فرش باید به‌صورت کامل آب‌گیری شود تا از نظر شرعی هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد و برای این‌که قالیشویی بتواند، آب بیشتری برای شستشوی فرش استفاده کند بهتر است که از آب خوراکی، برای شستشو استفاده نکند و از آب تصفیه ‌شده برای شستشوی فرش استفاده کند.

چگونه اصالت و کیفیت یک قالیشویی خوب را بشناسیم ؟

فرش یکی از وسایل اساسی در هر منزلی می‌باشد و تمیزی آن از نظر ظاهر و هر گونه آلودگی برای افراد  بسیار اهمیت دارد و در زمان خانه‌تکانی و یا در هنگام جابجایی یکی از مسائلی که ذهن بیشتر خانم‌ها را درگیر می‌کند، مسئله شستشوی فرش می‌باشد. زیرا آن‌ها دوست دارند که فرش منزل آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین صورت شسته شود. از طرفی فرش یک کالای باارزش می‌باشد و ایجاد هر گونه آسیب و صدمه‌ای باعث از بین رفتن ارزش آن می‌شود و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی امروزه، تهیه مجدد فرش هزینه زیادی را برای افراد تحمیل می‌کند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن موارد زیر، یک قالیشویی خوب و باکیفیت را به‌درستی انتخاب کنید

۱- داشتن مجوز

اولین موردی که هر قالیشویی برای انجام کار و اعتبار قالیشویی باید داشته باشد مجوز است.  این مجوز از طرف اتحادیه به این قالیشویی‌ها داده می‌شود و اتحادیه با فرستادن کارشناسان به این قالیشویی‌ها تمامی نکات را در قالیشویی بررسی می‌کنند و سپس به آن‌ها مجوز کار می‌دهند، پس داشتن مجوز، از اهمیت بالایی برخوردار است. درصورتی‌که یک قالیشویی مجوز داشته باشد یعنی نحوه عملکرد آن از طرف اتحادیه تایید شده، سپس به آن مجوز داده شده ‌است.

۲- داشتن دستگاه‌های به‌ روز و پیشرفته

امروزه داشتن دستگاه‌های پیشرفته برای هر قالیشویی بسیار اهمیت دارد زیرا این دستگاه‌ها باعث می‌شوند که شستشوی فرش به‌ بهترین حالت، صورت بگیرد و همچنین آسیب کمتری به فرش وارد شود زیرا این دستگاه‌ها تمامی مراحل شستشوی فرش را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و نیروهای انسانی در انجام شستشو دخالتی ندارد، بنابراین آسیب کمتری متوجه فرش می‌شود. خشک کردن فرش یکی از اساسی‌ترین مراحل شستشوی فرش می‌باشد و داشتن دستگاه‌های خشک ‌کننده فرش باعث می‌شود که هیچ‌گونه رطوبتی در فرش باقی نماند و نور خورشید باعث آسیب‌رساندن به بافت فرش نشود.

۳- شستشوی مجزا برای فرش‌هایی متفاوت 

همه ما می‌دانیم که نوع الیاف بکار برده در فرش‌های دست‌باف با الیاف فرش‌های ماشینی بسیار متفاوت است. بنابراین برای شستن فرش‌های دست‌باف باید دقت بیشتری به خرج داد تا آسیب به الیاف فرش وارد نشود و فرش‌های دست‌باف به‌صورت جداگانه از فرش‌های ماشینی شستشو داده شوند. چنانچه یک قالیشویی فرش‌ها را به‌صورت جداگانه شستشو دهد، یعنی کیفیت کار خود بسیار اهمیت می‌دهد.

چگونه اصالت و کیفیت یک قالیشویی خوب را بشناسیم ؟

۴- استفاده از مواد شوینده باکیفیت

مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش استفاده می‌شود باید بسیار باکیفیت باشند تا به بافت فرش آسیب نرساند و همچنین موجب رنگ‌پریدگی در فرش نشود. بعضی از قالیشویی‌ها برای این‌که هزینه مصرفی برای شستشوی فرش برای آن‌ها پایین‌تر باشد، از مواد شوینده بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و نتیجه کار آن‌ها رضایت‌بخش نبوده و علاوه بر صدمه‌ای که به فرش وارد می‌شود، فرش به‌خوبی تمیز نمی‌شود.

چگونه اصالت و کیفیت یک قالیشویی خوب را بشناسیم ؟

۵- داشتن فاکتور رسمی

 یکی از مواردی که در انتخاب قالیشویی باید به آن دقت کنید، این است که قالیشویی در زمان تحویل فرش باید به شما فاکتوری ارائه دهد که در آن فاکتور تمامی هزینه‌های مربوط به شستشوی فرش به‌صورت کامل شفاف‌سازی شده باشد و برای هر خدماتی که انجام می‌دهد یک‌قیمت جداگانه ارائه دهد و همچنین این فاکتور باید شامل بیمه‌نامه فرش باشد بعضی از قالیشویی‌ها برای اینکه هیچ تعهدی در مقابل مشتری نداشته باشند، درفاکتورعنوان می‌کنند که هر گونه خسارت بر عهده مشتری می‌باشد، در صورت وجود چنین بندی در فاکتور به‌هیچ‌عنوان قبول نکنید که فرش را به این قالیشویی‌ها بسپارید. قالیشویی حتماً باید  فرش شما را بیمه کند و درصورتی‌که در زمان شستشو فرش دچار صدمه شود باید خسارت آن را جبران نماید.

۶- استفاده از لباس مخصوص

اگر قالیشویی برای کار خود و همچنین حساسیت مشتریان اهمیت قائل باشد، باید کار خود را مرتب و منظم  انجام دهد و به مشتری این اطمینان را بدهد که قالیشویی از هر نظر قابل‌ اعتماد است. بنابراین باید برای کارکنان خود از لباس مخصوص استفاده کند وبر روی این لباس‌ها نام شرکت نوشته ‌شده باشد و هم چنین ماشین‌هایی که برای حمل‌ونقل فرش استفاده می‌شود، باید بر روی بدنه آن‌ها شماره ‌تلفن شرکت قالیشویی و همچنین نام قالیشویی ذکر شده باشد.

 شاید انجام این کار به‌نظر کم‌اهمیت باشد اما اگر جزو مشتریانی باشید که برای اولین‌بار، می‌خواهید فرش خود را به یک قالیشویی بسپارید، انجام چنین کارهایی از طرف قالیشویی باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید به این قالیشویی‌ها اعتماد کنید.

۷- نحوه حمل‌ونقل فرش

حمل ‌و نقل فرش توسط قالیشویی باید به‌صورت مناسب صورت بگیرد. زیرا اگر فرش به‌خوبی بسته‌بندی نشود،  امکان دارد، در جریان حمل‌ونقل دچار آسیب و پارگی شود. بنابراین زمانی‌که فرش تحویل گرفته می‌شود و زمانی‌که به مشتری تحویل داده می‌شود باید در کاورهای مخصوص، قرار بگیرد و همچنین زمانی‌که در ماشین گذاشته می‌شود باید به گونه فرش‌ها قرارداده شوند که به بافت آن‌ها فشار وارد نشود و منجر به تا خوردگی فرش نشود. توجه به این نکات جزئی از طرف قالیشویی، باعث رضایت مشتری و جلوگیری کردن از هر گونه آسیب جزئی به فرش می‌شود.

چگونه اصالت و کیفیت یک قالیشویی خوب را بشناسیم ؟

۸- داشتن کانال ارتباطی با مشتری

یکی از مسائلی که امروزه برای مشتریان بسیار اهمیت دارد این است که قالیشویی موردنظرشان دارای سایت‌های ویژه مشتریان، باشد تا مشتریان بتوانند به‌راحتی نظر خودشان را در مورد نحوه کار قالیشویی عنوان کنند و مشتریان جدید با خواندن نظرات بقیه، بتوانند، یک قالیشویی مناسب را انتخاب کنند. همچنین باید این قالیشویی‌ها بتوانند سفارشات مشتریان را به‌صورت آنلاین ثبت نمایند. این کار باعث افزایش سرعت ‌عمل قالیشویی‌ها می‌شود و همچنین باعث می‌شود که مشتریان راحت‌تر ثبت سفارش کنند و از تمام مراحل شستن فرش هایشان باخبر شوند.

۹- وقت‌شناس باشد

یک قالیشویی برای این‌که اعتبار خود را در نزد مشتریان بالا ببرد باید برای وقت مشتری ارزش قائل باشد و بتواند فرش را در موعد مقرر به دست مشتری برساند. اگر قالیشویی به‌موقع خدمات را انجام دهد،  باعث می‌شود که مشتریان زیادی را جذب کند زیرا با توجه به این‌که بیشتر شستشوی فرش در زمان نزدیک به عید صورت می‌گیرد و مشغله کاری افراد زیاد است،  انجام این کار از طرف قالیشویی باعث جذب مشتریان بیشتر و همچنین اعتماد بیشتر مشتریان سابق می‌شود. زیرا دراین ‌صورت مشتریان بهتر می‌توانند طبق برنامه‌ریزی‌های خودشان عمل کنند.

۱۰- آب‌گیری فرش

فرش باید به‌صورت کامل آب‌گیری شود تا از نظر شرعی هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد و برای این‌که قالیشویی بتواند، آب بیشتری برای شستشوی فرش استفاده کند بهتر است که از آب خوراکی، برای شستشو استفاده نکند و از آب تصفیه ‌شده برای شستشوی فرش استفاده کند.

۱۱- استفاده از افراد حرفه‌ای

اگر قالیشویی، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرد باعث می‌شود که تمامی خدمات مربوط به فرش را با دقت بیشتری انجام دهد و به گونه‌ای باشد که باعث آسیب به کیفیت فرش نشود. همچنین این کارشناسان قبل از شستشوی فرش، تمامی فرش را به‌خوبی بررسی می‌کنند تا در صورت وجود آسیب در فرش، مشتری را در جریان بگذارند و درصدد رفع آن باشند. افراد حرفه‌ای که در قالیشویی‌ها استخدام می‌شوند، از تمامی خصوصیات فرش به‌خوبی آگاه هستند و می‌توانند اگر آسیبی در فرش وجود داشته باشد، با توجه به نوع الیاف بکار برده در فرش و ترکیب رنگ‌ها در آن یک ترمیم مناسب برای فرش انجام دهند. به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه آثاری از ترمیم بر روی فرش مشخص نباشد و باعث ایجاد جلوه‌ای ناپسند در فرش نشود.

 اگر قالیشویی مدنظر شما، تمامی این ویژگی‌ها را دارد می‌توانید با خیال راحت فرش تان را به آن‌ها بسپارید و نگرانی از نتیجه کار نداشته باشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید