سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان پرداخت یارانه نقدی مرداد ماه ۱۴۰۱ را مشخص نکرده ، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد.

ماجرای پرداخت یارانه نقدی ۲ میلیون تومانی در مردادماه چیست؟ | ۵ برابر شدن یارانه نقدی این سه دهک درآمدی

به گزارش سلام نو؛ چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یارانه مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت باید در سال جاری افزایش یابد، گفت: در حال حاضر یارانه مراکز غیردولتی با رقم ثابت پرداخت می‌شود؛ اما باتوجه به اصلاح سیاستهای ارزی، هزینه‌های نگهداری معلولان و سالمندان افزایش یافته است. هرچند که دولت در راستای کنترل و تثبیت قیمت دارو، یارانه تخصیص داده، اما مددجویان هزینه‌های خوراک و پوشاک نیز دارند.

اصغر کاظمی با اشاره به میزان یارانه مراکز نگهداری از معلولان بیان کرد: باتوجه به اینکه مراکز نگهداری به صورت روزانه و شبانه هستند، یارانه آنها نیز متفاوت است به طوریکه سال گذشته به طور میانگین یارانه مراکز شبانه‌روزی حدود ۲ میلیون تومان و یارانه مراکز نگهداری روزانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است.

وی با اشاره اینکه یارانه مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت باید در سال جاری افزایش یابد، گفت: رقم افزایش سالانه یارانه مراکز نگهداری باید طی صورت جلسه‌ای به تایید نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان بهزیستی و نماینده انجمن عالی مراکز غیردولتی برسد. باتوجه به میزان اعتباری که امسال داشتیم، پیشنهادمان این بود که درصدی به یارانه سال گذشته اضافه شود، اما هنوز بر روی رقم آن توافقی صورت نگرفته است و در این زمینه باید صورت جلسه‌ای پیاده و تنظیم و برای هیات وزیران ارسال شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: این سازمان از ابتدای سال با مراکز غیردولتی درخصوص یارانه افراد دارای معلولیت مستقر در مراکز نگهداری چندین جلسه برگزار کرد. آنها از ما فرصت می‌خواهند و در حال رایزنی برای افزایش اعتبار مربوطه هستند.


بیشتر بخوانید:

آیا واریز پرداخت یارانه نقدی منتفی شد؟ | ماجرای حذف یارانه نقدی چیست؟

خبر خوش برای یارانه بگیران | طرح واریز یارانه بنزین از چه زمانی اجرایی می شود؟


کاظمی ادامه داد: در حال حاضر یارانه مراکز غیردولتی با رقم ثابت پرداخت می‌شود؛ هرچند دولت به دارو سوبسید می‌دهد، اما مددجویان هزینه‌های خوراک و پوشاک نیز دارند.

وی در پاسخ به این سوال که سهم پرداختی خانواده‌های مددجویان مستقر در مراکز نگهداری چقدر است؟ نیز گفت: طبق قانون، تقریبا مراکز شبانه‌روزی ماهانه ۷۰۰ هزار تومان و مراکز روزانه ۳۰۰ هزار تومان از خانواده‌ها دریافت می‌کنند اما باتوجه به اینکه ۷۰ درصد مددجویانی که در این مراکز پذیرش می‌شوند در دهک یک تا ۳ قرار دارند، نمی‌توانند سهم‌شان را پرداخت کنند؛ به ویژه در استان‌های مناطق محروم و شهرستانها عمدتا سهم خانواده قابل دریافت نیست و خانواده خود مستحق هستند و برخی از آنها در خط فقر و زیر خط فقر قرار دارند لذا باتوجه به اینکه هزینه‌ها بالاست، لازم است تدابیری برای افزایش یارانه مراکز اندیشیده شود.

یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۱ چقدر است؟

فرارو نوشت :واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند.

در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی‌اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

طرح کالابرگ کی اجرایی می شود؟

نایب رئیس مجلس درباره استفاده از کالابرگ الکترونیکی، گفت: مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول، تورم ایجاد می‌کند بنابراین موضوع کالابرگ، یعنی رساندن کالا به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است.

عبدالرضا مصری درباره ضرورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی، گفت: مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول، تورم ایجاد می‌کند بنابراین سازوکار ارائه کالا با کالابرگ یعنی رساندن کالا به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است اما در این زمینه دولت به دنبال سیستمی است که برای مردم مشکلی ایجاد نشود. خوشبختانه برای نان این موضوع در چند استان به صورت آزمایشی در حال اجرا است که به نظر می‌رسد پس از اجرای مرحله آزمایشی، فضا برای به موضوع کالابرگ آماده‌تر خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه در ماه‌های اخیر با مشکل جدیدی در دنیا یعنی تورم جهانی روبه‌رو شده‌ایم و معادلات خریداران و فروشندگان به هم ریخته است. پیش از این به ویژه برای نهاده‌های کشاورزی بازار سنتی وجود داشت و حجم تقاضای خریدار و حجم عرضه فروشنده مشخص بود اما در حال حاضر فروشندگان در عرضه کالا حداقل برای منطقه ما دچار مشکل شدند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به تمام موضوعات مذکور، شرایط اقتصادی سخت است و مردم بیشتر از همه این سختی را تحمل می‌کنند دولت باید تمهیداتی برای این موضوع داشته باشد. کار هم برای دولت و هم برای ملت از لحاظ اقتصادی سخت شده که امیدواریم شرایطی ایجاد شود از این مرحله عبور کنیم.

مصری با تاکید بر اینکه ما ۱۰۰ درصد با کالابرگ موافق هستیم، تصریح کرد: با تزریق پول موافق نیستم اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت فعلاً هیچ راهی نداشته چرا که سیستم اجرای این موضوع آزمایش نشده بود. هرچند زیرساخت‌ها در تئوری خوب بود اما آزمایش نشده بود تا زمانی هم سیستم آزمایش نشود، نمی‌توان آن را دفعتی اجرایی کرد، امیدواریم مراحل آزمایش سریع‌تر سپری شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید