، حمام و فضاهای متعدد که شامل دو حیاط خلوت و ساختمان اندرونی و بیرونی است، از جمله شاخص‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شوند. علاوه بر این، قلعه دارای ۱۲۰ فضای سنتی شامل اتاق‌ها، تالارها و صحن‌ها است. بخش‌های مختلفی مثل شاه‌نشین، حرم‌سرا، بارعام، مطبخ، شربت‌خانه، محل اسکان تفنگچی‌ها، محل اسکان رعایا و باغبانان و باغ بزرگی در سمت شرقی قلعه، دیده می‌شود.

قلعه چهار دروازه جنوبی، شمالی، غربی و شرقی است که دروازه جنوبی مخصوص شاهزاده و حرم‌سرا، دروازه شرقی مربوط به باغ بزرگ، دروازه شمالی مربوط به رعایا و باغبانان و درب غربی مربوط به سواره‌نظام و چوپانان بوده است.

قلعه پر رمز و راز تاریخی در نجف‌آباد

قلعه قمیشلو به دست مردمان تیران و کرون با خشت و گل ساخته شده است. این قلعه در سال‌های اخیر با همکاری اهالی منطقه و سازمان‌های مردم نهاد بهسازی و مرمت شد. بخش‌های اصلی هزینه مرمت قلعه از محل وام تامین شد و سپس افراد شرکت‌کننده در طرح مرمت، از طریق کمک‌های نقدی و خدمات، در حد توان خود در باز پرداخت وام مرمت این قلعه تاریخی کمک می‌کنند. این قلعه تاریخی تاکنون سه‌مرحله ترمیم شده و تکمیل مرمت آن چندین میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    من نجف اباد زندگی میکنم ولی تا حالا همچیپ قلعه ای رو نمیشناختم کجاست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید