به گفته سخنگوی ستاد اربعین عراق، اگر زائران اربعین پس از زیارت قصد مانده در کشور عراق را دارند باید هزینه غذا و مکان را خودشان پرداخت کنند و نباید خود را به موکبداران تحمیل کنند.

هزینه اقامت در عراق پس از زیارت به عهده زائران است / زائران از تحمیل خود بر موکبداران خودداری کنند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سخنگوی ستاد اربعین عراق به زائران ایرانی توصیه کرد که بلافاصله بعد از پایان زیارت اربعین حسینی (ع) به کشور برگردند.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت وگوی مطبوعاتی با بیان این مطلب گفت که با اتمام مراسم اربعین حسینی، همه موکب داران، موکب های خود را جمع آوری کرده و دیگر منازل شخصی برای پذیرایی و استقبال از زائران فراهم نیست.

زائران ایرانی پس از زیارت به مرزهای کشور برگردند

وی از این رو از زائران محترم خواست که بلافاصله بعد از پایان مراسم اربعین حسینی، به مرزهای کشور برگردند تا در شهرهای زیارتی عراق به خاطر نبود جا و مکان برای استراحت و خواب، سرگردان نشوند.

به گفته وی، زائرانی که مایلند بعد از پایان زیارت برای چند روزی در عراق بمانند حتما پیش بینی هتل برای اقامت بکنند و بدانند که تمامی هزینه های هتل و خورد و خوراک و حمل و نقل را از این آن پس باید از خودشان پرداخت کنند.

حجت الاسلام اباذری افزود که موکبداران و صاحبان منازل که در طول ایام اربعین به مدت ۱۰ روز - کمتر یا بیشتر – باسخاوت کامل از زائران پذیرایی کرده، بعد از پایان مراسم، می خواهند به امور روزمره خود برسند و دیگر پذیرایی از زائران به اتمام می رسد.

این مقام ایرانی اضافه کرد که برخی از زائران مایلند تا ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام جعفر صادق (ع) که زیارت حضرت امیر مومنان در عراق متعارف است، بمانند که برای آن بایستی هزینه های جا و مکان و مصارف روزانه را پیش بینی کنند.

به گفته وی، زائران بعد از پایان مراسم اربعین، از تحمیل خود بر موکبداران یا صاحبان منازل خودداری کنند و ماندن در عراق برای شرکت در مراسم ۲۸ صفر باید از هزینه های شخصی و همراه با استقرار در هتل باشد.

* قدردان میهمان نوازی مردم عراق در اربعین حسینی باشیم

سخنگوی ستاد اربعین عراق گفت که همان طور که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ایام اربعین حسینی بیان فرموند ما هم به خاطر حسن پذیرایی و میهمان نوازی که از زائران می شود، قدردان زحمات عراقیها باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود که مردم عراق با پذیرایی و میهمان نوازی گرم و بدون چشمداشت خود از زائران، در برگزاری باشکوه آیین عبادی اربعین حسینی نقش مهمی ایفا می کنند و باید با زبان شکر، قدردان آنها باشیم و زبان زائر در ایام اربعین زبان تشکر باشد.

وی اضافه کرد که این زبان شکر هم شامل مردم عراق و هم تمامی مسوولین، دولتمردان، نیروهای امنیتی، الحشد الشعبی، عشایر، موکبداران و خدام اباعبدالله الحسین (ع) و عتبه های مقدس می شود که در برپایی باشکوه، روان و أمن زیارت میلیونی اربعین حسینی مشارکت و مساعدت دارند؛ در امسال جا دارد از مسئولین محترم اقلیم کردستان عراق که بالاتر از انتظار همه امکانات لازم را فراهم کردند و همکاری نمودند، قدردانی کنیم.

وی خاطر نشان ساخت که زائران حسینی به تأسی از مقام معظم رهبری به همین ترتیب باید قدردان و سپاسگزار مردم عراق برای این حسن پذیرایی و استقبال گرم و موفقیت هرساله اربعین حسینی باشند.

این مقام ایرانی تاکید کرد که این قدرشناسی می تواند هم در زبان و هم در عمل به صورت تقدیم هدیه هایی هرچند ناچیز مادی یا به صورت هدایای فرهنگی به موکبداران و کسانی که درهای خانه های خود را به روی زائران در این ایام باز می کنند، باشد.

حجت الاسلام اباذری افزود که بیان تقدیر و احترام به صورت زبانی یا عملی در قالب هدایا به این معنا است که ما زائران حسینی، هرگز میزبانان اباعبدالله الحسین (ع) را فراموش نکرده ایم و در عین حال موجبات تقویت روح الفت و وفاق بین دو ملت شده ایم.

* عرف پذیرایی مردم عراق در اربعین کوتاه مدت است، لطفا این عرف را محترم بشماریم

سخنگوی ستاد اربعین عراق گفت که زائران ایرانی باید عرف پذیرایی مردم عراق را در میزبانی از زائران اربعین حسینی محترم بشمارند.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود که عرف پذیرایی از زائر اربعین حسینی در عراق، یک شب میزبانی در موکب های سر راهی و یک یا حداکثر دو شب در منازل است.

وی خاطر نشان ساخت که نباید زائر حسینی خود را به موکب داران یا کسانی که در منازل شخصی از زائران اربعین پذیرایی می کنند، تحمیل کنند.

به گفته وی، ما به عنوان زائران اباعبدالله الحسین (ع)، با رعایت این عرف میزبانی ویژه اربعین حسینی، از نادیده گرفتن یا شکستن آن پرهیز کنیم.

حجت الاسلام اباذری افزود که زائر اباعبدالله الحسین (ع) در نزد مردم عراق اعتبار و جایگاه خاصی دارد که گاه برای راضی نگه داشتن زائر حسینی، خود را تحت فشار می گذارند برای همین توصیه می شود، به این عرف احترام گذاشته و خود را بر موکب یا صاحبخانه تحمیل نکنیم.

وی ادامه داد که موکبداران و صاحبان منازل می کوشند که بیشترین خدمات و حداکثر راحتی را برای زائر حسینی در طول اتراق در موکب یا خانه فراهم کنند و خوب است در این مدت زائر خود را فقط میهمان نداند و در کمک به موکبدار یا صاحب منزل و خدمت به دیگر زائران دریغ نکند تا هم از ثواب زیارت و هم خدمت زائر حسینی که به مراتب عظیم است، بهره مند شود.

وی افزود که کمک و همیاری با موکبداران و صاحبان منازل، خودش تشویق مضاعفی برای استمرار هرچه باشکوه تر زیارت اربعین حسینی و تقویت پیوند های اخوت و انسجام بین زائر به عنوان میهمان و موکبدار و صاحب منزل به عنوان میزبان است

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید