جک یک وسیله بالابر است که برای اعمال نیروهای زیاد یا بلند کردن بارهای سنگین استفاده می‌شود.

چرا در ساخت و ساز از جک سقفی استفاده می‌کنیم؟

جک‌های مکانیکی از یک رشته پیچشی برای بلند کردن تجهیزات سنگین استفاده می‌کند. جک‌های هیدرولیک با استفاده از نیروی هیدرولیک کار می‌کند. سه نوع از جک‌هایی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند جک سقفی، جک ساختمانی و جک صلیبی می‌باشند. در این مقاله جک سقفی (Ceiling Jacks) را مورد بحث قرار می‌دهیم.

برای ساخت هر سازه مصالح و تجهیزاتی ضروری و مورد نیاز است که بخش‌های مختلف آن را بتوان طراحی کرد و ساخت. یکی از بخش‌های مهم در ساخت و ساز یک سازه سقف آن است که در طرح‌های متفاوتی ساخته می‌شود. یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای طراحی و ساخت سقف در سازه‌های مختلف "جک‌های سقفی" است. جک‌های سقفی، همانطور که از نام آن پیداست، برای حفظ بار ثابت و تحمل مقدار باری که سقف ایجاد می‌کند استفاده می‌شود. جک سقفی از دو قسمت جک پایه و سر جک تشکیل شده است، که سر جک دارای انواع مختلفی می‌باشد. تمام سقف‌ها برای پایداری و استحکام بالا نیاز به نگهدارنده دارند که جک ساختمانی می‌تواند این کار را انجام دهد. سقف زمانی که ساخته می‌شود احتیاج به تکیه گاه دارد تا آن را نگه دارد و سقوط نکند. نیاز به استفاده از این محصول در برخی از سقف‌ها بسیار محسوس است، مانند سقف‌های قالب بتنی که حتماً نیاز به جک سقفی دارند. از نکات مهم در هنگام تهیه جک سقفی توجه به استحکام و کیفیت آن و همچنین وزن جک می‌باشد.

اجزای جک سقفی

اجزای جک‌ سقفی از سه قسمت اصلی نری، مادگی و رزوه تشکیل می‌شوند. نگهدارنده اصلی در جک سقفی با این سه قسمت به مهار قالب و ساختار ماژولار کمک می‌کند. قسمت زیرین جک از لوله‌ای ساخته شده است که قطرهای مختلفی دارد اما متداول‌ترین آن به قطر ۶ سانتیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر است که جک را به قسمت زیرین متصل می‌کند. قسمت بالایی جک در اصل لوله‌ای به قطر ۵ سانتیمتر و ضخامت حدود ۲.۵ میلیمتر است. جک‌ها به دو صورت تولید می‌شوند: جک‌های سبک با قابلیت تحمل وزن کم و جک‌های سنگین که می‌توانند وزن زیاد و فشار بالا را تحمل کنند.

بسته به نیاز مشتری می‌توان ابعاد و ضخامت این نوع جک را تعیین کرد که به این معنی است که محدوده وزنی جک ساختمانی توسط سازنده و فروشنده تعیین می‌شود و قابل سفارش است.

سوراخ‌هایی روی لوله نر برای تنظیم ارتفاع ایجاد می‌شود. این سوراخ‌ها با پین‌های فنری در فواصل منظم ۱۰ سانتیمتری قرار می‌گیرند که با استفاده از گوه‌ها و رزوه‌های مختلف با پیچ و مهره محکم روی مادگی به هم وصل می‌شوند. جک‌های نر را می‌توان بر اساس طراحی ساختار و نوع جک متحرک ساخت.

لازم به ذکر است که در جک‌های سقفی ساخته شده به صورت عمودی، از شمع‌ها به عنوان قابلیت اطمینان بالای سازه و تحمل فشارهای جانبی استفاده می‌شود. این شمع‌ها با داشتن دو بازوی کوچک و بزرگ شکل گونیا را به خود می‌گیرند و به صورت لوله، قوطی یا لحیم ساخته می‌شوند. ویژگی مثبت این شمع‌ها و جک‌های لوله‌کشی تراز بودن آنها است که راهنمای خوبی برای تراز کردن کف سازه می‌باشد.

پایه‌های جک سقفی

پایه‌ها به عنوان تکیه‌گاهی برای قطعه‌ها و تیرهای بتنی استفاده می‌شوند. هر پایه می‌تواند حداکثر حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را تحمل کند. پایه‌ها در طول‌های ۳ متر، ۳.۵ متر و ۴ متر تولید می‌شوند. پیچ نیز توسط ماشین آلات نورد رزوه‌ای ساخته می‌شود که باعث می‌شود پایه دارای استحکام کششی و برشی بهتری باشد و مقاومت آن را در برابر فرسودگی بهبود بخشد. سرهای T شکلی که در بالای پایه‌ها نصب می‌شوند، فرآیند قالب‌بندی را ساده می‌کنند و به پایه‌ها کمک می‌کنند تا بار بتن را در تیرها و قطعه‌ها بهتر حمل کنند. برای ارتفاعات بیشتر از ۴ متر، پایه‌ها توصیه نمی‌شوند. داربست‌ها برای ارتفاعات بیش از ۴ متر مناسب‌تر هستند. در پایه‌ها قطر لوله داخلی ۵ سانتیمتر و قطر لوله بیرونی ۶ سانتیمتر است. ضخامت این لوله‌های پایه بر اساس تقاضای مشتری و ارتفاع پایه می‌تواند ۲، ۲.۵، ۳ میلی‌متر باشد. معمولاً از لوله‌های با ضخامت ۲ میلی‌متر برای پایه‌هایی با ارتفاع ۳.۵ متر و لوله‌های با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر برای پایه‌هایی با ارتفاع ۴ تا ۵ متر استفاده می‌شود، اگر ارتفاع پایه‌ها بیش از ۵ متر باشد، لوله با ضخامت ۳ متر استفاده می‌شود. باز هم، این به انتخاب و کاربرد مورد نیاز مشتری بستگی دارد.

پایه‌ها توسط مهره‌های قابل تنظیم به انتهای لوله‌های بیرونی متصل می‌شوند و با استفاده از سوراخ‌های تعبیه شده بر روی لوله‌های داخلی، ارتفاع پایه قابل تنظیم است. پایه‌ها برای قالب‌بندی سقف‌ها و تیرهای بتنی و نگهداری موقت سقف تا زمانی که بتن سخت شود، استفاده می‌شوند. این پایه‌ها مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین ابزار برای اجرای سقف‌های سبک و سقف‌های تیرچه بلوکی می‌باشند.

چرا در ساخت و ساز از جک سقفی استفاده می‌کنیم؟

انواع جک سقفی

این محصول متنوع است و شما می‌توانید انواع آن را در بازار خریداری کنید. انواع جک‌های ساختمانی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جک‌های سقفی صلیبی
  • جک‌های سقفی بدون صلیب
  • جک سقفی U شکل
  • جک‌های شمعی
  • جک فلزی
  • جک تلسکوپی
  • و مواردی دیگر

جک مناسب برای کار خود را می‌توانید برحسب کاربرد در ساخت و ساز و موارد استفاده آن‌ها انتخاب کنید.

۱. جک صلیبی

جک‌های صلیبی یا T-شکل را می‌توان ساده‌ترین و پرکاربردترین نوع جک‌های ساختمانی معرفی کرد که قسمت T آن ثابت است و با استفاده از مهره قابل تنظیم در وسط می‌توان ارتفاع پایه را تنظیم کرد. پهن بودن قسمت T این تکیه‌گاه‌ها امکان استفاده از آن‌ها را در بخش‌های مختلف سازه فراهم کرده است و با استفاده از آنها فضای بیشتری از تیرها و سقف پوشش داده می‌شود.

۲. جک سقفی U شکل یا عراقی

جک سقفی U شکل یا جک یودار یا جک عراقی یکی از انواع مهم جک های سقفی است. در زمان بتن ریزی برای پشتیبانی از تیرهای اولیه و یا برای پشتیبانی از داربست استفاده می شوند و به دلیل اینکه قابلیت تحمل بار زیادی دارند می توانند در جایی که سقف تنها توسط یک تیرک هم نگهداری می شود استفاده شود. این نوع جک سقفی قابل تنظیم است.

کاربرد جک‌های سقفی

جک‌های ساختمانی کاربردهای مختلف و فراوانی دارند و برای پروژه های ساختمانی بسیار به کار می‌روند. فرقی نمی‌کند خانه‌ای دو طبقه بسازید یا یک مجتمع تجاری چند طبقه یا برج‌های بلند و بزرگ، این محصول برای هر پروژه ساختمانی نیاز مبرم می‌باشد. از این محصول برای فرم دهی سقف‌ها و همچنین نگه داشتن بار سقف تا پایان ساخت آن طبقه استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این محصول نگهداری موقت سقف می‌باشد. آنچه برای این محصول بسیار مهم است کیفیت خوب آن است که بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا می‌تواند میزان بار و فشار سقف را تحمل کند و ثانیاً بر روی زمین‌های سست و ناهموار بایستد. به این معنی که جک به عمق زمین فرو نمی‌رود، که اگر در زمین فرو می‌رفت این مسأله خود مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.

تفاوت جک سقفی نو و کار کرده

جک‌های سقفی مورد استفاده برای پشتیبانی در ساخت و ساز به دلیل نوع ساختار و استحکام بالا برای سال‌ها قابل استفاده است، به همین دلیل فروش جک‌های سقفی دست دوم در سال‌های اخیر مطرح شده است. همین امر باعث شده تا این محصول به صورت ابزار دسته دوم نیز در بازار به فروش برسد. نکته مهم این است که قدرت و مقاومت این محصول دست دوم همچنان بالاست، اما اگر پروژه شما وزن ساختاری زیادی دارد بهتر است از جک‌های نو استفاده کنید. این ابزار در صورت استفاده نادرست و آسیب دیدگی قابل تعمیر و استفاده مجدد است.

هزینه جک‌های سقفی

قیمت جک‌های سقفی بر اساس کیفیت و مواد به کار رفته در ساخت آنها متفاوت است. از سوی دیگر، هزینه آن می‌تواند تحت تاثیر ضخامت، قطر و وزن پایه باشد، بنابراین لازم است که در درجه اول بر اساس نیاز خود، تکیه‌گاه مناسب را انتخاب کرده، سپس به استعلام قیمت و خرید آن بپردازید.

چرا در ساخت و ساز از جک سقفی استفاده می‌کنیم؟

از چند جک سقفی استفاده کنیم؟

سؤال دیگری که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از چند جک سقفی استفاده کنید؟ پاسخ بر اساس زاویه سقف شما است.

اگر سقف شما دارای زاویه ۴۵ تا ۵۰ درجه است، به طور معمول می‌توانید از دو تا سه جک سقفی استفاده کنید. با این حال، اگر سقفی دارید که زاویه شیب بیشتری دارد، برای بهبود تعادل به جک‌های بیشتری نیاز خواهید داشت.

به طور کلی، تعداد جک سقفی مورد نیاز را بر حسب مساحت نیز می‌توان تعیین کرد. به طوری که برای هر مترمربع معمولاً یک جک سقفی استفاده می‌شود. البته باید میزان فشار بتن را نیز در نظر گرفت. اگر فشار از حدود ۵/۱ تن بیشتر باشد این تعداد کافی نیست و ممکن است باعث خم شدن آن شود. در این شرایط می‌توان فاصله جک‌های سقفی را کمتر و تعداد آن‌ها را بیشتر کرد.

ویژگی های جک سقفی

جک سقفی قابل تنظیم را می توان در هر پروژه ساختمانی از مسکن گرفته تا ساختمان های تجاری و عمومی استفاده کرد. می توان از آن ها در ارتفاع، وزن و فواصل مختلف استفاده کرد. این نوع جک قابل تنظیم را می توان برای اهداف مختلف با تکنیک ها و مواد تشکیل دهنده مختلف تولید کرد. استفاده از جک سقفی به دلیل نصب و حمل و نقل آسان می تواند به پروژه شما سرعت بخشند. همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند.

جک سقفی فولادی از مواد اولیه باکیفیت بهینه ساخته شده است و دوام بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد. جک های سبک وزن با هزینه کمتر در دسترس هستند. مشتریان می توانند جزئیات ظرفیت بار خود را با فروشنده به اشتراک بگذارند و طبق آن جک سقفی مناسب کار خود را دریافت کنند.

جک های سقفی قابل تنظیم با توجه به دال و ارتفاع کف مورد نظر شما قابل تهیه هستند. جک سقفی در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. در قالب های تیر و دال به عنوان تکیه گاه زیر قالب برای حمل بار استفاده می شود. جک سقفی یک عنصر ساختمانی قابل استفاده مجدد با عمر کاری طولانی است. جک های سقفی را می توان برای ارتفاع های مختلف و سطح مقطع های مختلف تولید کرد.

ظرفیت باربری جک سقفی چقدر است؟

در مقایسه با سیستم‌های سنتی، جک های سقفی مزایای زیادی از نظر هزینه، کارکرد و زمان دارند. در مرحله اول، جک های سقفی با ساختار محکم خود ظرفیت باربری بالاتری را ارائه می دهند و امنیت کار را با عناصر نگهدارنده خود افزایش می دهند.

علاوه بر این، این جک های سقفی می توانند با مواد و تجهیزات کمتری در مدت زمان کوتاه تری نصب شوند و در زمان شما صرفه جویی شود. در نهایت، آنها عمر طولانی تری دارند که باعث صرفه جویی در هزینه پروژه ها می شود.

مزایای جک سقفی چیست؟

  • پایه های جک سقفی قابل تنظیم را می توان به راحتی نصب کرد. در عرض چند دقیقه سیستم های پایه آماده استفاده خواهند شد.
  • قابل حمل هستند و می توان آنها را بدون تلاش زیاد جا به جا کرد.
  • ظرفیت تحمل بار سنگین را دارند.
  • آنها را می توان در اندازه های مختلف و با ابعاد دقیق ساخت و با تجهیزات پشتیبانی مختلف استفاده کرد.
  • پایه ها انعطاف پذیر هستند. بر خلاف انواع دیگر تجهیزات، آنها را می توان با توجه به نیاز محل ساخت و ساز تنظیم کرد.
  • بسیار بادوام هستند و می توان بارها و بارها از آنها استفاده کرد.
  • استفاده از آنها در سایت های ساختمانی، سایت های مصالح ساختمانی و پروژه های مسکونی آسان است.
  • قابل طراحی با توجه به دال و ارتفاع سقف مورد نظر
  • ظرفیت بارگیری جک سقفی در ارتفاع های مختلف متفاوت است.
  • جک سقفی دارای استحکام بالایی است.

چرا در ساخت و ساز از جک سقفی استفاده می‌کنیم؟

هنگام انتخاب جک سقفی به چه عواملی توجه کنیم؟

موارد مختلفی وجود دارد که هنگام خرید جک سقفی باید به آن توجه کنید. مهمترین آن ها عبارت است از:

مواد مورد استفاده

مهمترین موردی که باید در زمان خرید جک سقفی به آن توجه کرد جنس آن است. سعی کنید جک سقفی انتخاب کنید که جنس آن مرغوب و قابل اعتماد باشد. انتخاب جک سقفی نامرغوب می تواند در صورت خراب شدن هزینه های جبران ناپذیری داشته باشد.

ظرفیت بار

هنگام خرید جک سقفی دقت کنید که جک سقفی باید بتواند بار بیشتری نسبت به پروژه شما متحمل شود. چرا که گاهی لازم می شود اضافه باری مانند وزن کارگران و برخی تجهیزات را نیز تحمل کند. جک های سقفی به دو نوع جک سبک که برای تحمل بارهای سبک به کار می‌رود و ضخامت لوله ها در آن ۲ میلیمتر است و جک سنگین که توانایی تحمل بار زیاد را دارد و ضخامت لوله ها در آن ۵/۲ میلیمتر است، تقسیم بندی می شوند.

معمولا جک های سقفی بار بیشتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم را نمی توانند تحمل کنند. همچنین اگر خاک محل ساخت سست است نیز باید توجه بیشتری به ظرفیت بار جک سقفی داشت زیرا باید تا عمق بیشتری وارد خاک شوند.

اندازه

در صنعت ساختمان، اندازه اهمیت زیادی دارد. از خرید یک جک سقفی که برای کار شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد اجتناب کنید هرچند که ارتفاع اکثر جک های سقفی قابل تغییر است اما اندازه و ابعاد پایه و سرهای جک سقفی نیز مهم است به خصوص اگر جک سقفی U شکل باشد.

جک های سقفی معمولا در ۵ سایز، ۳ متری، ۵/۳ متری، ۴ متری، ۵/۴ متری و ۵ متری ساخته می شوند؛ که در این بین جک سقفی ۴ متری کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از جک سقفی صلیبی، تنها تا سایز ۵/۳ متری قابل استفاده است.

مقاومت در برابر خوردگی

از آنجایی که ما با تجهیزات ساختمان سر و کار داریم، هرگز نمی‌توانیم بگوییم که آب و هوا در ۲ ساعت آینده چگونه خواهد بود - حتی تحلیل‌های آب‌وهوا گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. جک سقفی را انتخاب کنید که بتواند در برابر خوردگی مقاومت کند، حتی اگر آب و هوا نامناسب باشد؛ بنابراین جک‌هایی انتخاب کنید که گالوانیزه یا دارای روکش روی هستند.

قیمت

قیمت جک های سقفی بر اساس مواد تشکیل دهنده، ویژگی های فنی و اندازه محصولات متفاوت است. عنصر اصلی این سیستم پایه ها هستند، سرهای دو طرفه و سرهای U شکل به عنوان عناصر نگهدارنده استفاده می شوند. استفاده، نصب آنها آسانتر است و ظرفیت باربری بالاتری نسبت به دیگر جک های ساختمانی دارند.

اینها مهمترین مواردی هستند که باید هنگام انتخاب جک سقفی در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ساخت طرح‌های مختلف سقف همچون سقف‌های طاق ضربی، سقف‌های کامپوزیت، سقف‌های تیرچه بلوک، سقف‌های بتنی و بسیاری دیگر در سازه‌های گوناگون نیاز به تجهیزاتی دارد که یکی از مهمترین و پرکاربردترین آن‌ها جک‌ سقفی است. به همین دلیل امروزه توجه به انواع جک‌های سقفی و کاربرد آن‌ها در ساخت و ساز افزایش یافته است

در حال حاضر، شرکت تنها پولاد انواع جک سقفی را  با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌دهد که در ابعاد مختلف و مشخصات فنی مختلف قابل سفارش هستند؛ جک‌های سقفی ارائه شده توسط این شرکت به دلیل کارایی بالا، به طور گسترده توسط مشتریان استفاده می شوند؛ شرکت تنها پولاد با ارائه محصولات با کیفیت؛ اعتماد مشتریان خود را به دست آورده است و سال‌ها در این زمینه فعالیت درخشانی دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید