ایستگاه راه آهن (۵ کیلومتری مرکز شهر) در حاشیه غربی شهر قرار دارد. رودخانه قوری چای از تبریز می‌گذرد و بیشتر مکان‌های دیدنی در جنوب این رودخانه و به تنهایی یا شمال خیابان امام خمینی است.

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: تبریز با تاریخی بسیار غنی، آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. متأسفانه بسیاری از آنها در تهاجمات و حملات مکرر نیروهای خارجی، بی توجهی دولت‌های حاکم و نیز بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل از بین رفتند.

آنچه اکنون باقی مانده است بیشتر به دوره ایلخانیان، صفویان و قاجارها باز می‌گردد. برخی از بناهای تاریخی شاهکارهای بی‌نظیر معماری هستند. میدان شهرداری مرکز شهر است که عمارت باشکوه شهرداری در جنوب غربی آن قرار دارد.

ایستگاه راه آهن (۵ کیلومتری مرکز شهر) در حاشیه غربی شهر قرار دارد. رودخانه قوری چای از تبریز می‌گذرد و بیشتر مکان‌های دیدنی در جنوب این رودخانه و به تنهایی یا شمال خیابان امام خمینی است.

ایل گلی (شاه گلی سابق)

در سفر تبریز بازدید از این جاذبه‌ها را از دست ندهید

ایل گلی (شاه گلی سابق) پارکی عالی در اطراف یک حوض مصنوعی مربع شکل است. در مرکز، یک سالن کوچک در یک جزیره مانند قرار دارد و میزبان یک رستوران است. برای خوردن چلوکباب یا نوشیدن چای در حین لذت بردن از طراوت پارک در تابستان بسیار خوب است.

مسجد کبود

در سفر تبریز بازدید از این جاذبه‌ها را از دست ندهید

مسجد کبود که در اصل در سال ۱۴۶۵ ساخته شد. این مسجد که زمانی یکی از آثار بزرگ تبریز به شمار می‌رفت، در زلزله سال ۱۷۷۸ به شدت آسیب دید و تنها ورودی ایوان باقی ماند. در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی توسط وزارت فرهنگ ایران بازسازی شد. داخل مسجد با سرامیک آبی فوق‌العاده زیبا کاشی‌کاری شده است که متأسفانه بسیاری از قطعات در جریان زلزله مفقود شدند و به سادگی با نقاشی به جای کاشی جایگزین شدند. برخی از کاشی‌های اصلی را می‌توان در اطراف ورودی پیدا کرد.

بازار تبریز

در سفر تبریز بازدید از این جاذبه‌ها را از دست ندهید

بازار تبریز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. در جولای ۲۰۱۰ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

تبریز از قدیم‌الایام محل تبادل فرهنگی بوده و مجموعه بازار تاریخی آن یکی از مهمترین مراکز تجاری در جاده ابریشم است. این بنای دیدنی که در مرکز شهر تبریز ایران قرار دارد از چندین بازار فرعی مانند بازار امیر (فروشگاه طلا و جواهر)، مظفریه (بازار فرش)، بازار کفش و بسیاری دیگر برای انواع مختلف تشکیل شده است.

پر رونق‌ترین زمان تبریز و بازار آن در قرن سیزدهم بود که این شهر به پایتختی پادشاهی صفوی تبدیل شد. این شهر در قرن شانزدهم موقعیت خود را به عنوان پایتخت از دست داد، اما بازار آن به عنوان یک مرکز تجاری و اقتصادی مهم بوده است. اگرچه امروزه مغازه‌ها و مراکز تجاری مدرن متعددی ایجاد شده است، اما بازار تبریز همچنان قلب اقتصادی شهر و شمال غرب ایران باقی مانده است. شایان ذکر است که بازار تبریز یک مکان سیاسی مهم بوده است و می‌توان به اهمیت آن در انقلاب مشروطه ایران در قرن اخیر و انقلاب اسلامی در دوران معاصر اشاره کرد.

موزه آذربایجان

در سفر تبریز بازدید از این جاذبه‌ها را از دست ندهید

موزه آذربایجان شامل سه بخش اصلی است. بخش اول حاوی قدیمی‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی از هزاره پنجم قبل از میلاد تا زمان سلسله ساسانیان (۲۱۲-۶۵۶ پس از میلاد) است، بخش دوم حاوی بیشتر آثار باستان‌شناسی اسلامی و سکه‌ها و مهرها است. بخش سوم شامل مجسمه‌های احد حسینی و مجموعه بزرگی از قفل‌ها است. تابلوهای انگلیسی خوبی برای تمامی نمایشگاه‌ها و مجسمه‌های باستان شناسی با تابلویی که تاریخ مجسمه‌سازان را به زبان‌های انگلیسی، فارسی و فرانسوی توضیح می‌دهد وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید