۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 55381461

تبریز در دسته دوم از مناطق آب و هوایی فوق الذکر یعنی منطقه کوهستانی و سردسیر ایران قرار دارد. مشخصات دقیق این اقلیم به شرح زیر است:

آب و هوای تبریز در فصول مختلف

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: تبریز دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب با فصول منظم است. میزان بارندگی سالانه حدود ۳۲۰ میلی متر (۱۳ اینچ) است که مقدار زیادی از آن در ماه‌های زمستان به صورت برف و در بهار و پاییز به صورت باران می‌بارد.

آب و هوای تبریز

ایران از نظر ژئو اقلیم شناسی به چهار حوزه عمده تقسیم می‌شود:

۱. منطقه نیمه گرمسیری معتدل و مرطوب، طبقه بندی شده توسط پوشش گیاهی سرسبز و جنگل‌های متوسط تا انبوه که بیشتر از سرزمین ایران در سواحل جنوبی دریای خزر تشکیل شده است.

۲. منطقه کوهستانی و سرد که توسط رشته کوه‌های متعدد و سیستم‌های دره‌ای متناوب که در بخش غربی ایران عمدتا در میان رشته کوه‌های زاگرس یافت می‌شود، اما نه محدود به آن، طبقه بندی می‌شود.

۳. یک منطقه گرم نیمه خشک تا خشک که با دشت‌های وسیع و رشته کوه‌های پراکنده با دشت‌های حاصلخیزتر در مجاورت سیستم‌های رودخانه‌ای و حاوی گاه بیابان‌های شنی یا نمک مشخص می‌شود. این منطقه بیشتر از فلات داخلی ایران تشکیل شده است.

۴. منطقه‌ای گرم و مرطوب که اکثرا از سواحل جنوبی ایران در همسایگی خلیج فارس و دشت خوزستان تشکیل شده است.

تبریز در دسته دوم از مناطق آب و هوایی فوق الذکر یعنی منطقه کوهستانی و سردسیر ایران قرار دارد. مشخصات دقیق این اقلیم به شرح زیر است:

کوه‌های غربی از جمله دامنه‌های غربی رشته‌های مرکزی ایران به دلیل دمای متوسط کمتر از منفی ۳ درجه سانتی‌گراد در سردترین ماه منطقه، از نظر اقلیمی سرد محسوب می‌شوند.

رشته‌کوه‌های غربی ایران مانند یک سد عمل می‌کنند و مانع از جریان هوای مرطوب مدیترانه‌ای به داخل فلات ایران می‌شوند. به دلیل جریان شرقی هوای مرطوب مدیترانه‌ای، دامنه‌های غربی این کوه‌ها به طور قابل توجهی سبزتر از همتایان فلات خود هستند.

آب و هوای تبریز در فصول مختلف

یکی دیگر از جزئیات بارز این منطقه آب و هوایی ایجاد هوای بسیار گرم در دره‌ها در ماه‌های تابستان به دلیل شدت تابش نور خورشید در تابستان است.

این دره‌ها نیز در ماه‌های زمستان آب و هوای معتدل‌تری نسبت به ارتفاعات کوهستانی نشان می‌دهند، اگرچه شدت نور خورشید در ماه‌های زمستان در این دره‌ها به میزان قابل توجهی کمتر است. زمستان‌ها در این منطقه به میزان قابل توجهی سرد است و برف حداقل به مدت چهار ماه روی زمین انباشته می‌شود تا اینکه فصل بهار فرا می‌رسد.

بارندگی عموما در ماه‌های تابستان کم و در زمستان به میزان قابل توجهی بیشتر است. کوه‌های بلندتر از ۳۰۰۰ متر به طور مداوم پوشیده از برف هستند. این منطقه در جنوب به استان فارس از جمله شهر بزرگ شیراز امتداد دارد. از دیگر شهرهای واقع در این منطقه آب و هوایی می‌توان به ارومیه، سنندج، همدان، اردبیل و خرم آباد اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۱
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    34 0
    تبریز بهترین اقلیم رو داره شبهای تابستان بدون کولر هواش عالی خنک خنک
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      اردبیل که بهتره
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 0
    تبریز بهشت ایران با ۴ فصل
  • ف ص IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 0
    تبریز بهترین آب وهوا را داره ومخصوصا شبهای تابستان که واقعا هوا خنکه
  • سهیلا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    شهر زیبایم تبریز بهترینه 🥰🥰🥰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید