سمور سنگی، گوشتخواری با جثه کوچک و شبیه به گربه خانگی است؛ بدنش قهوه‌ای و تنها یک لکه سفید در زیر گلوی خود دارد که توسط همین لکه به راحتی قابل شناسایی است.

خبرسازی راسوها در تهران / موش‌های تهران طعمه راسوها می‌شوند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه راسوها خطری برای انسان ندارند، گفت: جمعیت زیاد موش‌های تهران و پرندگان خانگی می‌توانند طعمه راسو باشند.

طی چند روز گذشته حضور راسو در خیابان‌های تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده است.

مهدی زارع خورمیزی، کارشناس محیط زیست و تنوع زیستی اظهار کرد: تصویری که از راسو در تهران مشاهده شده مربوط به سمور سنگی است. این اولین بار نیست که حضور گونه‌هایی از خانواده راسو در تهران گزارش و مشاهده شده است. پیش از این نیز ۵ گونه از خانواده راسوها در پایتخت گزارش شده بود.

وی ادامه داد: سمور سنگی، گوشتخواری با جثه کوچک و شبیه به گربه خانگی است؛ بدنش قهوه‌ای و تنها یک لکه سفید در زیر گلوی خود دارد که توسط همین لکه به راحتی قابل شناسایی است. این گونه بیشتر در زیستگاه‌های کوهستانی و صعب‌العبور زندگی می‌کند و در بیشتر مناطق کوهستانی کشور دیده شده است. سمور سنگی خطری برای انسان ندارد و مشکلی برای ما درست نمی‌کند و تغذیه آن از جوندگان کوچک مانند موش، تخم پرندگان و پستانداران کوچک و حشرات است.

این کارشناس محیط زیست گفت: با توجه به این که این حیوان در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند، گاهی به روستاها و مناطق مسکونی حاشیه کوهستان‌ها نزدیک می‌شود و به مرغ و خروس‌های روستاییان حمله می‌کند. احتمالاً محل حضور راسو در تهران نیز در حاشیه شهر بوده و راسو برای یافتن غذا وارد شهر شده است. جمعیت زیاد موش‌ها در تهران و پرندگان خانگی نیز می‌توانند طعمه راسو باشند.

زارع در رابطه با آخرین وضعیت جمعیت راسوها در کشور توضیح داد: جمعیت این گونه در رده کمترین نگرانی فهرست سرخ "IUCN" قرار دارد اما تلف شدن بر اثر تصادفات جاده‌ای، سگ‌های گله، سگ‌های نگهبان دامداری‌ها و مرغداری‌ها، سگ‌های ولگرد، استفاده از طعمه مسموم و شکار غیرقانونی جمعیت این گونه را در داخل کشور تهدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما ۸ گونه از خانواده راسوها شامل سمور سنگی، رودک عسل‌خوار، گورکن، زرده‌بر، شنگ هندی، سمور جنگلی و رودک یافت می‌شوند. سمور سنگی حیوانی باهوش است و نقش مهمی در اکوسیستم دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید