طراحی روف گاردن یعنی استفاده از فضای پشت بام برای اجرای فضای سبز بسیار وسوسه انگیز است. روف گاردن فرصت خوبی برای طراحی فضای سبز ایجاد می کند.

طراحی روف گاردن و اجرای فضای سبز روی پشت بام

اما معمولا کمتر به آنها توجه می شود. تنها با کمک گرفتن از ایده های خلاقانه و تخصص طراح فضای سبز می توانید نهایت استفاده از را فضای پشت بام ببرید.

وقت صحبت از طراحی باغ روی پشت بام می شود، وزش باد شدید، آفتاب، محدودیت وزن، ایمنی و رساندن مصالح روی بام خانه ممکن است برخی از صاحب خانه ها را بترساند.

این موضوع که طراحی روف گاردن ممکن است نسبت به طراحی فضای سبز حیاط خانه چالش برانگیزتر باشد، انکار نمی شود. اما اگر این کار اصولی و با رعایت استانداردهای لازم انجام شود تمامی چالش ها از مسبر پروژه حذف می شوند.

تیم باغ گستر با طراحی و اجرای پروژه های متعدد روف گاردن توانسته دغدغه های کارفرماها را تا حد زیادی حل کند. در این مطلب نیز سعی داریم تا شما را تا حدودی با این نوع از پروژه و ایده های آن آشنا کنیم.

طراحی روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز، طراحی فضای سبز روی پشت بام یک ساختمان مسکونی یا تجاری است. معمولا آن را در مناطق شهری می بینید. در شهرهای بزرگ که آپارتمان نشینی افزایش پیدا کرده است برای ایجاد فضای سبز، پرورش گل و گیاه، فضای بازی و سرگرمی، محل استراحت و ... از فضای پشت بام استفاده می شود.

طراحی روف گاردن می تواند شامل قرار دادن چند گلدان گل روی پشت بام باشد. اما با طراحی تخصصی می توان آن را گسترده تر نمود. در نتیجه المان های مختلفی مانند سنگفرش، محل نشیمن، باغچه، درخت، آبنما و ... را می توان در آن گنجاند.

انتخاب نوع طراحی به عواملی مانند سازه ساختمان، کاربری، اقلیم منطقه و سلیقه ی کارفرما بستگی دارد. با توجه به تمامی مولفه ها می توان طراحی گسترده و متمرکز را انتخاب کرد.

طراحی روف گاردن و اجرای فضای سبز روی پشت بام

روف گاردن گسترده چیست؟

در این شیوه از طراحی و اجرا بعد از اجرای ایزولاسیون، زیرسازی مناسب و تعبیه خروجی آب، چمن کاری و کاشت درختچه ها روی پشت بام انجام می شود.

روف گاردن متمرکز چیست؟

در این روش، عمق کاشت بیشتر است. در نتیجه امکان اضافه کردن درخت های بزرگتر و انواع بوته های زیبا و رنگی به روف گاردن وجود دارد.

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن چیست؟

طراحی بام سبز مزایای زیادی برای صاحب خانه ها دارد:

  • به ایجاد شرایط مناسب برای تفریح و استراحت کمک می کند.
  • گیاهان و درختان در اطراف شما به آرامشتان کمک می کنند.
  • اگر محصولات ارگانیک را ترجیح می دهید، می توانید میوه و سبزیجات را در روف گاردن بکارید.
  • گیاهان بهترین فیلترهای هوا برای تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن هستند.
  • بام سبز به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
  • گیاهان و خاک روی پشت بام به کاهش سر و صدا کمک می کند.
  • باعث ایجاد سایه روی بام و خنک شدن خانه می شود.
  • در زمستان با وجود عایق اضافی روی سقف از اتلاف گرما جلوگیری می شود.

موارد مهم قبل از اجرای روف گاردن

  1. بررسی تحمل ظرفیت بار پشت بام

خاک، گلدان و گیاهان که در روف گاردن استفاده می شوند سنگین هستند. با رشد آنها وزنشان هم بیشتر می شود. پس باید قبل از اجرای بام سبز ظرفیت بار پشت بام بررسی شود.

  1.  ضد آب کردن سقف، اطمینان از سیستم زهکشی و شیب

قبل از اجرای روف گاردن، از ضد آب بودن و عدم نشتی پشت بام باید مطمئن شویم. تکنیک و روش های آب بندی توسط متخصصین این حوزه انجام می شود.

زهشکی مناسب برای کشت گیاهان و رشد آنها حیاتی است. بهترین راه برای ایجاد شیب نصب بسترهای بتنی برای هدایت آب به سمت راه آب ها است. همجنین باید از سیستم زهکشی مطلوب در هنگام بارندگی های شدید اطمینان حاصل شود.

طراحی روف گاردن و اجرای فضای سبز روی پشت بام

  1. استفاده از بادشکن در روف گاردن

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بادهای شدیدی را تجربه می کنید، از بادشکن در اطراف گیاهان باید استفاده شود. این کار از ریشه کن شدن و از بین رفتن آنها جلوگیری می کند.

  1. اطمینان از ایمنی بام سبز

در هر سبک از طراحی روف گاردن، ایمنی بسیار مهم است. بنابراین از آویزان کردن هر چیزی روی لبه‌ها یا قرار دادن گلدان روی لبه‌ها خودداری کنید، مگر اینکه از استحکام کامل آنها مطمئن باشید. بهتر است لبه های پشت بام را با حصار مسدود کنید. برای کف بام هم بهتر است از مصالح غیرلغزنده استفاده شود.

طراحی روف گاردن کوچک

وقتی صحبت از طراحی فضای سبز و محوطه روی پشت بام می شود، ذهن ها به سمت بام های بزرگ می رود. اما اگر پروژه را به طراح فضای سبز محول کنید، با رعایت اصول این کار، امکان اجرا کردن روف گاردن روی پشت بام کوچک هم وجود دارد و به همان اندازه می توان از فضای سبز ایجاد شده لذت برد.

به عناون مثال برای بزرگتر نشان دادن فضا بهتر است از رنگ های روشن و ملایم استفاده شود. اگر قرار است چوب پلاست و فلاورباکس در طراحی و اجرا به کار برود سرغ رنگ های روشن تر بروید.

یکی دیگر از ایده ها استفاده از دیوارها است. به جای قرار دادن گلدان ها روی کف، می توانید فلاورباکس ها را روی دیوار نصب کنید. با این کار فضای زیادی روی کف اشغال نشده و بزرگتر به نظر می رسد.

اگر پشت بام کوچکی داشته باشید، معمولا یک طراح حرفه ای از شلوغ کردن بیش از حد آن خودداری می کند. طراحی المان ها باید اصولی  و با توجه به ابعاد پشت بام صورت بگیرید. قرار دادن تمامی المان ها مانند آلاچیق، آبنما، گلدان، گیاه، صندلی و ... پشت بام را شلوغ کرده و باعث می شود کوچکتر به نظر برسد.

با نورپردازی ویژه می توان محیطی دلباز و پرنور در پشت بام ایجاد کرد. طراح با تعیین زاویه و محل سیستم های روشنایی به آن عمق و حجم می دهد. اگر این کار حرفه ای انجام شود معجزه ی نورپردازی را در طراحی روف گاردن کوچک خود خواهید دید.

طراحی روف گاردن و اجرای فضای سبز روی پشت بام

ایده های طراحی و اجرای روف گاردن

علاوه بر رعایت چند نکته‌ی مهم که اشاره می کنیم امکان طراحی و اجرای المان هایی که در ادامه معرفی می کنیم برای روف گاردن وجود دارد.

اجرای روف گاردن نیاز به طراحی و برنامه ریزی دارد مناسب دارد. برای این کار می توانید با باغ گستر تماس بگیرید. تیم طراحی فضای سبز باغ گستر با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت، انواع پروژه های طراحی مدرن ویلا، طراحی روف گاردن مدرن و کلاسیک و ... را در کارنامه ی خود دارد. بنابراین شما می توانید از تخصص، تجربه و خلاقیت این تیم اطمینان خاطر داشته باشید.

گیاهان برای رشد خود به شرایط مختلفی نیاز دارند. بعضی از آنها در سایه و بعضی در آفتاب بهتر رشد می کنند. در زمان انتخاب پوشش گیاهی باید آب و هوای محل سکونت در نظر گرفته شود.

 بهتر است برای کاهش وزن روی سقف، از  قرار دادن گلدان های زیاد روی کف بام خودداری کنید دیوارها بهترین مکان برای نصب گلدان هستند.

طراحی محل نشیمن در روف گاردن

بسته به نوع طراحی محل نشیمن که توسط طراح انجام می شود نیاز به خرید وسایلی خواهید داشت. به سراغ مبلمان سبک و ضد آب بروید. صندلی های تاشو گزینه های خوبی برای فضاهای بزرگ و کوچک هستند. اگر مشکل کمبود فضا ندارید می توانید مبل های راحتی و صندلی های حصیری را نیز در نظر داشته باشید.

طراحی دیوار سبز در پشت بام

برای جذابیت بیشتر روف گاردن، دیوار سبز گزینه ی خوبی است. دیوار سبز در واقع یک باغچه ی عمودی است که روی دیوارها طراحی و نصب می شود.

قرار دادن آبنما در بام سبز

آینماها یکی از المان های محبوب در طراحی فضای سبز هستند. حتما در محوطه سازی حیاط خانه و ویلا نمونه های آن را دیده اید. برای پشت بام هم می توانید از طراح بخواهید تا با توجه به سبک کلی طراحی، یک آبنما برایتان طراحی و اجرا کند.

آلاچیق روف گاردن

اگر به سراغ طراحی و اجرای روف گاردن می روید حتما قصد استراحت کردن در این فضا را هم دارید. هیچ چیز بهتر از یک آلاچیق برای این کار مناسب نیست. ایده های زیادی برای طراحی آلاچیق وجود دارد که می توان با توجه به سلیقه ی شما و ابعاد پشت بام آنها را طراحی و اجرا کرد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا حدودی شما را با روف گاردن یا بام سبز آشنا کنیم. توجه داشته باشید تغییر کاربری پشت بام نیاز به برنامه ریزی و طراحی دارد. پس بهتر است این کار را به طراحان فضای سبز بسپارید. تیم باغ گستر برای طراحی و اجرای روف گاردن و سایر پروژه های فضای سبز و محوطه سازی، آماده ی پاسخگویی به سوالات شما است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید