۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
کد خبر: 55386322

سیستان و بلوچستان جاذبه‌های فراوانی در دل دارد. یکی از این جاذبه‌های تاریخی قلعه کلائوکان است که در شهرستان فنوج قرار گرفته است.

سفری مجازی به قلعه کلائوکان

سلام نو - سرویس گردشگری: سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ‌ها و داستان‌ های شاهنامه، دیار پهلوانان و عیاران، سرزمین ناشناخته ‌ها و گنج‌ های پنهان با آثار باستانی، تاریخی و طبیعی فراوان و قلعه‌ هایی زیبا و باشکوه است که نشان دهنده قدمت و تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه می باشد. شهری نیست که نتوانید آثاری از تاریخ و تمدن در آن بیابید. در این میان قلعه کلایوک یا کلائوکان در شهرستان فنوج نیز از آثار تاریخی و دیدنی این استان است.

شهرستان فنوج سیستان و بلوچستان از زیباترین شهرهای سرزمین ایران در جنوب غربی و ۵۵۰ کیلومتری شهر زاهدان است. شهر فنوج تا مرکز کشور ۱۷۷۵ کیلومتر مربع فاصله دارد و از غرب با استان کرمان هم مرز است. این شهر با داشتن وسعتی حدود ۷۷۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱/۴ از مساحت استان را دارا می باشد و دنیایی از محوطه های تاریخی درون آن به چشم می خورد. آب و هوای شهر فنوج در همه ی فصول با دیگر شهرستان های استان متفاوت است. بادهای ملایم و خنک فنوج از روزگاران گذشته برای گردشگران و مسافران این شهر، دلنشین و مطلوب بوده.

سفری مجازی به قلعه کلائوکان

قلعه‌ های مستحکم و با شکوه در سیستان و بلوچستان روشنگر تداوم زندگی از هزاره های پیش از تاریخ تا قرون اولیه اسلامی در این منطقه است. در حال حاضر ۵۵ قلعه ثبتی در این استان وجود دارد که تعدادی از آنها نیز در حال بازسازی می باشند. در شهرستان فنوج قلعه کلایوک یا کلائوکان از جاهای دیدنی آن است که در جنوب غربی و در حاشیه شرقی رودخانه فنوج، درست رو بروی مجرای ورودی رودخانه رامک واقع شده است. اطراف آنرا زمین ها و باغ های کشاورزی احاطه کرده اند. قلعه بر روی صخره بلندی قرار گرفته که به رودخانه های اطراف اشراف کامل دارد. این قلعه احتمالا یک برج دیدبانی مربوط به دوره اسلامی می باشد که بیش از هشتاد  درصد آن تخریب شده و وردی آن از طریق مجرایی در پایین کوه می باشد که به بالای صخره راه دارد. اطراف قلعه مملو از قطعات مختلف سفال می باشد. سفال ها بیشتر از نوع نخودی قرمز و دارای اشکال هندسی است.

سفری مجازی به قلعه کلائوکان

قلعه کلایوک (کلائوکان)

این قلعه از جاهای دیدنی فنوج در قسمت جنوب غربی و در حاشیه شرقی رودخانه فنوج و درست رو به روی مجرای ورودی رودخانه رامک واقع می باشد. اطراف آن را زمین ها و باغ های کشاورزی احاطه کرده اند. قلعه بر روی صخره بلندی قرار گرفته که به رودخانه های اطراف اشراف کامل دارد. این قلعه احتمالا یک برج دیدبانی مربوط به دوره اسلامی می باشد که بیش از ۸۰ درصد آن تخریب شده و وردی آن از طریق مجرایی در پایین کوه می باشد که به بالای صخره راه دارد. اطراف قلعه مملو از قطعات مختلف سفال می باشد. سفال ها بیشتر از نوع نخودی قرمز و دارای اشکال هندسی است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید