نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند،گرفته شده است.یکی از نفایس معماری آذربایجانی به شمار می‌آید.

هوانس مقدس کلیسایی که به دست روس‌ها ساخته شده است

به گزارش سلام نو، قدمت بنای کلیسای سهرقه (سهرل) را به قرن ۵ و ۶ میلادی نسبت دادند، ولی بنای اصلی بارها بر اثر ویرانی تجدید بنا شده است. قدمت بنای فعلی که توسط معماران روسی و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده، به سال ۱۸۴۰ میلادی می رسد. این کلیسا در شهرستان شبستر، بخش صوفیان، روستای سهرل واقع شده است. این کلیسای یکی از کلیسا های ارامنه کاتولیک است و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند،گرفته شده است.

هوانس مقدس کلیسایی که به دست روس‌ها ساخته شده است

این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

کلیسای سهرقه روی تپه ای مشرف به روستای سهرل یا سهرقه مرند واقع شده است.

این کلیسای یکی از کلیسا های ارامنه کاتولیک است و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند،گرفته شده است.

بنا توسط معماران روس و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده است و قدمت آن را به سال ۱۸۴۰ میلادی رقم زده اند . این کلیسا در اثر زلزله ۱۹۳۶ به شدت آسیب دیده و بعد از آن واقعه درها و پنجره های بنا به تاراج رفته است ولی آنچه از آن دوران به یادگار مانده خود در شمار یکی از نفایس معماری آذربایجانی به شمار می آید.

هوانس مقدس کلیسایی که به دست روس‌ها ساخته شده است

بنابه شکل مستطیل به ابعاد ۳۰/۶ * ۴۵/۱۸ متر است که با آجر ساخته شده و از سه قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب تشکیل یافته است. ضلع غربی بنا را ،ایوان آجری آن تشکیل میدهد که بوسیله دو راه پله به برج ناقوس کلیسا که آن هم بصورت برجی بلند با پلان ستاره ای شکل و گنبد رک خیاری جلب توجه میکند، ارتباط مییابد .تالار مرکزی کلیسا ، دارای پلان مستطیل شکل با پوشش گنبدی است . طاق مرکزی آن نیز بوسیله کاربندیهای آجری به پلانی ۱۰ ضلعی تبدیل میشود که پایه گریو گنبد تالار بر روی آن قرار میگیرد.پوشش خارجی بنا به صورت گریو استوانه ای و گنبدی مخروطی خودنمایی میکند .طرح آجرکاری گنبد نیز از مهمترین کارهای دوران قاجاریه محسوب میشود.

محراب کلیسا در منتهی الیه ضلع شرقی بنا ، با گنبد رک بر روی گریوی هشت ضلعی قرار گرفته است. بر روی دیوار خارجی کلیسا طاقنماهایی با طاق هلالی شکل تعبیه کرده اند که از یکنواختی و سادگی بنا می کاهد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/47/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D8%B1%D9%82%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2.jpg

 

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید