۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
کد خبر: 55386561

اردبیل یکی از استان‌های زیبای ایران است که جاذبه‌های فراوانی در دل دارد. یکی از این جاذبه‌ها تفرجگاه ساحلی رود ارس است که سالیانه گردشگران زیادی را به خودش جلب می‌کند.

پارک ساحلی سحرانگیز در اردبیل

سلام نو - سرویس گردشگری: تفرجگاه ساحلی رود ارس بسیار جذاب و دیدنی می باشد و در تمام فصول سال گردشگران را مجذوب خود می کند، حتی اگر کسی قصد بازدید از آثار تاریخی جلفا را داشته باشد، با مشاهده رود ارس، ساعاتی را در ساحل آن توقف خواهد کرد.

شهرستان پارس آباد مغان در جوار سواحل سحر انگیز رودخانه خروشان ارس، با داشتن آب و هوای گرم، از بهترین مقاصد گردشگری استان اردبیل در اولین ماه بهار محسوب می شود. دشت ها و جلگه های پهناور شهرستان پارس آباد در فروردین ماه مملو از گلهای رنگارنگ است که زیبایی بهشت را تداعی می کنند و اغلب گونه های درختی باغات منطقه نیز در این زمان به گل دهی می رسند. حاشیه های جنگلی رود آراز (ارس) گردشگاه بسیار مناسبی برای طبیعت دوستان در این منطقه است. سواحل زیبای رودخانه مرزی ارس در شهرستان پارس آباد با محیطی مفرح، طبیعتی چشم نواز و آب و هوایی دلپذیر بهشت گمشده طبیعت گردی در شمالی ترین نقطه مرزی ایران است. ارس از کوه‌ های بینگول داغ ترکیه سرچشمه می‌ گیرد و از مرز کشورهای ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان عبور می‌ کند.

رود ارس یکی از پرماجرا ترین رود های ایران می باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است. این رود در جریان قرارداد ننگین گلستان به عنوان مرز بین ایران و آذربایجان شناخته شد و امروزه سواحل غربی آن به کشور آذربایجان تعلق دارد. تفرجگاه ساحلی رود ارس بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

پارک ساحلی سحرانگیز در اردبیل

تفرجگاه گردشگری ارس که در نقطه صفر مرزی ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده، یکی از جاذبه های گردشگری در نوار مرزی پارس آباد محسوب می شود که با وجود چشم اندازهای بی بدیل و چشم نواز، سالها به خاطر مقررات خاص تردد در نواحی مرزی از دسترس همگان دور نگه داشته شده بود که با همت مسئولین برای گردشگران بازگشایی شده است. جاذبه های اکوتوریستی رودخانه پرآب ارس و به ویژه جنگل ها ی طبیعی کناره های آن از بهترین مناطق گردشگری شمالغرب کشور به ویژه در نوروز و فروردین ماه در این منطقه است. پوشش گیاهی متنوع منطقه شامل نیزار، بوته زار، درختچه های گز با گیاهان مرتعی و دارویی توجه هر گردشگری را برای سفر به این منطقه مرزی جلب می کند. شالیزارهای این منطقه نیز برای گردشگران جالب توجه است. سواحل رودخانه مرزی ارس از یک هزار و سیصد هکتار جنگل طبیعی برخوردار است که ۳۲۰ نهال آن توسط مردم منطقه کاشته شده است. با توسعه پارک جنگلی و احداث مراکز تفریحی و رفاهی، مجتمع های گردشگری و توسعه و بهسازی شبکه ارتباطی منطقه به ویژه مسیرهای منتهی به شهرک شهید غفاری و دریاچه مصنوعی، توان و زیبایی های زیادی در سواحل دریاچه وجود دارد.

پارک ساحلی سحرانگیز در اردبیل

امکانات تفرجگاه ساحلی جلفا

در این تفرجگاه ماهیگیری برای همه افراد آزاد است و یک تفریح عالی و متفاوت برای گردشگران به شمار می رود. تفریح جذاب دیگر این تفرجگاه، قایق های موتوری می باشند که تا وسط دریاچه پیش می روند. سایر امکانات تفرجگاه ساحلی جلفا شامل کافی شاپ، بوفه، رستوران، سرویس بهداشتی، چندین آلاچیق و... می باشد. 

ویژگی‌های گردشگری منطقه

از ۲۲ اثر ثبت ملی شهرستان پارس ‌آباد ۱۰ مورد در مجاورت رود ارس واقع شده است که از مهمترین آنها می توان از قلعه تاریخی اولتان با قدمت دو هزار و دویست ساله را نام برد. تپه نادری که محل تاجگذاری نادرشاه افشار است و همچنین تالاب دوز کندی و چهل ‌پله معروف آن نام از دیگر جاذبه های گردشگری دشت مغان هستند. دریاچه شهرک آیت ا... غفاری، حاشیه رود قره سو با چشم اندازهای زیبا، باغ های مدرن میوه و اراضی کشاورزی، آلاچیق های عشایری و سایت پرورش آهو از جاذبه های گردشگری این منطقه هستند.

پارک ساحلی سحرانگیز در اردبیل

نکات مهم 

لطفا از آتش ‌های روباز در مناطق جنگلی استفاده نکنید و در صورت استفاده پس از خاموش کردن دور آن آب بریزید و روی آن را با خاک بپوشانید؛ چرا که ممکن است چند دقیقه بعد مجددا آتش شعله ور شود و این آتش سوزی ناچیز با سرایت به سایر نقاط لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد سازد.  از شکستن شیشه ‌ها در جنگل‌ ها و پای درختان باید اجتناب کرد؛ چرا که گاهی اوقات این شیشه ‌ها مانند ذره بین عمل می کنند و باعث ایجاد آتش سوزی می شوند.


متاسفانه هرسال از جاذبه های یاد شده سخن به میان میآید اما بخاطر مرزی بودن منطقه اکثر این مناطق گردشگری بخاطر ناهماهنگی ها و...اجازه  ورود یا استراحت و لذت بردن آزادانه و گردش و بازدید ندارند و بعد از ورود توسط کشت مرزی و هنگ مرزی ممانعت بعمل می آید.

نحوه دسترسی به تفرجگاه ساحلی رود ارس

برای رفتن به این تفرجگاه مسیر کلیسای سنت استپانوس را در پیش بگیرید، در اواسط مسیر به یک دو راهی می رسید که یکی به سمت کلیسا و دیگری به سمت تفرجگاه می رود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید