موغار از دو کلمه مغ و آر تشکیل شده، در اصل اسم آن مغ آر بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مُغ در اصل مُک بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است.

روستایی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای موغار به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و جاذبه های گردشگری متعدد و تاریخی و همچنین قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال، در میان تل‌ های شنی قرار گرفته و طبیعتی بسیار منحصربفرد دارد. آسمان پرستاره و رصد شهاب سنگ‌ ها و اجرام آسمانی خاطرات دل انگیزی برای شما فراهم می کند.

موغار در ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهر اردستان واقع می باشد . طول جغرافیایی آن ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۳ دقیقه وارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۷ متر است . موغار در کنار جاده ی ترانزیت تهران ، قم و کاشان به ۴ استان یزد ، کرمان ، بندر عباس و سیستان و بلوچستان واقع و از نظر موقعیت محلی بسیار مهم است .

مردم این منطقه از اقوام اولیه ایرانی و تمدن‌ های کهن بشری به ‌شمار می ‌رود، از سوی دیگر کویر بی بدیل که اکو سیستمی بکر و باور نکردنی دارد بر جذابیت آن می افزاید. موغار به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد تاخت و تاز اشرار زیادی قرار میگرفت به همین دلیل ساکنین هنگام حمله اشرار به قلعه روستا پناه می بردند. موغار دارای دو ارگ (قلعه) قدیمی است که شامل ارگ کهنه با قدمتی بیشتر از پانصد سال و ارگ (قلعه) نو با قدمتی بیش از سیصد سال است. عده ای نیز تحمل ناامنی‌ ها را نداشته و از طریق کویر به ورامین کوچ کردند که الان نیز نوادگان آنها در ورامین و اطراف ان به نام مغاره معروف هستند در حالیکه موغار را نشناخته و هیچ اطلاعی از موقعیت موغار ندارند.

روستایی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در اصفهان

علت نام‌گذاری 

موغار از دو کلمه "مغ" و "آر" تشکیل شده، در اصل اسم آن "مغ آر" بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مُغ در اصل مُک بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است. جمع آن مُغان است و مغان طبقه ای پائین تر از موبدان بوده اند، در واقع "آر" برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی مکان پیشوای زردشتی می باشد. ممکن است که در عهد باستان در موغار آتشکده یا آتشکده هایی نیز وجود داشته است.

موقعیت مکانی

موغار در شمال غربی شهر اردستان و ۲۵ کیلومتری نطنز واقع است. طول جغرافیایی آن ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۳ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۷ متر می باشد. موغار در کنار جادهٔ ترانزیت تهران، بندرعباس و پاکستان قرار گرفته و راه ‌آهن بین‌ المللی خلیج فارس و دریای عمان به روسیه و چین و اروپا در قلب دهستان و در میان مزارع گندم و جو ایستگاه دارد.

روستایی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در اصفهان

شرایط جغرافیایی

ترکیب آب و هوای سرد و گرم و زمستان ‌های سرد و تابستان‌ های گرم و اختلاف دمای زیاد شب و روز از ویژگ ی‌های کویر است. موغار نیز با آب و هوای کویر هماهنگ است. میزان بارندگی سالیانه ۷۵ الی ۱۰۰ میلی ‌متر است که این میزان یک هشتم میانگین بارندگی جهانی است. شن ‌های روان با آمدن بادهای چهارگانه خراسان و کاشان، پاییزی و اسفندی بر فراز دهستان به پرواز درمی‌ آیند و سبب کاهش دید می ‌شوند. گرمترین دما در تابستان ۴۷ درجه سانتی گراد و در زمستان سردترین دما به ۸- می ‌رسد.

محصولات و صنایع دستی

فعالیت عمده مردم موغار کشاورزی و باغداری است، مخصوصا صیفی کاری در این منطقه رواج دارد. زعفران، انار، پسته، زیتون، طالبی صادراتی، خربزه، انگور و محصولات دامی در این منطقه به عمل می آیند. قالیبافی بخشی از هنر مردمان این منطقه است.

روستایی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در اصفهان

جاذبه‌های گردشگری 

مسجد جامع موغار : مسجدی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال است که توسط فردی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی قدمت این مسجد را برابر با مسجد جامع نطنز می دانند.

بقه‌ی پیر بابا اسماعیل : بقعه ای است با گنبد خشتی. جای شمعدانی از عصر صفوی بر دیوار آن ساخته شده است.
بر روی صورت قبر سنگ قبری نهاده اند که متناسب با نام زیارت نیست. کتابه ی این سنگ به اندازه ۳۶ * ۶۳ که به خط نستعلیق چنین است:
هوالباقی/ناد علیاْ مظهر العجایب/تجده عونا لک فی النوائب/کل همّ و غمّ سینجلی/بو لایتک یا علی یا علی یا علی/وفات یافت/.غلام علی بن/بابا میر بن بهاءالدین/میکاییل بتاریخ چهاردهم/شهر جمادی الثانی سنة ???.
دور تا دور سنگ نام دوازده امام به خط نسخ کتابه شده است.

ارگ موغار : در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که یکی به زمین زراعی تبدیل شده ولی دیگری هنوز به همان سبک باقی مانده است.
این ارگ از آثار منحصر به فرد و ناشناخته کویر مرکزی ایران است و شباهت زیادی به «ارگ بم» دارد. این قلعه تاریخی با وسعت سه هزار متر مربع در دوطبقه و چهار برج دیده بانی مربوط به دوره قاجار است. این اثر ارزشمند تاریخی که تمام سازه های آن خشت و گل است دارای یک در ورودی با دیواره های بلند می باشد که ورود به داخل آن غیرممکن است. عکس هایی از این قلعه توسط «جورج استی ونس» انگلیسی (مورخ و عکاس) در ابتدای قرن بیستم(حدود یکصد سال پیش) همزمان با نهضت مشروطیت تهیه شده که در آن زمان این قلعه سالم و مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گرفته است. بخشهای مسکونی این قلعه تاریخی به مرور زمان تخریب شده اما چهار برج و دیوار خارجی آن سالم مانده است.

اقتصاد روستا

فعالیت عمده روستاییان کشاوزری و باغداری است

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید