آسیاب‌های آبی دزفول یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان به شمار می‌ روند و به شماره ۳۹۸۴ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. پایه این آسیاب‌ ها از ملات گچ، خاکستر و آجرها در سه ردیف ساخته شده‌ اند که تکرار شده و در قسمت‌هایی از سنگ ساخته می‌شود.

از سازه‌های آبی دزفول چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، شهر دزفول در شمال خوزستان حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم دارد. بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است. آسیاب های تاریخی دزفول بخش مهمی از سازه های آبی این شهر هستند که در سه قسمت رودخانه دز واقع شده اند.

از سازه‌های آبی دزفول چه می‌دانید؟

نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده که استفاده از آنها برای آرد کردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد این شهر را رونق بخشیده بود.
تعداد این آسیاب ها بین ۵۰ تا ۶۰ حلقه است که برخی از این آسیاب ها زیر پل قدیم ، برخی زیر پل جدید و برخی در محدوده ‘ علی کله ‘ در این شهر واقع شده اند که به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آنها تخریب شد به گونه ای که هم اکنون تنها حدود ۲۰ حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.
در زمینه استفاده بهتر از طریق محوطه‌ سازی و ایجاد سفره خانه سنتی در کنار این سازه‌ ها و بازسازی و راه‌اندازی چرخ یکی از آسیاب‌ها این مجموعه لقب موزه آب به خود گرفته که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. قرارگیری موزه آب دزفول ( مجموعه آسیاب ها ) در بستر رودخانه دز، و در مجاورت جاده ساحلی و پارک ساحلی رعنا و پل قدیم دزفول، این مجموعه را به یکی از جاذبه های گردشگری دزفول تبدیل کرده است.
آسیاب‌ های آبی دزفول یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان به شمار می‌ روند و به شماره ۳۹۸۴ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در اسفند ماه ۱۳۹۰ در راستای ثبت جهانی سازه های آبی شهر دزفول به همراه بافت قدیم و پل تاریخی آن، دفتر یونسکو در دزفول بازگشایی شده است.

از سازه‌های آبی دزفول چه می‌دانید؟

نخستین آسیاب آبی دزفول همزمان با ساخت پل باستانی دزفول یک هزار و ۷۰۰ سال پیش در دوران ساسانی و با توجه به نیاز مردم در بستر رودخانه دز ساخته شد. بسیاری از این آسیاب ها تا اوایل دوره پهلوی دوم فعال بوده و نیاز مردم برای تامین آرد را برطرف می کرد اما با ساخت کارخانه آرد این آسیاب ها جایگاه اولیه خود را از دست دادند.
آن‌چه امروز به عنوان آسیاب‌های آبی شناخته می‌شود، مجموعه‌ای است از سازه‌ های آبی که در گذشته به عنوان بند و آسیاب استفاده می‌ شده است. این مجموعه در ارتباط با جریان دایمی رود دز و با توجه به بررسی‌ هایی که بر نمونه‌ هایی از مصالح این آسیاب‌ ها انجام شده همزمان با شکل‌ گیری هسته ساسانی شهر در بستر رودخانه ساخته شده‌ اند و در دوره‌ های بعدی توسعه شهر، به فراخور نیاز ساکنین جدید، توسعه یافته‌ اند.

از سازه‌های آبی دزفول چه می‌دانید؟


پیشینه تاریخی آسیاب‌ های آبی در ارتباط با سازه پل قدیم دزفول بوده که به دوره ساسانیان بر می‌ گردد اما عمده آثار موجود از آسیاب‌ ها که در سه بخش از رودخانه موجود می‌باشند به دوره‌ های تاریخی صفویه و قاجاریه بر می‌ گردد. این سازه‌ها از مصالحی چون قلوه سنگ رودخانه‌ ای، آجر و با ملات ساروج ساخته شده‌ اند . شکل معماری آسیاب‌ ها برگرفته از سبک معماری بومی این شهرستان بوده و به صورت یک مجموعه به هم پیوسته ساخته شده و به هم مرتبط می‌ باشند.

پایه این آسیاب‌ ها از ملات گچ، خاکستر و آجرها در سه ردیف ساخته شده‌ اند که تکرار شده و در قسمت‌ هایی از سنگ ساخته می‌ شود. دیوارها نیز از آجر و سنگ قلوه رودخانه و ملات ساروج که نوعی آهک‌ بندی بوده پوشیده شده است. نحوه کنار هم قرارگیری آسیاب‌ ها به شکلی است که در گذشته حالت سد مانند داشته تا آب را به جای مورد نظر هدایت کنند. این سیستمْ سیستم پیشرفته ساسانی بوده است که قسمت اول رودخانه راقطع می‌ کند. این سازه‌ ها پل بند یا دَمبِرِج نام دارند که علاوه بر ارتباط قسمت غرب و شرق رودخانه در زمان مورد نیاز سطح رودخانه را برای اموری نظیر آب‌ رسانی و یا تامین آب کشاورزی بالا یا پایین دست کاربرد دارد. ارتفاع درون اتاقک این آسیاب‌ ها تا کف رودخانه حدود چهار متر می‌باشد و حالت تقارن دارند.

از سازه‌های آبی دزفول چه می‌دانید؟

رومن گریشمن در کتاب هنر انسان این سیستم را قدیمی‌ ترین سیستم‌ های آبیاری جهان در دوره باستان معرفی کرده و قدمت آن را در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ سال عنوان می‌ کند که پژوهش‌ های جدید این قدمت را تایید می‌ کنند. همچنین در وسط رودخانه بر یکی از دهانه‌ ها آثار طاق عظیمی است که شبیه ایوان‌ های ساسانی بوده و با توجه به علاقه شاهان ساسانی می‌ توان آن را باقیمانده جایگاه سردار و یا محتشمی در گذشته در نظر گرفت. این سازه‌ ها پل‌ بند عظیمی هستند که بعدها با تغییراتی در قسمت‌ های آن به آسیاب تبدیل شد. با توجه به طول زمان تغییراتی توسط سیلاب‌ ها و عوامل انسانی رخ داده در آنها آخرین تغییرات را می‌ توان در زمان صفویه با تکامل سیر تولید آجر و تغییر در ابعاد آن به اندازه ۱۸.۵ در ۱۸.۵ در ۳.۵ سانتی متر برشمرد.

درون آسیاب‌ ها سنگ ۲ تکه قسمت پایین ثابت بوده و بر اثر نیروی آب رودخانه چرخ بالایی به چرخش در آورده می‌ شده است. در هر آسیاب پنج نفر کارگر داشته که مسئولیت‌ های مختلفی شامل مسئول گندم آوردن با قاطر، مسئول آوردن گندم‌ ها تا سنگ آسیاب، مسئول سنگ آسیاب و مسئول جمع‌ آوری آرد داشته‌ اند. همچنین یک نفر در شب‌ ها مسؤول آسیاب بوده است. در گذشته در فصولی که میزان حجم آب رودخانه کم می‌ شد برای بالا آمدن سطح آب و نیز انحراف آب به سمت آسیاب‌ ها از سبدهای حصیری که درون آنها را از سنگ پر می‌ کردند و روی هم قرار می‌ گرفته استفاده می‌ شده است که در مجموع تشکیل یک بند انحرافی را می‌ دادند و در اصطلاح محلی به آن چوسَله گفته می‌ شد. آسیاب‌ ها با نمای کشتی مانند ساخته شده‌اند ، این نوع معماری برای تنظیم فشار آب و یا تشدید آن بوده است.

آسیاب های آبی دزفول

این آسیاب‌ ها دارای مالکیت خصوصی بوده که به آسیابان به اصطلاح محلی لُوینه می‌ گفتند. تعداد آسیاب‌ ها در دوره‌ صفویه حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد بود که بخشی از آنها در اثر سیلاب‌ های فصلی تخریب شدند. آسیابهای آبی دزفول در بخش‌ های مختلف رودخانه دز قرار دارند. بخشی از آنها به فاصله حدود ۸۰۰ متر از سد تنظیمی دزفول و در جنوب تفریحگاه ساحلی دز، بخشی در زیر پل جدید (دوم) دزفول و بخشی دیگر نیز در کنار پل قدیم این شهرستان ساخته شده‌ اند.
 

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید