قیمت دلار در واکنش به سخنان بورل درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا روندی نزولی داشت.

 دلار دوباره نزولی شد / نرخ دلار امروز ۱ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش  سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ۳۱ شهریور ماه بود که قیمت دلار بیش از هزار تومان گران شد و از کانال ۲۸ هزار تومانی وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد و تا میانه این کانال هم پیش رفت. اما از عصر قیمت دلار روند نزولی دلار آغاز شد. امروز قیمت دلار مجددا به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شد و قیمت دلار در معاملات غیرقانونی فردایی هم روند نزولی دارد. به گزارش برخی از کانال‌های تلگرامی، قیمت دلار فردایی حدود ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان شده و ممکن است در صورت تدوام اخبار مثبت، فردا دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان برگردد.

بسیاری معتقد بودند که کاهش قیمت دلار، در واکنش به سخنان بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در سخنانی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول خواند. همین اظهارنظر امیدواری جدیدی را به بازار ارز تزریق کرد. آن هم بعد از تعلل یک هفته‌ای آمریکا برای پاسخ به پیشنهاد ایران.

کاهش قیمت دلار در بازار امروز

اولین روز شهریور ماه هم قیمت دلار با روند نزولی آغاز به کار کرد. در میانه‌های روز هم خبر مثبت دیگری به بازار رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه برای احیای برجام موافق هستند. اما من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده‌ام، می‌دانم باید در مورد آن بحث کنند و ما انتظار داریم در این هفته پاسخ خود را دریافت کنیم».

دوشنبه گذشته بود که وزیر امور خارجه ایران متن پیشنهادی خود را برای اروپا ارسال کرد. هشت روز از این تاریخ گذشته و هنوز آمریکا پاسخی به این پیشنهاد نداده است. بورل گفته امیدوار است که امریکا این هفته پاسخ را بدهد. اگر گفته بورل صحیح باشد، امریکا باید نهایتا تا ۵ شهریور ماه پاسخ خود را ارسال کند.

آن زمان است که باید منتظر ماند و دید پاسخ آمریکا چیست و بازار ارز به این پاسخ چه واکنشی نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه نتیجه مذاکرات مشخص نیست، نمی‌توان بازار ارز را پیش‌بینی کرد. کارشناسان اقتصادی هم به پیش‌بینی ناپذیر بودن روند بازار ارز اعتراف می‌کنند.

تنها نکته‌ای که آنها تاکید می‌کنند کف و سقف قیمت دلار در صورت احیا یا عدم احیای برجام است. آنها معتقدند که در صورت احیای برجام، قیمت دلار به کمتر از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان نخواهد رسید. چون اقتصاد ایران چنین نرخی را بر نمی‌تابد.

اما در صورتی که برجام به نتیجه نرسد، باید منتظر اتفاقات جدیدی در بازار ارز بود و شاید قیمت دلار رکورد ماه جاری خود را بشکند و به سقف قیمتی جدیدتری برسد.

البته برخی از کارشناسان هم می‌گویند حتی اگر برجام احیا شود، قیمت دلار در کوتاه‌مدت پایین می‌آید و بعد از مدتی، روندهای اقتصاد ایران قیمت دلار را بالا می‌برد و دلار به ارزش ذاتی و واقعی خود بر می‌گردد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید