اسلام فرهنگ و اهمیت خاصی را برای لباس نوزادان در نطر گرفته است. یکی از این فرهنگ‌ها نگاه ویژه به لباس نوزادان است. در اسلام تاکید شده تا لباس زرد به نوزاد پوشانده نشود.

دلیل مخالفت اسلام با پوشاندن لباس زرد به نوزاد چیست؟

به گزارش سلام نو، در طب اسلامی و طبق سخن پیامبر نباید لباس زرد بر تن نوزاد کنید و رنگ مناسب لباس برای نوزاد سفید می باشد.

باوری که در طب اسلامی وجود دارد این است که طیف خاصی از رنگ ها با طیفی از طول موج ها در ارتباط هستند که حضرت علی علیه السلام در «نهج البلاغه» به آنها اشاره داشته و برای به کارگیری صحیح آن ها توصیه هایی را فرموده اند.

دلیل مخالفت اسلام با پوشاندن لباس زرد به نوزاد چیست؟

فرهنگ اسلامی اهمیت خاص و زیادی برای رنگ لباس کودک و نوزاد قائل شده است در این مورد در روایات ذکر شده است که در بدو تولد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومان (علیهم السلام) نگاه ویژه ای به نوع لباس نوزادان داشتند. چرا که تاکید کردن بر اینکه لباس سفید به کودک بپوشانید و از پوشاندن لباس زرد خودداری کنید حاکی از تاثیر و اهمیت رنگ لباس بر نوزاد می باشد.

در روایتی نقل شده است که به هنگام تولد امام حسن علیه السلام ،حضرت فاطمه (س) با سرپیچی از امر رسول الله داخل پارچه ای زرد رنگ قرارداد. که در آن هنگام رسول الله (ص) خطاب به او فرمود:مگر تو را نه به استفاده از لباس زرد رنگ برای کودک نکردم؟ سپس آن را دور انداخت و او را در پارچه سفیدی پیچانید. مگر حضرت زهرا (س) از هر گناه و خطایی مبرّا نبودند؟ پس به چه علت خلاف فرموده پیامبر کاری را انجام دادند؟

دلیل مخالفت اسلام با پوشاندن لباس زرد به نوزاد چیست؟

کامل‌ترین پاسخ به این موضوع چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره شد امام حسن مجتبی علیه السلام به هنگام تولد در لباس زردی پوشانده شده بود و همین که نزد پیامبر آوردنش حضرت بدون وقت نوزاد را در آغوش گرفت و طبق برخی گزارشات لباس سفید به تن او کرد.

در مورد شخصی که نوزاد را با لباس زرد رنگ به خدمت پیامبر آورد نقل های متفاوتی وجود دارد.

۱- اسماء بنت عمیس می گوید: هنگامی که حسن (ع) متولد شدند پیامبر فرمودند:فرزند من را در آغوشم بدهید و من همچنان که نوزاد را داخل پارچه زرد قرار داده بودند تقدیم ایشان کردم.پیامبر (ص) اقدام به کنار زدن پارچه زرد رنگ کرد.البته در نقل دیگری، پیامبر اسلام (ص)، اسماء مورد سرزنش پیامبر فراگرفت.

۲- عروه بن فیروز از سواده بنت مسرج (مسرح) روایت می کند:هنگامی که فاطمه (س) امام حسن را به دنیا آوردند من به پیامبر خبرش را رسانده و حضرت بسیار خوشحال شدند و از آنجایی که نوزاد را در پارچه زرد رنگی پیچیده بود به نزد پیامبر برد اما پیامبر پارچه سفیدی را به جای آن پارچه زرد قرار دادند. در نقل دیگری، سواده می گوید:زمانی که پیامبر (ص) در این مورد ما را نکوهش کرد، من گفتم:«وَ لَمْ أجِدْ من ذلک بُدّاً»؛ «پارچه دیگری نداشتیم!».

۳- امام سجاد (ع) فرمود:‏ هنگامی که حضرت فاطمه (س) ، زایمان کردند با مشورت امام علی علیه السلام در مورد نام فرزندشان گفت و گو می کردند که با ورود پیامبر اسلام (ص) مواجه می شوند امام حسن را در حالی که در یک پارچه رنگ قرار داده بودند به خدمت حضرت می آورند پیامبر صلی الله به محض دیدن نوزاد خطاب به حضرت فاطمه می فرماید:مگر تو را به استفاده از لباس زرد رنگ برای نوزاد منع نکردم؟ سپس آن را دور انداخت و او را در پارچه سفیدی پیچانید.

۴- هرچند در این روایت، سرزنش و نکوهشی از سوی پیامبر (ص) در این باره ملاحظه می شود، اما مشخص نیست که چه کسی لباس را پوشانده و چه شخصی نوزاد را خدمت پیامبر (ص) آورده است.

از دیگر روایات نیز برمی آید که پوشاندن نوزاد توسط اطرافیان بود و نه پدر و مادر.

دلیل مخالفت اسلام با پوشاندن لباس زرد به نوزاد چیست؟

منابع:

[۱]. صدوق، محمد بن علی‏، عیون أخبار الرضا (ع)، محقق، لاجوردی، مهدی‏، ج‏ ۲، ص. ۲۵ - ۲۶، تهران، نشر جهان‏، چاپ اول، ۱۳۷۸ ق‏.

[۲]. ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی‏، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج. ‏۴، ص. ۲۵ و ۲۶، قم، علامه‏، چاپ اول، ۱۳۷۹ ق‏.

[۳]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج‏ ۶، ص. ۱۵۶ - ۱۵۷، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ ق؛ ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج. ‏۸، ص. ۱۹۵، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق.

[۴]. ابن عساکر، علی بن حسن، ‏ تاریخ مدینة دمشق، ج. ‏۱۳، ص. ۱۶۹، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق؛ ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله، ‏ معرفة الصحابة، ج. ‏۵، ص. ۲۵۴، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون‏، چاپ اول، ۱۴۲۲ ق؛ قاضی نور الله مرعشی‏، احقاق الحق و ازهاق الباطل‏، ج. ‏۲۶، ص. ۳۴۰، و ج. ۳۳، ص. ۴۴۰، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق‏.

[۵]. صدوق، محمد بن علی‏، الأمالی، ص. ۱۳۴، بیروت، اعلمی، ‏چاپ پنجم، ۱۴۰۰ ق‏؛ همو، علل الشرائع، ج. ‏۱، ص. ۱۳۷، قم، کتاب فروشی داوری‏، چاپ اول‏، ۱۳۸۵ ش.

منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید