پس از مذاکرات دشوار کمیته‌ سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌های طالبان، معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان به مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

معافیت ۱۳ مقام طالبان افغانستان از تحریم‌های سازمان ملل تمدید شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پس از پایان مهلت معافیت‌ سفر ۱۵ مقام «امارت اسلامی» افغانستان از سوی سازمان ملل، شورای امنیت این نهاد بین المللی می‌گوید برای ۱۳ مقام طالبان معافیت سفر حداقل برای دو ماه تمدید شده است.

 به نقل از «خبرگزاری صدای افغان»، این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی افغانستان به سبب اعمال محدودیت بر آموزش دختران تمدید نشده است.

بر اساس این گزارش، «سید احمد شهیدخیل»؛ معاون سرپرست وزارت معارف طالبان و «عبدالباقی بصیر اول شاه»، معروف به «عبدالباقی حقانی»؛ سرپرست وزارت تحصلات عالی، شامل افرادی هستند که ممنوعیت سفر آنها تمدید نشده‌ است.

همچنین شماری از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند پس از مذاکرات دشوار کمیته‌ سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌های طالبان، معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان به مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

به گفته‌ دیپلمات‌ها شماری از کشورها خواستار لغو همه‌ معافیت‌های سفر طالبان به‌ دلیل بدترشدن وضعیت حقوق زنان هستند، این درحالیست که شمار دیگری از کشورها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده اند.

یک منبع دیپلماتیک نیز گفته است براساس مفاد این توافق‌نامه، این معافیت به‌طور خودکار برای ۱۳ مقام طالبان در ماه سوم تمدید خواهد شد، مگر این‌که یکی از اعضای شورا اعتراض کند.

تحریم‌های سفر بر مقام‌های طالبان در سال ۱۹۹۹ وضع شده بود؛ اما سه سال پیش به سبب برگزاری مذاکرات صلح، شماری از مقام‌های طالبان از این تحریم‌ها معاف شدند.

بر اساس این گزارش تاکنون طالبان در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.

در تاریخ ۲۹ خرداد ماه سال جاری نیز، «هیتر بار» Heather Barr مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان، نشان دهنده عدم تعهد به حقوق زنان افغانستان به شمار می‌آید.

دیدبان حقوق بشر در پیامی توئیتری نوشت: تمدید این معافیت می تواند این پیام روشن را القاء کند که جامعه بین‌المللی هیچ تعهد واقعی به حقوق زنان ندارد.

وی همچنین در این پیام افزود: اجازه ندهید بدرفتاری‌های شدید در برابر زنان و دختران بدون عواقب باشد.

هیتر بار همچنین در این پیام توئیتری خود نوشت: پایان دادن به معافیت سفر مقام‌های طالبان به معنای دست کشیدن از تعامل با این گروه نیست.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر پیش از این نیز خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های بلندپایه طالبان از جمله «ملاهبت‌الله آخندزاده»، رهبر این گروه، «عبدالحق وثیق» رییس سازمان استخبارات، «شیخ محمد خالد حنفی» وزیر امر به معروف این گروه شده بود.

بر اساس ادعای دیدبان حقوق بشر، افراد مذکور در نقض جدی حقوق بشری دست داشته اند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید