۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
کد خبر: 55388308

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار امروز ارز در فاصله کانال ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان طی شد. 

نرخ دلار امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز،‌ دلار دو هفته در میان کانال ۳۰ و ۲۹ هزار تومان در رفت و آمد بود و نهایتا بعد از دو هفته در کانال ۳۰ هزار تومان ماندگار شد. اما فاصله کانال ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان سریع طی شد و روند افزایش قیمت شدت گرفت.

کارشناسان این پیش‌بینی را کرده بودند که اگر دلار از ۳۰ هزار تومان بیشتر شود،‌تقاضای جدید در بازار شکل می‌گیرد و تقاضا برای خرید دلار بالا می‌رود. اتفاقی که امروز ۲۳ شهریور ماه رخ داد.

 افزایش دوباره قیمت دلار

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید دلار بالا رفته و مشتریانی که منتظر تعیین تکلیف برجام بودند، انتظار را کنار گذاشتند و وارد بازار شدند تا از قیمت جا نمانند. این مساله به افزایش قیمت دلار دامن زد.

رئیس کانون صرافان روز گذشته گفته بود بخشی از این افزایش قیمت هیجانی است و بخشی ناشی از سفر اربیعین و پرداخت ارز مسافرتی است که تقاضا را بالا برده است. البته وی به اخبار سیاسی هم اشاره کرده و گفته بود توقف مذاکرات و اخبار منفی که شنیده می‌شود به افزایش قیمت دامن زده است.

او وعده داده بود که احتمالا در هفته ابتدایی مهرماه و بعد از تعطیلات تابستان،‌بخشی از تقاضای فعلی از بازار خارج می‌شود و دلار کمی ارزانتر می‌شود. اما در ادامه به نقش کلیدی مذاکرات در قیمت دلار اشاره کرده و گفته بود روند بازار را مذاکرات تعیین می‌کند.

از طرف دیگر، گزارش‌های سیاسی نشان می‌دهد که روند مذاکرات متوقف شده است و احتمالا تا آبان ماه و انتخابات کنگره هیچ خبری از مذاکرات جدید نیست. از طرف دیگر،‌مشخص نیست که در آن زمان طرفین به نتیجه می‌رسند یا این روند فرسایشی همچنان ادامه خواهد داشت بدون اینکه توافقی حاصل شود یا مذاکرات برای همیشه به بن بست برسد.

سرگیجه ارزی در بازار

اگرچه در چند ماه گذشته روند قیمت دلار وابسته به روند مذاکرات و اخبار سیاسی بوده است اما کارشناسان معتقدند که در نهایت آنچه روی قیمت دلار اثر می‌گذارد،‌روندهای اقتصادی مانند کسری بودجه و افزایش نقدینگی است. برای همین است که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در نیمه دوم امسال کسری بودجه دولت نمود پیدا می‌کند و این کسری بر قیمت دلار تاثیر صعودی می‌گذارد.

به عبارتی اخبار سیاسی در کوتاه‌مدت می‌تواند بازار را کاهشی یا افزایشی کند، اما چیزی که مسیر کلی دلار را نشان می‌دهد شاخص‌های اقتصادی است که حال چندان خوبی ندارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید