سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه مصر و اردن در سفری سرزده وارد بغداد، پایتخت عراق شدند.

وزیران خارجه مصر و اردن به عراق سفر کردند

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از الفرات نیوز نوشت: سامح شکری وزیر خارجه مصر و همتای اردنی او ایمن الصفدی صبح امروز در دیداری سرزده وارد بغداد پایتخت عراق شدند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: فواد حسین وزیر خارجه عراق در فرودگاه بین المللی بغداد از ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن و سامح شکری وزیر خارجه مصر استقبال کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، قرار است که وزیر خارجه عراق مذاکرات با همتایان مصری و اردنی خود داشته است.

گفتنی است که پیش از این، نشست سران سه کشور عراق، اردن و مصر، در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ (ششم تیرماه ۱۴۰۰) با بیانیه مشترک ۲۹ بندی به کار خود پایان داده بود. در آن بیانیه، آنچه بیش از همه مورد توجه ناظران و منتقدان در عراق قرار گرفته، بند ۲۱ است که بر واژه «توافق شد» تاکید شده بود. در این بند تصریح شده است که «سران سه کشور عراق، مصر و اردن بر سر ضرورت اجرای طرح اتصال شبکه برق و تبادل انرژی برق بین سه کشور، اتصال شبکه گاز بین عراق و مصر از طریق خاک اردن، فراهم کردن گذرگاهی برای صادرات نفت عراق از طریق اردن به مصر بواسطه تکمیل پروژه گاز عربی و ایجاد خط لوله انتقال نفت خام از بندر بصره (عراق) به بندر عقبه (اردن)، همکاری در زمینه پروژه‌های انرژی تجدید شونده برق، پتروشیمی و توانمندی سازی و تبادل تجارب و تلاش برای فراهم کردن بستر سرمایه گذاری در حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی برای اجرای طرح‌ها در سه کشور توافق کردند.

در بند ۲۳ نیز عنوان شده است که سران سه کشور عربی از طریق تکمیل پروژه ایجاد شرکت منطقه‌ای بازاریابی محصولات زراعی بر ضرورت همکاری در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی و امضای پروتکل همکاری در حوزه کشاورزی توافق کردند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید