خشایار نادی با اشاره به مشکل تورم گفت: تورم اگر به بخش تولید هدایت شود خوب است ولی اگر غیر از این باشد به ضرر اقتصاد کشور و مردم است و موجب نارضایتی مردم می شود و مردم را تحت فشار شدید قرار می‌دهد.

بیشترین و عمده‌ترین مشکلات ما در حوزه مسکن به دولت یازدهم و دوازدهم بر می‌گردد

سلام نو - سرویس اقتصادی: حزب ایران قوی، یکی از احزاب سیاسی نوپای کشور است که با حمایت جمعی از نخبگان کشور راه اندازی شده است. این حزب بنا دارد با احیای ارزش های والای انقلاب و بها دادن به بانوان و جوانان در عرصه های مهم کشور تاثیرگذار باشد و چهره جدید و متفاوتی از احزاب نشان دهد.

خشایار نادی، دبیر کل این حزب نیز طی چند ماه اخیر که این شکل گرفته با دیگر با اقششار مختلف در استان ها و شهرستان‌ها نشان داده که پایتخت نشین نیست و به قابلیت‌های استان‌ها نیز توجه دارد.

از این رو طی گفت‌وگویی اختصاصی با نادی دیدگاه های وی را در رابطه با مسائل مهم و روز اقتصادی کشور جویا شدیم. آنچه در پی می آید حاصل این گفت‌وگو است.

یکی از مشکلات بزرگ کشور ما معضل مسکن به‌خصوص برای جوانان است. نظر شما در رابطه با طرح‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن چیست؟ اگر شما جای وزیر راه و شهرسازی بودید چه طرحی برای مشکلات اجازه نشین‌ها داشتید؟

به اعتقاد من بیشترین و عمده‌ترین مشکلات ما در حوزه مسکن به دولت یازدهم و دوازدهم برمی‌گردد. وزیر وقت راه و شهرسازی در دولت قبل اعتقادی به ساخت مسکن ارزان برای اقشار کم بضاعت قیمت توسط دولت نداشت و همین دیدگاه موجب بروز مشکلاتی شد و در نهایت به دولت سیزدهم نیز رسید.

به اعتقاد من دولت سیزدهم اگر بتواند ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن را برای تمام اقشار اعم از مرد و زن، مجرد و متاهل را اجرا کند در این مسیر گام بلندی برداشته است چرا که جوانان برای تشکیل خانواده و تاهل باید به فکر مسکن باشند و در شرایط فعلی و با این درآمدهای نازل چططور می توانند تامین مسکن کنند؟

یکی از راه‌های که دولت می‌تواند از آن برای اجرای این وعده اش استفاده کند، استفاده از  زمین‌های صفر و بایر در اطراف تهران و کلان‌شهرها و تکنولوژی ساخت مسکن پیش ساخته است که در داخل کشور امکان اجرای آن را داریم.

این طرح باید بعنوان یک قانون سه فوریتی توسط دولت تصویب شود تا دولت برای ساخت سریع مسکن بخصوص برای جوانان مکلف شود.

علاوه بر این با توجه به وجود بافت های فرسوده در محلات تهران، می توانیم این محلات به دو شکل انبوه سازی و شخصی برای تامین مسکن ارزان قیمت مورد استفاده قرار دهیم. در روش انبوه سازی، پیمانکار در هر محله خانه های فرسوده را برایصاحبان آنها بازسازی می کرد و بخشی از زمینهای آن را نیز بعنوان سود خودش سازی می کند و در روش شخصی سازی هر مجموعه با هم اقدام به ساخت آپارتمان و تجمیع سازی می کنند.

در بحث اجاره مسکن نیز قانون افزایش ۲۵ درصد اجاره بها، از سوی سران سه قوه به تصویب رسیده و باید با جدیت روی آن نظارت باشد و اجرا شود. هر کسی ( موجری ) هم این قانون را رعایت نکرد باید با او بطور جدی برخورد شود. البته در موضوع اجاره مسکن ، ۷۰ درصد موجرها و ۳۰ درصد بنگاه مشاورین املاک نقش دارند و باید با هدایت دولت از مردم حمایت کنند و کنار مردم باشند.

دولت و شهرداری ها هم باید متقابلا از موجرها و بنگاه های معاملات مسکن صالح و سالم با ارائه بسته های تشویقی حمایت کند.

کسانی هم که خانه هایشان را خالی نگه می دارند و به کسی اجاره نمی دهند باید تا ۸۰درصد قیمت آن را به دولت مالیات بدهند و این موضوع هم باید با جدیت در رابطه با مالکان خاطی اجرا شود.

همانطور که می‌دانید ارز ترجیحی طی سال های اخیر موجب فساد زیادی در کشور شده بود با این وجود دولت قبل جسارت حذف آن را نداشت. با این وجود برخی منتقدین تورم اخیر کشور را تحت تاثیر حذل ارز ترجیحی می دانند. نظر شما در این رابطه چیست؟

تورم اگر به بخش تولید هدایت شود خوب است ولی اگر غیر از این باشد به ضرر اقتصاد کشور و مردم است و موجب نارضایتی مردم می شود و مردم را تحت فشار شدید قرار می‌دهد. مردم به‌خصوص اقشار آسیب پذیر و مستضعف اذیت می شوند. اختصاص ارز ترجیحی ( ارز جهانگیری ) که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم ، بانی آن شد، از اول هم اشتباه بود. این ارز باید با هدف کمک به تامین کالاهای اساسی مردم از جمله تامین داروی بیماران خاص در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت، ولی متاسفانه با فرصت طلبی آقازاده‌های دولت قبلی از مسیر اصلی خودش منحرف و در مسیرهای اشتباه موجب فساد و رانت  شد و حتی دولت قبل هم می دانست که نباید پرداخت شود.  

نقش انباشت نقدینگی و پول های داغ در اقتصاد فعلی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ متاسفانه دولت قبل با تشویق مردم سرمایه های زیادی را وارد این حوزه کرد اما در نهایت موجب ضرر و زیان زیادی شد و بسیاری از مردم تمام سرمایه شان را در بورس از دست دادند. به نظر شما اکنون وضعیت بورس برای سرمایه گذاری چطور است؟

در دولت قبل نقدینگی نزدیک به هشت برابر شد و باعث شد تورم به شدت افزایش پیدا کند. سرمایه به سمت تولید سوق داده نشد. از تولید کننده‌ها و کار آفرینان حمایتی صورت نگرفت. در نتیجه بسیاری از مردم طلا، ارز، مسکن، ملک، خودرو، بورس و سهام را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند. پول و سرمایه ای عظیمی که در دست مردم بود به سمت دلالی و واسطه گری رفت و باعث افزایش سرسام آور کالاها شد. این پول داغ مشکلات فراوانی را برای قشر آسیب پذیر و نیازمند جامعه بوجود آورد چه بسا بسیاری از آنها حتی قادر نبودن بسیاری از کالاهای اساسی را تهیه کنند.

برخی مسولین دولت دوازدهم در مقاطعی با تشویق مردم سرمایه های آنان را به سمت بازار بورس و سهام سوق دادند ای کار بدون هیچگونه آموزش و آگاهی اتفاق افتاد.

بیشترین و عمده‌ترین مشکلات ما در حوزه مسکن به دولت یازدهم و دوازدهم بر می‌گردد

در صورتیکه آنان با داشتن رسانه ها، شرکت های حقوقی، بازار گردان ها و سبد گردان ها می توانستند جلوی شیب تند ریزش بورس و سهام را بگیرند و آن را کنترل کنند ولی این کار را نکردند. در استقرار دولت سیزدهم اوضاع بورس و سهام قطعا بهتر شده و سیر صعودی دارد و شاخص بالا آمد. برای بهبودی کامل مردم باید صبر کنند و تنها علاج اینکار در حال حاضر صبر است و سرمایگذاران باید بدانند که این کار به سرعت قابل حل نیست.

در دولت سیزدهم افرادی متخصص و کاردان در حوزه بورس و فرا بورس منصوب شدند و قوانینی که دولت قبل وضع شده بود را اصلاح کردند. در حال افراد برای سرمایه گذاری اول باید ماهیت بازار را درک کنند. یعنی اینکه از نظر روانشناسی به بازار اشراف داشته باشند و اینکه مازاد پس اندازشون را برای وارد کردن به بازار سرمایه گذاری در نظر بگیرند و در نهایت از آگاهی و آموزش غافل نباشند. با توجه به فرآیندی که ما در این چند سال شاهد آن بودیم شواهد نشان از میزان رشد بازار بورس و سرمایه دارد.

رمزارز ها در تمام دنیا و از جمله کشور ما رونق زیادی گرفته اند. آیا در این رابطه مشکل شرعی وجود دارد؟ مقام معظم رهبری در این رابطه چه نظری دارند؟

امروزه نه تنها در ایران بلکه جهان بازار رمز ارزها رونق زیادی گرفته است. تاثیر این موضوع در اقتصاد ما نیز ابعاد مختلفی دارد. اول اینکه از آنجایی که ما بدلیل تحریم ها امکان جابجایی و انتقال پول را نداریم، این ارزها یکی از اهرم های بسیار خوب است. اما طبیعتا به جهت اینکه در حوزه رمرز ارزها بحث احراز هویت مشتری به اندازه بانکها جدی گرفته نمی شود، در کنارش مخاطراتی نیز وجود دارد. بنابراین یکی از آفتها و معایب رمزارزها موضوع پولشویی است. بنابراین اگر ما بتوانیم از مزایای رمزارزها برای کشور استفاده کنیم و معایب آن را نیز در داخل کشور پوشش بدهیم، که در رابطه با پولشویی برایمان مسئله ایجاد کند ، می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. یک موضوع دیگر در بازار رمزارزها این است که این بازار بسیار ناپایدار است و هنوز به نسبت مارکت بورس بین المللی، حجم کمی دارند بنابراین برای ورود مردم ما به این حوزه باید حتما در رابطه با آموزش آن و معرفی آفت های آن کار کنیم که این موضوع نیز به بحران اجتماعی یا اقتصادی نبدیل نشود.

پیش از این مردم حجم زیادی از سرمایه شان در بازار بورس از دست دادند و رمزارزها به طریقه اولی می توانند سرمایه مردم دچار مخاطره کنند.

جنابعالی در حزب ایران قوی چه طرحی برای ورود به عرصه های اقتصادی کشور دارید؟

حزب ایران قوی، یکی از معدود احزابی است که کادر اصلی آن را بانوان و جوانان نخبه تشکیل می دهند و نسبت به عملکرد خود پاسخگو خواهد بود. حزب ایران قوی دارای کمیسیون و کمیته‌های مختلف از جمله کمیسیون های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و ...  است. ما در بخش اقتصادی از جمله حوزه مسکن و کارآفرینی بانوان بی سرپرست و بدسرپرست طرح‌هایی را داریم و در حال آماده کردن آنها هستیم. یکی دیگر از اهداف ما استفاده از بانوان و جوانان در مناصب و مسئولیت های مهم کشور است. قطعا ما در حوزه‌های مختلف اعم از بهداشت و درمان، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی برنامه مدون علمی و خوبی در دست اجرا داریم.

کد خبرنگار: ۹
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    دولت آقای روحانی اگر مسکن مهر ها را به موقع تحویل می داد الان مشکل مسکن نداشتیم.
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    شما وزیر میشدید وضع ما الان خوب بود و خانه هم ارزان.
  • پور علی IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    گرانی مسکن را حل کنید و طرحی که مردم را خوشحال کند را ویاده کنید
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    نقد های منصفانه ای ارایه دادید آفرین به شما که اینقدر به فکر مردم هستید.
  • مسعود IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    برای حزب ایران قوی آرزوی موفقیت دارم.این حزب برای کل کشور برنامه دارد.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    برادر برای جوانان و‌ نخبگان می خواهید چیکار کنید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید