اصفهان شهر زیبا و پرگردشگر ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در دل خود جای داده است. روستای گرمه یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر است که میزبانی توریست‌های زیادی را بر عهده دارد.

گرمه؛ آبادی کوچکی که میزبان توریست‌ها شده است

سلام نو - سرویس گردشگری: جایی درمیان کویر مرکزی و مرکز ایران، آبادی کوچکی به نام گرمه وجود دارد که چند سالی است میزبان توریست‌های زیادی است. این روستا از جاهای دیدنی خور به شمار می‌رود که در شرق استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران قرار دارد و از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود.

گرمه؛ آبادی کوچکی که میزبان توریست‌ها شده است

روستای زیبا و چندین هزار ساله گرمه به‌دلیل داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. نخلستان‌های خرما، بافت روستا، قلعه، امامزاده، چشمه آب معدنی، بیابان‌ها و ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند از مکان‌های دیدنی روستای گرمه به شمار می‌روند.

گرمه روستایی است در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان که ۷۲۰ کیلومتر از پایتخت و شلوغی اش فاصه دارد. این روستا دارای نخلستانهای بسیار زیبا است. از نقاط دیدنی این روستا می توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخلهای بلند محصور شده اشاره کرد. از دیگر دیدنیهای روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا خودنمایی می کند.

کوچه های تنگ و پر پیچ گرمه همراه با ساباتهای بسیار زیاد توجه فیلم سازان را به خود جلب کرده و قسمت هایی از سریال جابراین حیان در گرمه ضبط شده است. برکه های گرمه در فواصل زمستان و بهار پر از اردک و مرغابی است و تپه های اطراف آن پر از کبک و تیهو است. چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می جوشد و ماهی های زیادی در آن زندگی میکنند. کوهی فیل مانند دارد که در پای آن خاک سرخ است و این خاک سرخ توجه مهندسان معدن را به خود جلب کرده است. نخلستان آن آنقدر زیبا و پر درخت است که به سختی می توان وارد این دنیای پر از زیبایی شد. باغات آن پر است از درختان نارنج، انگور، انجیر، بادام. در اطراف گرمه بیابانها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته های شتر به راهپیمایی مشغولند ریگزارهای وسیع که شن های روان آن به هنگام باد به رقص در می آیند تماشایی است. غارهای بسیاری نیز وجود دارد که در بعضی از آنها گنج نیز پیدا شده است .

گرمه؛ آبادی کوچکی که میزبان توریست‌ها شده است

مسیرهای دسترسی به منطقه

مسیر دسترسی روستای گرمه از دو طریق امکان‌پذیر است:

مسیر اول: مسیر شهر خور به‌سمت مهرنجان و یزد است که پس از طی مسافتی در حدود ۲۷ کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می‌رسید. پس از طی هشت کیلومتر، تابلوی نخلستان گرمه می‌بینید.

مسیر دوم: مسیر شهر خور به‌سمت یزد است. پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به جاده خاکی می‌رسید که در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر وارد روستای گرمه خواهید شد.

شب های زیبا و پر ستاره گرمه و سکوت دلپذیر ، صدای آبشارها، خش خش برگهای درختان خرما، کاج انار همه و همه باعث شده که از هر گوشه جهان توریستهای بی شماری به آن روی آورند. صنایع دستی گرمه که همه از برگهای خرما درست شده اند به همه نقاط جهان نفوذ کرده و هر توریست به عنوان سوغات آن را همراه خود می برد. مردم فهیم و باسواد گرمه به زبان پهلوی که اصیل ترین و قدیمی ترین زبان ایرانیان است صحبت می کنند. موسیقی سنتی همراه با هم نوازی دف فضایی روحانی به محفل مسافران می بخشد.

گرمه؛ آبادی کوچکی که میزبان توریست‌ها شده است

روستای مصر

در اطراف گرمه روستایی به نام مصر وجود دارد که بیابانهای آن با شن های روان محل ساخت فیلم سینمایی خیلی دور خیلی نزدیک بوده است آب گرم (آب معدنی) که در اطراف گرمه وجود دارد بر طرف کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بیشماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب آن روی به این روستا می آورند.

نخلستان روستا

از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان‌پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان‌های سردی هستند، خرمای مرغوبی در آن‌ها به بار نمی‌نشیند. اما گرمه از معدود روستاهای خور و بیابانک است که زمستان چندان سردی ندارد؛ به همین علت نخلستان‌های زیاد و خرمای بسیار خوبی دارد. نکته‌ جالب و عجیب این است که درختان خرما در اینجا در کنار درختان زردآلو بار می‌دهند. نخلستان‌ها آن آن‌قدر زیبا و پر درخت هستند که به‌سختی می‌توان وارد این دنیای پر از زیبایی شد.

چشمه آب معدنی روستای گرمه

چشمه آب معدنی روستای گرمه هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد و در گذشته ماهی‌های زیادی در این چشمه زندگی می‌کردند. این آب گرم برطرف‌کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هرساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده به این روستا می‌آیند.

گرمه؛ آبادی کوچکی که میزبان توریست‌ها شده است

سوغاتی‌های روستای گرمه

صنایع‌دستی گرمه از برگ‌های خرما درست می‌شوند که سبدهای بافته شده از لیف خرما از جمله آن‌ها هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات از گرمه ببرید. علاوه بر آن شیره‌ خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌روند.

بهترین زمان بازدید روستای گرمه

دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و گشت‌وگذار در این روستا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرمی دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید