سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهارات غرب مبنی بر ممانعت مسکو از خروج کشتی‌های خارجی که در دریای سیاه و آزوف گیر کرده‌اند را بی‌اساس خواند و گفت مقامات اوکراین از همکاری خودداری می‌کنند.

 اوکراین مانع خروج ایمن کشتی‌های روسیه از دریای سیاه و آزوف است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت، اظهارات غرب در مورد ممانعت از خروج کشتی‌های خارجی توسط روسیه در دریای سیاه و آزوف بی‌اساس است، زیرا مسکو هر روز کریدورهای بشردوستانه را باز می‌کند، اما مقامات اوکراین از همکاری خودداری می‌کنند.

این دیپلمات روس توضیح داد: در مورد اظهارات روز قبل نمایندگان رسمی کشورهای خارجی در خصوص «مسدود کردن» (مسیر) کشتی‌های خارجی توسط ارتش روسیه در آب‌های دریای سیاه و آزوف، آن‌ها با واقعیت سازگار نیستند. بندر ماریوپل پس از اینکه ارتش روسیه و جمهوری خلق دونتسک کنترل آن را به دست گرفتند، کار خود را از سر گرفته، بنابراین کانال ناوبری باز و شرایط برای خروج کشتی‌ها فراهم شد.

به گفته این سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیروهای مسلح روسیه روزانه دو کریدور بشردوستانه دریایی را از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر به وقت مسکو باز می‌کنند، اما مقامات اوکراینی از تعامل با نمایندگان کشورهای خارجی و شرکت‌های مالک کشتی برای اطمینان از خروج ایمن کشتی‌های مسدود شده خودداری می‌کنند و عملاً خدمه را گروگان نگه می‌دارند.

روز پنجشنبه، ژنرال «میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه گفت که مالکان کشتی‌های خارجی فرصت‌های ارائه شده توسط روسیه را برای خروج ایمن کشتی‌های خود از بندر ماریوپل نادیده گرفته‌اند و از نمایندگی‌های دیپلماتیک بلغارستان، جمهوری دومینیکن، لیبریا، پاناما، ترکیه، جامائیکا و سازمان بین‌المللی دریانوردی خواست،  مالکان کشتی‌ها را ترغیب کنند.

به گفته این مقام نظامی روسیه، خطر مین در آب‌های بندر ماریوپل برطرف شده و  کشتی‌های غیرنظامی می‌توانند با خیال آسوده این بندر را مورد استفاده قرار دهند و یک کریدور بشردوستانه دریایی به طول ۱۳۹ مایل و عرض ۳ مایل از سایر بنادر اوکراین در دریای سیاه از ۲۷ مه (ششم خرداد) هر روز باز خواهد بود و طرف اوکراینی مسئول تضمین ایمنی کشتی‌هایی است که بنادر را ترک می‌کنند.

روز سه‌شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مین‌روب‌ها عملیات پاکسازی بندر ماریوپول را از مین‌ها به پایان رسانده و مسیرها را از کشتی‌های غرق‌شده و دیگر خطرات ناوبری آزاد کردند و کار برای احیای زیرساخت بندر نیز در حال حاضر در حال انجام است. زاخارووا روز چهارشنبه گفت که پس از مین‌زدایی، پنج کشتی خارجی توانستند این بندر را ترک کنند.

کشورهای غربی مدعی هستندروسیه با اعمال محاصره دریایی بر اوکراین، مسئول کاهش صادرات غلات از این کشور است؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است. «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن هم تاکید کرده که بحران غذایی که طی سالهای گذشته آشکار شده به خاطر تحریم‌های آمریکا و اقمارش علیه روسیه بدتر شده است. 

انتهای پیام/م

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید