به نظر می‌رسد دلار برای عبور از مقاومت هیچ بهانه‌ای ندارد و درحالی‌که نه دولت قدرت ارزپاشی دارد و نه از اقتصاد و برجام خبرهای خوبی رسیده، این روند افزایشی همچنان در جریان خواهد بود.

نرخ دلار به باورنکردنی‌ترین رقم ممکن رسید! / دلار به کانال ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

به گزارش سلام نو، روزنامه همدلی در گزارشی خبر داد که شکاف میان دلار بازار آزاد و نیمایی به دنبال تحولات سیاسی، هر روز در حال افزایش است. ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شد تا با تحمیل گرانی‌های عجیب به کالاهای اساسی، شاید بساط رانت برچیده شود، اما داستان دیگری در اقتصاد و بازارها شکل گرفت؛ داستانی که در یک‌طرف آن دلار چهارراه استانبول و در طرف دیگر آن نرخ دلار نیمایی قرار دارد؛ دلار نیمایی که بعد از حذف ارز ترجیحی مبنای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته می‌شود، اما این‌همه ماجرا نیست.

 قیمت هر قطعه اسکناس آمریکایی صبح دیروز از زمان بازگشایی بازار، هر ساعت یک درصد افزایش یافت و از ۳۲هزار و ۵۸۰به ۳۲هزار و ۶۳۰ تومان در برخی از ساعات روز رسید تا اختلاف دلار آزاد و نیمایی در نهایت به ۳۰درصد برسد. این یعنی فاصله بین دلار آزاد با نیمایی هر روز در حال بیشتر شدن است. در حالی پیش‌بینی فعالان اقتصادی حکایت از رسیدن دلار به کانال ۵۰هزارتومانی در بازار آزاد دارد که نرخ دلار نیمایی در کانال ۲۴هزار تومان قرار دارد و هر روز فاصله عمیقی بین این دو نرخ ایجاد می‌شود.

 کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اگر دلار در ورود به کانال ۳۳هزار تومان مقاومت نکند، به‌صورت شتابان تا کانال ۳۷هزار تومان جهش خواهد کرد و به‌این‌ترتیب گپ بین دلار آزاد و نیما بیشتر هم خواهد شد. برخی می‌گویند برای نگه‌داشتن دلار در این سطح قیمتی یا حتی کاهش قیمت این ارز به کانال ۳۱هزارتومانی، باید کل درآمد ارزی کشور در یک هفته به بازار تزریق شود.

 این در حالی است که به نظر می‌رسد دلار برای عبور از مقاومت هیچ بهانه‌ای ندارد و درحالی‌که نه دولت قدرت ارزپاشی دارد و نه از اقتصاد و برجام خبرهای خوبی رسیده، این روند افزایشی همچنان در جریان خواهد بود. پیش‌ازاین گفته می‌شد در صورت گشایش‌های ارزی احتمالی روند تک‌نرخی شدن ارز ادامه خواهد داشت تا شاید بساط مادر رانت‌های کشور به‌یک‌باره جمع شود و صنایع بورسی بتوانند ارز صادراتی خود را به نرخ واقعی به فروش برسانند.

 این در حالی است که در چند هفته اخیر طی صعود نرخ ارز در بازار آزاد، دلار نیمایی تقریباً ثابت بوده. البته که این می‌تواند خبر خوبی باشد چراکه تأمین کالا عمدتاً با نرخ نیمایی انجام می‌گیرد، اما واقعیت این است که در حال حاضر فاصله زیادی بین نرخ ارز بازار آزاد و دلار نیمایی در حال شکل‌گیری است.

 بسیاری از تحلیلگران اقتصادی یکی از اقدامات خوب سکان‌داران اقتصادی دولت سیزدهم را حذف ارز ۴۲۰۰تومانی معرفی می‌کنند و می‎‌گویند یکی از اقدامات بنیادی که هم‌اکنون از سوی دولت در حال اجراست، حذف ارز ترجیحی است که در دولت قبل تصویب شد و در طول سال‌های گذشته ضربات زیادی به اقتصاد زد و منجر به توزیع صدها هزار میلیارد تومان رانت شد. این در حالی است که حالا مشابه همین داستان ارز ۴۲۰۰تومانی در زمینه دلار بازار آزاد و نیمایی در جریان است.

 تحلیل‌گران بر این باورند که با فاصله گرفتن قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد بار دیگر اقتصاد ایران با همان چالش‌های قبلی در دوره ارز ۴۲۰۰تومانی مواجه خواهد شد و ضمن آنکه به تولید آسیب خواهد زد بار دیگر منجر به توزیع رانت خواهد شد. برخی برآوردها نشان می‌دهد که فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد از سال ۱۳۹۹تاکنون منجر به توزیع ۱۶۱هزار میلیارد تومان رانت شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید