یکی از کویرهای زیبا و دیدنی در استان اصفهان، کویر ورزنه است که گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده است. این کویر ۱۷ هزار هکتار وسعت دارد.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر ورزنه یکی از جاهای دیدنی ورزنه و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان اصفهان است که فاصله چندانی با تهران ندارد. این منطقه گردشگری دارای بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر در ایران است که به تازگی بخش‌هایی از آن مثل موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ و پاراگلایدر افتتاح شده‌اند.

 یکی از استان ‌های زیبایی که در طول سال می ‌توان به آن سفر کرد و از جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی آن لذت برد استان اصفهان است. اصفهان از استان‌ های کویری و تاریخی ایران است و کویر ورزنه نیز در این استان واقع شده است. این منطقه به دلیل وزش بادهای متفاوت و تپه‌ های ماسه ‌ای طولی، هلالی و هرم ‌های ماسه ‌ای یکی از متفاوت ‌ترین کویرهای ایران بشمار می ‌آید. در طول سال گردشگرانی که علاوه بر پیاده ‌روی و عکاسی در کویر علاقه بسیاری به ورزش‌ های هیجانی مثل زیپ لاین، موتور چهارچرخ، شربت‌ خانه، کمپینگ، شترسواری، سافاری و پاراگلایدر دارند، به این منطقه سفر می کنند.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

کویر گردی، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های گردشگری در ایران است. کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد به «سرزمین چهار فصل» شهرت دارد و کویرها در کنار جنگل‌ها، آبشارها، دریاها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها از زیباترین جلوه‌های طبیعت در ایران هستند. با شروع فصل سرما، مناطقی مانند کویرها که در طول فصل تابستان با گرمای سخت و طاقت‌فرسا، غیر قابل بازدید هستند، تبدیل به جاذبه‌هایی پرطرفدار و دلچسب می‌شوند که هر سال، میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی هستند.

کویر ورزنه مکانی مناسب برای کویرنوردی و راه رفتن روی ماسه‌های داغ، تفریح در بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر ایران، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر گردشگری ورزنه و تالاب بین‌المللی گاوخونی و همچنین تماشای پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیر کویری به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از کویر ورزنه را در اختیار شما قرار دهیم.

کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه در بخش شرقی استان اصفهان در ۱۱۷ کیلومتری شهر اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد و وسعت آن، حدود ۱۷ هزار هکتار است. این کویر با شهر ورزنه حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و در جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده است.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

گردش در کویر ورزنه

سایت تفریحی واحه که در کویر ورزنه واقع شده یکی از کامل ‌ترین و بزرگ ‌ترین سایت‌ های تفریحی کویری است که ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این سایت امکانات بسیاری را در خود جای داده که از جمله می‌ توان به موتور چهارچرخ یک نفره و دونفره، شترسواری، سافاری، پاراگلایدر، دو زیپ لاین به طول ۳۰ متر و ۴۰۰ متر و کمپینگ اشاره کرد. همچنین برای اقامت می ‌توانید از اقامتگاه‌ های بومگردی عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر ورزنه برای اسکان استفاده کنید.

شترسواری

منطقه گردشگری 'واحه' واقع در شهر ورزنه از بهترین مکانهای برگزاری مسابقات شترسواری در کشور است. این تفریح می تواند تجربه فضای زندگی بومیان منطقه در گذشته را برایتان تداعی کند.

موتور چهار چرخ سواری (ATV)

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز کویر موتورهای چهار چرخ است که با سرعت زیاد روی تپه های شنی حرکت می کنند. البته شما به عنوان یک فرد غیر حرفه ای نمی توانید به تنهایی آنرا برانید بنابراین راننده های موتورها این کار را برای شما انجام می دهند. آفرود سواری نیز نوع دیگری از تفریحات بیابانی به شمار می رود. به دلیل وجود ماسه های روان فقط این دسته ماشین های شاسی بلند می توانند در این مناطق حرکت کنند.

زیپ لاین

در این کویر دو زیپ لاین وجود دارد که یکی از آنها در بیابان خارا واقع شده و تقریبا سی متر طول دارد و دیگری زیپ لاین سایت تفریحی واحه ورزنه با چهارصد متر طول است.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

پاراگلایدر

نوعی ورزش هیجان انگیز است که در مناطق بادخیر و معمولا مرتفع انجام می شود. مناطق کویری به دلیل باد خیز بودن مکان مناسبی برای این نوع ورزش هستند.

رصد آسمان و عکاسی در شب

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین اهداف سفر به بخش های کویری همین باشد. آسمان کویر در شب فوق العاده تماشایی و زیباست و طیف گسترده ای از گروه های مختلف علاقه مند به نجوم و عکاسی شب اعم از حرفه ای و آماتور را به این مناطق زیبا می کشاند.

کمپینگ و شب نشینی

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز کویر چادر زدن و شب مانی است. افراد زیادی که تمایل به چادر زدن در کویر را دارند با تجهیزات کمپینگ به مناطق کویری سفر می کنند. در کنار آن روشن کردن آتش و شب نشینی نیز از تفریحات رایج کویر قلمداد می شود. در کویر ورزنه شب ‌نشینی با اجرای موسیقی ‌های محلی، آتش ‌بازی، حرکات نمایشی و مراسم‌ بومی که مربوط به مناسبت ‌های مختلف است انجام می ‌گیرد.

باگی سواری (Buggy)

باگی یک وسیله نقلیه موتوری تفریحی با چرخ های بزرگ و لاستیک های عریض است که برای استفاده در جنگل، تپه های شنی، سواحل و یا بیابان طراحی شده است و از قدرت مانور و سرعت بالایی برخوردار است.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

نحوه دسترسی به کویر ورزنه

مسیر کویر ورزنه از تهران:

مسیر دسترسی به کویر ورزنه از تهران از بزرگراه خلیج فارس در جنوب تهران به‌سمت قم آغاز می‌شود. در ادامه با عبور از شهرهای کاشان و اردستان به ورودی شهر نائین می‌رسید. در این نقطه باید از جاده کمربندی به‌سمت تنگستان حرکت کنید. درست کمی بعد از تنگستان، وارد ورودی جاده ورزنه در سمت چپ جاده شوید. در ادامه مسیر، ابتدا به روستای ورزنه خواهید رسید و کویر ورزنه را در فاصله کوتاهی از جنوب روستای ورزنه پیدا خواهید کرد.

مسیر کویر ورزنه از اصفهان

مسیر اول:

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، فاصله شهر اصفهان تا کویر ورزنه، حدود ۱۱۷ کیلومتر است و شما با تنها دو ساعت رانندگی از مرکز شهر می‌توانید به کویر ورزنه برسید. مسیر رسیدن به کویر ورزنه از جاده آبشار در شرق اصفهان، به‌سمت کمربندی آغاز می‌شود و شما باید بزرگراه را تا جاده اصفهان-ورزنه ادامه دهید. در ورودی شهر از میدان آزادی به‌سمت خیابان بهشتی بروید و خیابان را تا انتها ادامه دهید تا به جاده دستجرد-ورزنه برسید. در جاده دستجرد-ورزنه به‌سمت راست بپیچید تا چند کیلومتر جلوتر به کویر ورزنه برسید.

بخش‌های زیادی از کویر ورزنه در غرب آن با ماشین قابل دسترسی است؛ اما اگر قصد بازدید از حاشیه شرقی کویر ورزنه را دارید، یا باید از سمت شهر ورزنه و از میان شنزارها عبور کنید تا به بخش شرقی برسید یا مسیر حاشیه جنوبی شهر ورزنه در امتداد زاینده رود را به سمت شرق ادامه دهید. توجه داشته باشید که برای بازدید از قسمت‌های جنوبی و شرقی کویر حتما باید از ماشین‌های آفرود و دو دیفرانسیل و راهنماهای حرفه‌ای و راه بلد کمک بگیرید.

مسیر دوم:

به سمت بزرگراه شهید دستگردی بروید و وارد آن شوید؛ سپس به سمت شرق برانید تا به بلوار غدیر برسید. از بلوار غدیر وارد خیابان فرهنگ و سپس خیابان قلعه شور شده و در ادامه وارد بزرگراه پانزده خرداد شوید. پس از عبور از خیابان نیک آباد-اژیه و بلوار شهدا به جاده اصفهان-ورزنه می‌رسید. این جاده را تا میدان آزادی ادامه دهید و به خیابان بهشتی برسید. خیابان بهشتی شما را به سمت جاده دستجرد-ورزنه می‌برد و در این جاده تنها چند کیلومتر با مجتمع گردشگری واحه و تپه‌های شنی فاصله دارید.

کویری با وسعت ۱۷ هزار هکتار در اصفهان

ویژگی آب و هوایی کویر ورزنه

مناطق کویری به دلیل داشتن آب‌ و هوای گرم و خشک در طول سال برای سفر مناسب هستند. اما در فصل تابستان و بهار به دلیل گرمای طاقت ‌فرسا تحمل آن مشکل است و به همین دلیل بهترین فصل برای سفر به کویر فصل پاییز و زمستان است. در فصل پاییز هوای کویر در طول روز خیلی گرم نیست و در شب هم خیلی سرد نمی‌ شود، اما در زمستان شب ‌های کویر با سرمای زیاد همراه است، پس اگر در زمستان قصد سفر به کویر را داشتید با لباس مناسب و گرم راهی کویر شوید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید