دولت لهستان به منظور جبران کسری تانک‌های خود که در جریان حمله روسیه به اوکراین، به کی‌یف ارسال کرد، ۱۱۶ تانک دست دوم آبرامز از آمریکا می‌خرد.

لهستان به دنبال خرید تانک‌های دست دوم آمریکایی

به گزارش سلام نو، ایرنا به از راشاتودی نوشت: ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان جمعه شب گفت، ورشو در خصوص خرید این تانک‌ها با کاخ سفید به توافق رسیده است.

به نوشته رسانه‌های لهستان نخستین گروه از تانک‌های آمریکایی اوایل سال آینده تحویل لهستان خواهد شد تا جایگزین ۲۴۰ تانک تی ۷۲ زمان شوروی شوند که در ماه آوریل به اوکراین تحویل شد.

این کشور ابتدا امیدوار بود که بتواند تانک‌های آلمانی لئوپارد ۲ را خریداری کند. اما پس از عدم توافق با آلمان، آندری دودا رئیس جمهور لهستان در ماه مه، برلین را به نقض وعده خود متهم کرد.

در ماه آوریل، لهستان و آمریکا قرارداد جداگانه‌ای برای خرید ۲۵۰ تانک آبرامز جدید امضا کردند.

بسیاری از کشورهای غربی، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در اواخر ماه فوریه، تسلیحات سنگین به اوکراین ارسال کردند.

به گزارش ایرنا، اواخر ماه آوریل، وزارت امورخارجه روسیه یادداشتی اعتراض آمیز را به کشورهای ناتو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز اعلام کرده است، هر محموله سلاحی که از کشورهای غربی به اوکراین ارسال شود یک هدف معتبر برای نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌اش پنجمین ماه خود را می‌گذراند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید