مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: خطر تبعات جنگ نه فقط برای اوکراین بلکه برای جهان رو به افزایش است.

هشدار بورل درباره پیامدهای جنگ اوکراین در جهان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «جوسپ بورل» امروز در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: خطر تبعات جنگ نه فقط برای اوکراین بلکه برای جهان رو به افزایش است. وی درباره آنچه قحطی بزرگ در جهان نامید، هشدار داد و مدعی شد که جنگ باعث وضع کنونی شده و ارتباطی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ندارد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا مواد غذایی را هدف قرار نمی‌دهد، مدعی شد که میلیون‌ها تُن غلات در اوکراین محاصره شده است و بروکسل از روسیه درخواست کرده دست از محاصره بنادر اوکراین بردارد و بگذارد محصولات صادر شوند اما تاکنون پیشرفتی رخ نداده است.

روسیه و اوکراین سبد نان جهان و صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند. 

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است. 

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است. 

بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین که از تجارت حمایت می‌کند از جمله بنادر و خطوط ریلی تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. اوکراین هم صادرات برخی غلات را برای محافظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

روسیه ادعاهای مطرح شده در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش تصریح کرد که این کشور به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد «زیرا علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی هستیم.»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید